Jump to content

Rigghavari i Danmark, hva dekker forsikringen?

Varmemontør1

Recommended Posts

Hei. 

Et familiemedlem har vært i Sverige og hentet en nyinnkjøpt eldre seilbåt. Båten har stått i opplag på land hos et verksted, og de rotet veldig med å montere riggen ved sjøsetting. Montering av rigg tok de ca. 12 000,- for. Båten er 40 fot og har to master. 

I går fikk han trøbbel ikke så langt fra Skagen, og måtte tilkalle hjelp, og fikk slep av det danske forsvaret, da det vissnok er forsvaret som står for bergning av fritidsbåter i Danmark. Bakre mast løsnet under slep, og knakk rett av. Skipperen observerte tidligere at masten var ganske skjelven, og har derfor ikke hatt opp seil i denne masten. 

Båten er forsikret i Norge, og eier er medlem av redningsselskapet. Båten ligger nå i Skagen.  

Spørsmålet mitt er følgende: 

Hva kan man forvente å få dekt av forsikring, og jeg regner med at verkstedet som monterte riggen har ansvar?

Hei

Det er to ting som avgjer dette:

1) Forsikringsavtalen.

2) Avtalen med verkstaden som monterte riggen.

I tillegg vil eg gjera merksam på at når riggen er montert av ein verkstad i Sverige, så er det i utgangspunktet svensk rett som regulerer dette.

Dette om ikkje anna er reglert i avtalen mer verkstaden, noko eg tviler sterkt på.

I tillegg kan ein spørja om det at "Skipperen observerte tidligere at masten var ganske skjelven, og har derfor ikke hatt opp seil i denne masten." kan gjer at montør blir heilt eller delvis ansvarsfri. Dette forutsett at skipper ikkje gjorde nok for å sikra masta.

Eit døme. Om ein huseigar ser at det brenn litt i eit apparat, som nett er komen frå service, huset siit, som han kunne sløkt brannen, og ikkje gjer noko for å sløkka dekker neppe forsikringsavtalen heile skaden. Det same gjeld reparatøren.

Eg kjenner ikkje svensk rett, men eg blir overraska dersom verkstaden dekker meir enn verdien av tenesten dei har levert.

Dersom ditt famileimedlem har kjøpt båten "klartgjort på sjøen", så kan han ha eit krav mot seljar.

Ask

Tror ikke dette er så komplisert.

Har du skade på båten, dekkes det enkelt og greit av kaskoforsikringen (som jeg antar at du har) nesten uansett hvordan skaden fremkommer.

Det blir opp til forsikringsselskapet å evt søke regress fra andre aktører som de mener kan lastes.

Du er eneste tapende part dersom du prøver å involvere deg i prosessen:

-Du får ikke dekket skade på en rigg dersom du viste at den ikke kunne brukes og burde gjort tiltak.

-Du får ikke dekket skade på rigg dersom du samtidig fremmer krav mot leverandøren for de samme skadene.

La for all del forsikringsselskapet få lov til å gjøre jobben sin. De er proffe på dette og det sparer deg for mye plunder.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Med aldersfadrag på rigg minus selvassuranse, er det ikke sikkert det blir så mye til overs. Avhengig av forsikringsavtale. Kontakt forsikringen.

Med mindre man har forsikring i Pantaenius, de erstatter gammelt med nytt :cheers_wine:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hulda skrev for 7 timer siden:

I mitt tilfelle ville det blit SEK 20000 i egenandel og ny rigg monert på båten.

Det er jo en god forsikring tenker jeg(tror Pantaenius har krav til kontroll/service i henhold til produsent sin beskrivelse når det gjelder rigg) :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

VannTro skrev for 10 timer siden:

(tror Pantaenius har krav til kontroll/service i henhold til produsent sin beskrivelse når det gjelder rigg) :thumbsup:

Jeg finner heller ingen krav til riggsjekk. Det nærmeste jeg finner i mine betingelser fra Pantaenius er dette:

Denne forsikringen dekker ikke følgende:
1. Tap eller skade på grunn av feilkonstruksjon, feilproduksjon, fabrikasjonsfeil eller materialfeil, som følge av normal slitasje og
elde, korrosjon, rustdannelse og elektrolyse. Dette unntaket gjelder bare selve de defekte eller slitte delene, ettersom tap eller
skade på andre deler av den forsikrede gjenstanden som skyldes feilen eller slitasjen er dekket i henhold til disse betingelsene.

Videre dekkes heller ikke osmose, skadedyr og forfall. Hadde blitt en dyr forsikring om den skulle dekke elde, slitasje og forfall :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...