dennrick Startet 30.Juni.2020 Del på Facebook Startet 30.Juni.2020 Hei, Vi har et skyvetak med kalesje som har vært pottetett i syv sesonger. På vei inn i sesong nr 8 har vi fått noen lekkasjer her og der - nok til at en dag med bøttreregn i ferien vil gjøre det litt kjedelig å være i cockpit. Før sesongen ble kalesjen i taket demontert, vasket, og impregnert - alt ila en dag. Jeg er usikker på om den rakk å tørke ordentlig etter vask (og usikker på hvor viktig det er?). Har søkt og lest noen tråder om dette, men finner ikke helt en grei fix, ergo spørsmål herfra nå. Nytt tak hadde visstnok fra leverandør en pris omkring 20k og 3 mnd ventetid, så det er jo heller ingen løsning. Kan jeg slik situasjonen er nå, gå på med "mer" impregnering? Jeg ser Biltema har en spruteflaske med impregnering som de kaller "Canvas Protection". (https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/kalesjeimpregnering-2000019060) Er dette en mulighet som vil gi et ok resultat eller er det noen som kan anbefale andre alternativer ? Takknemlig for innspill Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Skrujeden Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Er det i sømmene det lekker eller er det over alt? Jeg er på fjerde sesong med min agder kalesje og har ikke gjort noen ting med den bortsett fra å spyle den i ferskvann ganske ofte samt dra over litt stearinlys på sømmene. Jeg har noen sømmer som er litt utsatte og lekker lett. pleier da bare å dra over med litt stearin så blir det tett. Når sola blir varm nok trekker stearinen inn i kalesja. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Takk for det. Det er litt lekkasje i sømmene, og tipset med stearinlys du bringer til torgs har jeg hørt at også andre har brukt med hell. Det skal jeg forsøke. Desverre har jeg også noen små lekkasjer ellers også, så det er her jeg lurer på å forsøke med impregneringen jeg linket til over. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 I år: Jeg har lest at vaselin kan være veldig bra både på sømmer og på vinduer. Lettere å smøre på enn stearin, og går inn i tråder og hull lettere. Samt at impregnering gjerne kan legges på på innsiden. Se mer her: http://blogg.baatfolk.com/2016/12/05/ett-tips-til-behandling-av-kalesje/ For neste år: Muligens bare levere kalesje til rens og ny impregnering? Jeg har en kalesje som jeg ikke vet hvor gammel er. Den er nok en del år. Kantbåndene var råtne. Men stoffet virket ok. I fjor leverte jeg den til vask og impregnering. Deretter sydde de nye vinduer inn, fjernet gamle tråder og kantbånd og sydde alt opp. Kostet ca 7000,- Brukte kalesjen i fjor, og vasket den i grønnsåpevann i år (kaldt, må ikke over 30 C). Ingen børsting, kun elting i badekaret. Lå i 2 døgn. Satte den på båten når våt. Nå var det innmari nedbør de to siste dagene, og ingen lekkasje noe sted. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dennrick Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Interessant link - takk Rådet om vaselin visste jeg ikke om, men det kan jeg også forsøke. Det er nok om å gjøre å komme seg tørr gjennom sesongen iår, og så må jeg nok spandere en ny takduk ila vinteren. Kalesjen trenger mange nye sømmer, og er litt "tynn" her og der. Jeg vurderer å bruke den eksisterende som mal, og høre om en kalesjemaker kan lage en kopi. Antar det kan bli noe rimeligere enn fra leverandør av båten (25.000 skal de ha). Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Worry II Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Ikke vaselin, men vaselinolje, vel. Fint på vinduer og glidelåser, men ikke på kalesjen. Eneste jeg hadde turt å bruke er Stabil sin, denne: https://bilpleiekongen.no/produkt/stabil-impregnering-1-ltr/ Meget god erfaring med den. Men den kalesjen jeg har nå er fra 2015 og har ikke fått en dråpe impregnering, er like tett og fin. Om du først begynner, må du fortsette.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 @Worry II, god og viktig avklaring! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gerhard Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 dennrick skrev for 15 timer siden: Jeg ser Biltema har en spruteflaske med impregnering som de kaller "Canvas Protection". (https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/kalesjeimpregnering-2000019060) Biltema's kalesjeimprimgnering, jeg kastet resten etter jeg prøvde litt. Så ut som tynn melk og trakk ikke inn. Jeg ser andre ikke er like negative: Jeg fortrekker seilmakerens: https://www.baatkalesje.com/nettbutikk/15-kalesjepleie/15-impregnering-seilmakerens-egen/ Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Impregnering som inneholder silikon gjør at/ kan gjøre at trådene i sømmer ikke trekker til seg vann og sveller Ikke opp når det regner. Hullet etter synåla er større enn tykkelsen på tørr tråd. da lekker det inn vann gjennom hullet. gi toppduken din en ny runde. Tørr kalesje, ikke i sollys. Og ikke søl på kalesjevinduene. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Jeg bruker skumgummirulle til å påføre impregneringen. Føler at jeg da får mettet stoffet bedre. Bruker en impregnering fra Tolema. Impregnerte nå for første gang siden kalesjen var ny i 2014, den er tett som ei flaske. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Almvik Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 (redigert) 1 hour ago, Eureka said: Impregnering som inneholder silikon gjør at/ kan gjøre at trådene i sømmer ikke trekker til seg vann og sveller Ikke opp når det regner. Hullet etter synåla er større enn tykkelsen på tørr tråd. da lekker det inn vann gjennom hullet. gi toppduken din en ny runde. Tørr kalesje, ikke i sollys. Og ikke søl på kalesjevinduene. Har du opplevt det? Min er omsydd noen ganger så har litt gamle og noen nyere sømmer i den. Har meget god erfaring med maritim.no sin silikonbasert impregnering påført med skumrulle.. Både sømmer og stoff holder tett etter impregnering. Har brukt den i 4 år nå. Lukter som om det er silikon løst i white spirit så lukter veldig sterkt inne i båten etterpå. Biltemas impr. virket ikke for meg. Redigert 1.Juli.2020 av Almvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Jeg brukte tidligere Stabil, men de siste par årene har det blitt Extreme fra Bergen engros. https://www.bergenengros.no/produkter/renhold-vedlikehold/baat/extreme-impregnering.-1-liter Får også hos Matirim. Synes den har bedre holdbarhet enn Stabil. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Opplevd og opplevd.. kanskje det er en myte. silikonbasert er i alle tilfeller noe dritt å få på rutene, DET har jeg erfart... to dager før båten skulle selges..., 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Eureka skrev 24 minutter siden: Opplevd og opplevd.. kanskje det er en myte. Det er en Baatplassen-myte det der. Jo eldre man er jo mere tror man på den myten Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Å pokker... jeg er bare 41.... hvor ikke kan det bli? 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Juli.2020 Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 (redigert) Acapella er jo også bra, men duken blir stivere. Det gjør kanskje ikke noe på en sånn trådstarter har ? Har et par testseiere bak seg, god og gammel. Tror Forsvaret bruker den fremdeles..? https://www.watski.no/acapella-renoveringsmiddel-1l-11e6X Redigert 1.Juli.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 1.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2020 Dersom Acapella gjør duken stivere, så er det uheldig. Når taket åpnes, så folder kalesjen seg sammen ( ref trekkspill), så det er lurt at den forblir myk of fleksibel. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 (redigert) Takk for tips. Valgte bort Biltema sin, og kjøpte den som bildet viser på Bakken Motor i Drammen. Resultatet ser dere på bildene. I midten fikk jeg ikke gjort noe da jeg ikke rakk bort, men skal fikse det senere. Det ligger ingen vannperler der. I regnskurene idag har alt vært helt tett. Problemene mine har vært der jeg fikk kommet til med sprayflaska, og der sluttet det å lekke. Jeg sprutet det egentlig bare på til det ble fuktig. Det var stort sett overskyet, med sol innimellom. Regnet kom etter to-tre timer. Ihht manualen til luriumet burde det ha gått seks timer «bruk». Redigert 6.Juli.2020 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lazyjack Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Jeg synes jeg stadig oftere jeg hører at kalesjer lekker etter impregnering. Jeg har aldri impregnert kalesje eller sprayhood og har aldri opplevd lekkasje. Sprayhooden jeg har nå er mange år (10?) og er tett som ei potte. Er det noe jeg gjør galt? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Trikset er å ikke ta på duken når det regner. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 @Lazyjack, jeg har hørt at man ikke bør impregnere en kalesje før den lekker. Virker som du gjør ting rett. 🙂 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Da traff jeg nok bra, ref min trådstart😊 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Er dette samme impregnering tro? https://www.maritim.no/starbrite-waterproofing-impregneringsspray Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dennrick Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Den så veldig lik ut. Bare litt annerledes etikett-tekst/budskap later til å være likt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.