Jump to content

TV i båt


Baltic

Recommended Posts

I dag kjøpte jeg en 17" Philips wide/- flatscreen-TV til båten. Når jeg hadde tilkoblet landstrøm var alt perfekt, men når jeg koblet til konverter (fra 12V til 220V) som igjen var tilkoblet 12V sig.plugg kom det en litt irriterende summelyd inni selve TV apparatet. Den ble borte når jeg koblet tilbake til landstrømanlegget. Når jeg hadde på normalt volum ble summelyden ikke så sjenerende, men skulle gjerne blitt kvitt den helt.

 

Hva kan denne summelyden skyldes og kan jeg gjøre noe for å få den bort?

Er denne lyden tegn på at noe er galt?

Er det andre 17" wide/- flatscreen-TV som ikke lager summelyd når de kobles via konverter (fra 12V til 220V)?

Link to post
Share on other sites

Har et lignende problem. I båten min bruker jeg min bærbare pc som underholdningsmaskin og har koblet lyden fra denne til "line in" på bilradioen i båten. Kjører jeg pcen på strøm fra landstrømen er alt ok men bruker jeg clas ohlson til 12v adapter (som igjen får strøm via laderen ombord) blir det en veldig susing i høyttaleren. Helt fint på vanlig 220 volt.

 

Kanskje samme årsak som hos deg?

Link to post
Share on other sites

Hva slags konverter har du da? Hva slags vekselspenning gir den ut? Firkantet eller "ren" sinus? Er det firkant, kan dette kanskje være forklaringen - TV og kretsene i denne liker ikke spenningen du forer med. I tilfelle det er snakk om firkant - kjenner du noen som har omformer som gir ut "ren" sinus, kan du evt. teste TV'n på denne og se om støyen forsvinner.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en billig konverter fra Biltema. De som gir 'ren' sinus er jo så forferdelig dyre...

 

Antakelig dette som er problemet. Er det noen større fare for TV-apparatet med denne konverteren? (Jeg har betalt for 3 års forsikring som dekker alle typer for 'uhell' i tilfelle noe skulle skje) :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en billig konverter fra Biltema. De som gir 'ren' sinus er jo så forferdelig dyre...

 

Antakelig dette som er problemet. Er det noen større fare for TV-apparatet med denne konverteren? (Jeg har betalt for 3 års forsikring som dekker alle typer for 'uhell' i tilfelle noe skulle skje)  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Er nok det som er problemet tror jeg også. Jeg hadde også en modifisert sinus inverter (Mascot) som lagde en del støy. Ble noe helt annet med ren sinus inverter. Hovedkortet i min den gang nye laptop røk også. Vet ikke 100% om det var pgs inverteren, men tok ingen sjansje og kjøpte ren sinus inverter. Var meget fornøyd med den, men lot den følge med båten da jeg solgte pga den var skrudd fast.

Link to post
Share on other sites

...Er det noen større fare for TV-apparatet med denne konverteren?

Derom strides de lærde, tror jeg man trygt kan si. En del er overbevist om at firkanter har knekket utstyret deres. Andre igjen har brukt firkant i mange år uten problemer. En ting er sikkert: Spør du i butikken hvor du kjøpte apparatet, kan du tenke deg svaret. Skal du bruke den bare som ren TV, er det ikke noen krise om den ryker, ut over det økonomiske tapet. Skal du kanskje bruke den som monitor ifbm kartplotter, er kanskje den ekstra sikkerheten en ren sinus måtte innebære verdt de ekstra kronene en sinus omformer koster. Eller hvis du tester Tv'n på en ren sinus og finner ut at ulyden forsvinner, kan du evt. kjøre videre med firkant mens du i mellomtiden snoker etter en brukt sinus til fornuftig pris. Tips her er å følge med på tilbehørskategorien under båter på Ebay.co.uk. Det er utrolig mange som annonserer på de sidene og sjansen for at det dukker opp sinusomformere er rimelig stor. Jeg tror jeg ville gjort det siste, så sant ikke skjermen skal brukes ifbm navigeringsutstyr også. Happy viewing!
Link to post
Share on other sites

Hei

på NB-forum fant jeg noet som har med dette gjøre.

kopi fra text

Hasse

 

 

 

 

Den hemmabyggda TV-monitorn lider av ett fel - den är känslig för störningar (surrar i ljudet). Både på 12V och via audiokabeln.

