Theodorrakis Startet 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2020 Vi har gått fra Sollux 24 uten ac til Tresfjord 29 ac. Den nye båten var særdeles billig, og endel som måtte fikses. Har forøvrig fått fantastisk hjelp fra folk her på forumet!!! Etter mange timers arbeid, er den nå i bruk, og så langt er vi meget fornøyde - vi er en familie på tre, forhåpentligvis fire etterhvert ;-) Den gamle Solluxen har vi hatt i ca 10 år, og elsker den simpelthen. Men den er liten og upraktisk når vi er på overnattingsturer. Vi tenker å se denne sesongen om tresfjorden er praktisk og komfortabel, for så å avgjøre til høsten om den blir værende her hos oss, eller om andre kan få overta den. Solluxen blir værende i tunet i sommer, og kanskje hvis vi beholder tresfjorden, kan den bli stående i opptil 6-7 år. Da kan poden overta den. Vi ønsker ikke å selge denne sjekta. Har ikke behov for de få kronene den kan være verdt. Jeg vet at det ikke er optimalt for en båt å bli stående lenge ubrukt på land, men vet av erfaring at bare en båt blir brukt når vi har to på sjøen samtidig. Hva må gjøres for at båten skal holde seg best mulig? Mekanisk? Elektrisk? Interiørmessig? Diesel på tanken? Annet? Det står en 33 hk Yanmar uten ferskvannskjøling i båten. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Lagre i 6-7 år, da ville jeg ihvertfall tømt og rengjort alle tankene, og latt evt. mannelokk være av. Kanskje er noen av tankene modne for utskifting/ettersyn? Hva med slanger, er de bra? Ville uansett ventet med å skifte de, det kan heller gjøres vinteren før båten skal i bruk. Batteriene ville jeg solgt, gitt bort evt. kastet alt etter hvor gamle de er. Den sjøvannskjølte motoren, har den noen gang blitt renset med systemrens el. Har den blitt overhalt, eller blitt grundig ettersett noen gang? Hvis nei, hva med å løfte den ut og gjøre det nå? Kanskje ett trivelig prosjekt sammen med poden? Om motoren allerede er bra, kjører du igjennom med frostvæske som vanlig, skifter olje og filter og lar den stå. En dæsj med motorkonservering inn i innsuget rett før den stopper. Gjerne en skvett 2-taktsolje i dieselen som den kjøres med de siste minuttene. Kan med fordel turnes for hånd sånn ca hver 3. fullmåne? Ellers bør jo alt av løse tekstiler fjernes og lagres tørt som vanlig, kanskje vaske det om mulig. Kanskje ta det frem på sommeren og lufte det? Det elektriske er kanskje også modent for enkelte oppgraderinger/utskiftinger? Men kanskje like greit å la det være. Liten vits i å skifte/fikse på slikt hvis det skal stå i 7 år, da ville jeg heller tatt den jobben vinteren før den skal tas i bruk igjen. Dett er er mine betraktninger, og noe av det jeg hadde vurdert å gjort om noe slikt hadde vært aktuelt. Vær imidlertid forberedt på at 7 år er lenge for en "pode", mye forandrer seg. Det er ikke sikkert h*n har den samme interessen for ei gammal snekke når dagen er der. Og da er den neppe noe lettere å få solgt. Kanskje du bør selge den nå, og plassere pengene i fond/aksjer el. På 7 år kan det bli en pen sum å bruke på båt for "poden". Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Theodorrakis Svart 11.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Flotte greier! Takk for gode råd. Litt å gjøre, men det blir bra. Det ser ut som vi har funnet drømmebåten i den nyanskaffede, men jeg vil gjerne ta vare på den gamle. Den har stor affeksjonsverdi for oss. Ha en fantasktisk båtsommer videre!! Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Er flott at du ønsker å ta vare på den, det er jo tross alt en aldri så liten klassiker? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.