Baltic Startet 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2005 I dag kjøpte jeg en 17" Philips wide/- flatscreen-TV til båten. Når jeg hadde tilkoblet landstrøm var alt perfekt, men når jeg koblet til konverter (fra 12V til 220V) som igjen var tilkoblet 12V sig.plugg kom det en litt irriterende summelyd inni selve TV apparatet. Den ble borte når jeg koblet tilbake til landstrømanlegget. Når jeg hadde på normalt volum ble summelyden ikke så sjenerende, men skulle gjerne blitt kvitt den helt. Hva kan denne summelyden skyldes og kan jeg gjøre noe for å få den bort? Er denne lyden tegn på at noe er galt? Er det andre 17" wide/- flatscreen-TV som ikke lager summelyd når de kobles via konverter (fra 12V til 220V)? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Har et lignende problem. I båten min bruker jeg min bærbare pc som underholdningsmaskin og har koblet lyden fra denne til "line in" på bilradioen i båten. Kjører jeg pcen på strøm fra landstrømen er alt ok men bruker jeg clas ohlson til 12v adapter (som igjen får strøm via laderen ombord) blir det en veldig susing i høyttaleren. Helt fint på vanlig 220 volt. Kanskje samme årsak som hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hva slags konverter har du da? Hva slags vekselspenning gir den ut? Firkantet eller "ren" sinus? Er det firkant, kan dette kanskje være forklaringen - TV og kretsene i denne liker ikke spenningen du forer med. I tilfelle det er snakk om firkant - kjenner du noen som har omformer som gir ut "ren" sinus, kan du evt. teste TV'n på denne og se om støyen forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Jeg har en billig konverter fra Biltema. De som gir 'ren' sinus er jo så forferdelig dyre... Antakelig dette som er problemet. Er det noen større fare for TV-apparatet med denne konverteren? (Jeg har betalt for 3 års forsikring som dekker alle typer for 'uhell' i tilfelle noe skulle skje) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Jeg vil tippe at dette kommer av at disse inverterne ikke leverer sinus. Skal man ha en ren sinus inverter koster det flæsk. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Har samme TVen og samme problemet. Ga f.... i hele TVen. DAB i båt! Mye bra på radio. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
olpi Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Jeg har en billig konverter fra Biltema. De som gir 'ren' sinus er jo så forferdelig dyre... Antakelig dette som er problemet. Er det noen større fare for TV-apparatet med denne konverteren? (Jeg har betalt for 3 års forsikring som dekker alle typer for 'uhell' i tilfelle noe skulle skje) <{POST_SNAPBACK}> Er nok det som er problemet tror jeg også. Jeg hadde også en modifisert sinus inverter (Mascot) som lagde en del støy. Ble noe helt annet med ren sinus inverter. Hovedkortet i min den gang nye laptop røk også. Vet ikke 100% om det var pgs inverteren, men tok ingen sjansje og kjøpte ren sinus inverter. Var meget fornøyd med den, men lot den følge med båten da jeg solgte pga den var skrudd fast. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 ...Er det noen større fare for TV-apparatet med denne konverteren?Derom strides de lærde, tror jeg man trygt kan si. En del er overbevist om at firkanter har knekket utstyret deres. Andre igjen har brukt firkant i mange år uten problemer. En ting er sikkert: Spør du i butikken hvor du kjøpte apparatet, kan du tenke deg svaret. Skal du bruke den bare som ren TV, er det ikke noen krise om den ryker, ut over det økonomiske tapet. Skal du kanskje bruke den som monitor ifbm kartplotter, er kanskje den ekstra sikkerheten en ren sinus måtte innebære verdt de ekstra kronene en sinus omformer koster. Eller hvis du tester Tv'n på en ren sinus og finner ut at ulyden forsvinner, kan du evt. kjøre videre med firkant mens du i mellomtiden snoker etter en brukt sinus til fornuftig pris. Tips her er å følge med på tilbehørskategorien under båter på Ebay.co.uk. Det er utrolig mange som annonserer på de sidene og sjansen for at det dukker opp sinusomformere er rimelig stor. Jeg tror jeg ville gjort det siste, så sant ikke skjermen skal brukes ifbm navigeringsutstyr også. Happy viewing! Sitér dette innlegget Link to post
hasse Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hei på NB-forum fant jeg noet som har med dette gjøre. kopi fra text Hasse Den hemmabyggda TV-monitorn lider av ett fel - den är känslig för störningar (surrar i ljudet). Både på 12V och via audiokabeln. Den modifieras därför med en 8V-stabilisator för ljudkretsarna, och därmed är känsligheten för skräp på 12V-matningen borta. Men det var bara halva problemet. Med ljudsladdar som har en jord, en videoingång som har samma jord och slutligen en matningsspänning som även denna delar jord/minus, uppstår jordslingebrum och lite bildstörningar lätt. Löder därför in en stereotransformator på audioingången från digitalmottagarens SCART (runda klumpen), och problemet var löst. Trafon finns på bl.a. Biltema (79:-) färdig med phonokontakter, och är avsedd att lösa just jordslingeproblem vid bilstereoinstallationer. Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Baltic Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Har samme TVen og samme problemet. Ga f.... i hele TVen. DAB i båt! Mye bra på radio. <{POST_SNAPBACK}> Joda, jeg har DAB i båten jeg òg, kjempefint! Men så har jeg kone og tre små matroser som så gjerne vil ha TV i båten. Det er jo greit med TV enkelte ganger på ettermiddag/kveld og det går ett eller annet som interesserer,- da slipper en maset om at vi skulle ha vært hjemme osv... Jeg liker jo TV av og til jeg òg, må jeg vel innrømme Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hvorfor ikke bare kjøre på 12V? LCD trekker jo lite strøm. mvh Inge Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Hvorfor ikke bare kjøre på 12V? LCD trekker jo lite strøm. mvh Inge <{POST_SNAPBACK}> Fordi jeg da må klippe ledningen og koble på en sig. plugg og all form for garanti fra Philips faller bort! Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Har også nyinnkjøpt bilradio med DAB i båten. Helt supert. Særlig med værmelding døgnet rundt. DAB sender på TV-frekvenser og jeg planlegger derfor å teste Triax antenne på DAB-radioen. Venter bare på en kabel mellom Triax-forsterkeren og radioen. Det er ikke så enkelt å få tak i den pluggen som går inn på DAB radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Fordi jeg da må klippe ledningen og koble på en sig. plugg og all form for garanti fra Philips faller bort! <{POST_SNAPBACK}> Burde ikke være noe problem, går alltids an og få tak i en ny strømforsyning + at det bør ikke ha noe og si for garanti. (Jeg klippet den, men så har jeg også en TV til på soverommet). Sitér dette innlegget Link to post
Alfa 1 Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Fordi jeg da må klippe ledningen og koble på en sig. plugg og all form for garanti fra Philips faller bort! <{POST_SNAPBACK}> Kjøpte tv for et år siden, klipte av ledeningen og monterte den direkte på 12 volt. Dette har fungert uten problemer,. bruker forøvrig samme skjerm til plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Har samme tv som deg, og kjørte den på rett på batteriene i hele fjor uten noe form for problem, men har nå koblet den til en inverter i stedet.. ikke ren sinus, men heller ingen problemer.... de fleste som bruker "ikke sinus" får som regel striper i tvskjermen, og ikke ulyder.. men det er nok inverteren som er problemet her.. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Har samme tv som deg, og kjørte den på rett på batteriene i hele fjor uten noe form for problem, men har nå koblet den til en inverter i stedet.. ikke ren sinus, men heller ingen problemer.... de fleste som bruker "ikke sinus" får som regel striper i tvskjermen, og ikke ulyder.. men det er nok inverteren som er problemet her.. <{POST_SNAPBACK}> Hvilken inverter bruker du? Hvor får man kjøpt den i Oslo-området? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 9.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2005 Hvilken inverter bruker du? Hvor får man kjøpt den i Oslo-området? <{POST_SNAPBACK}> Kjøpte en billig på Seatronic på 300w jeg og den funker bra den men bare når jeg setter kabelane rett på batteriet .Plugger jeg inn siggtenner så fungerer den ikke, sikkert for tynn kabel inni tenner'n min . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Baltic Svart 9.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2005 I dag byttet jeg inn den TV'en jeg kjøpte på Elkjøp i går (30 dgr. retur) og kjøpte en annen Philips modell som Selba hadde på tilbud og den var helt perfekt uten summelyd (også 17" flat/- widescreen), på samme inverter Nå er jeg fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
sørvest Svart 9.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 Er det noen som har erfaring med bærbar PC med tvkort i båten, vanskeleg å vite hva slags tv en skal kjøpe, når en likevel har med bærbar pc? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 9.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 Heisan, dersom du foretar et søk under emneregister oppe i høyre hjørnet, vil du finnet et stort antall amner skrevet om dette fra tidligere, der får du svar på mye... Jeg for min del har tv-kort på pc, fungerer helt greit (lap-top), men det er klart at lap-topskjermen vil aldri bli som vanlig tv skjerm men i båt skal jo tv allikevel ikke stå på så mye Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 9.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2005 Hei, og velkommen til baatplassen.no. Ditt spørsmål har blitt diskutert en del ganger før. Derfor tok jeg meg også den friheten å hekte din tråd bak på en annen med samme navn. Dersom du skal sjekke hva andre før deg har kommet frem til er det enklest å gå inn i emneoversikten (link oppe til høyre) og følge link-rekken fra 'Elektrisk, elektronisk', så '...PC ombord...' og resten finner du selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.