Den modifieras därför med en 8V-stabilisator för ljudkretsarna, och därmed är känsligheten för skräp på 12V-matningen borta.

 

Men det var bara halva problemet. Med ljudsladdar som har en jord, en videoingång som har samma jord och slutligen en matningsspänning som även denna delar jord/minus, uppstår jordslingebrum och lite bildstörningar lätt. Löder därför in en stereotransformator på audioingången från digitalmottagarens SCART (runda klumpen), och problemet var löst.

Trafon finns på bl.a. Biltema (79:-) färdig med phonokontakter, och är avsedd att lösa just jordslingeproblem vid bilstereoinstallationer.

NB 820

Link to post
Share on other sites

Har samme TVen og samme problemet.

 

Ga f.... i hele TVen. DAB i båt! Mye bra på radio.  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, jeg har DAB i båten jeg òg, kjempefint! Men så har jeg kone og tre små matroser som så gjerne vil ha TV i båten. Det er jo greit med TV enkelte ganger på ettermiddag/kveld og det går ett eller annet som interesserer,- da slipper en maset om at vi skulle ha vært hjemme osv... Jeg liker jo TV av og til jeg òg, må jeg vel innrømme :blush:

Link to post
Share on other sites

Har også nyinnkjøpt bilradio med DAB i båten. Helt supert. Særlig med værmelding døgnet rundt. DAB sender på TV-frekvenser og jeg planlegger derfor å teste Triax antenne på DAB-radioen. Venter bare på en kabel mellom Triax-forsterkeren og radioen. Det er ikke så enkelt å få tak i den pluggen som går inn på DAB radioen.

Link to post
Share on other sites

Har samme tv som deg, og kjørte den på rett på batteriene i hele fjor uten noe form for problem, men har nå koblet den til en inverter i stedet.. ikke ren sinus, men heller ingen problemer.... de fleste som bruker "ikke sinus" får som regel striper i tvskjermen, og ikke ulyder.. men det er nok inverteren som er problemet her..

Link to post
Share on other sites

Har samme tv som deg, og kjørte den på rett på batteriene i hele fjor uten noe form for problem, men har nå koblet den til en inverter i stedet.. ikke ren sinus, men heller ingen problemer.... de fleste som bruker "ikke sinus" får som regel striper i tvskjermen, og ikke ulyder.. men det er nok inverteren som er problemet her..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken inverter bruker du? Hvor får man kjøpt den i Oslo-området? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvilken inverter bruker du? Hvor får man kjøpt den i Oslo-området?  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøpte en billig på Seatronic på 300w jeg og den funker bra den men bare når jeg setter kabelane rett på batteriet .Plugger jeg inn siggtenner så fungerer den ikke, sikkert for tynn kabel inni tenner'n min .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I dag byttet jeg inn den TV'en jeg kjøpte på Elkjøp i går (30 dgr. retur) og kjøpte en annen Philips modell som Selba hadde på tilbud og den var helt perfekt uten summelyd (også 17" flat/- widescreen), på samme inverter :yesnod:

 

Nå er jeg fornøyd :smiley::cool:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisan, dersom du foretar et søk under emneregister oppe i høyre hjørnet, vil du finnet et stort antall amner skrevet om dette fra tidligere, der får du svar på mye...

 

Jeg for min del har tv-kort på pc, fungerer helt greit (lap-top), men det er klart at lap-topskjermen vil aldri bli som vanlig tv skjerm men i båt skal jo tv allikevel ikke stå på så mye :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til baatplassen.no.

 

Ditt spørsmål har blitt diskutert en del ganger før. Derfor tok jeg meg også den friheten å hekte din tråd bak på en annen med samme navn.

 

Dersom du skal sjekke hva andre før deg har kommet frem til er det enklest å gå inn i emneoversikten (link oppe til høyre) og følge link-rekken fra 'Elektrisk, elektronisk', så '...PC ombord...' og resten finner du selv.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...