Jump to content

Snekka slet seg , burde jeg bruke lengere kjetting ?


laffenxxx

Recommended Posts

Jeg har en 23 fot snekke på Savalen en innsjø i Alvdal/Tynset kommune. Den ligger på et sted hvor det tar skikkelig så jeg valgte å legge den på svai. Har lodd på 600 kg som ligger på ca 2-2,5 meters dyp, 8 mm ankerkjetting på 3 m.  Har alltid  tidligere brukt sjakkel , men ettersom kjetting med 10 mm karabinkrok fulgte med ble dette brukt.  Jeg ble varslet i går kveld at den hadde slitt seg og sto delvis på grunn ved ei brygge. Karabinkroken hadde rettete seg helt ut og var årsak til at den slet seg. Fikk den på plass igjen etter noe problemer. Bølger på 0,5 meter så disse slo opp i gummibåten min.  Jeg tok selvsagt sjakkel i bruk igjen , men er kjettingen min for kort ? Ville det bli bedre med å forlenge den med 1-2 meter og henge et lodd (10-20 kg) på kjettingen som rykkavlaster ? Nå går den ganske rett ned og følgelig vil dette da belaste krok på båt og sjakkel . 

20200701_123035.jpg

Link to post
Share on other sites

Karabinkrok bruker jeg ikke til å feste bikkkja i engang. Ryker tvert av når bikkja får los og tauet strammer seg. 40 kg i full fart og bråstopp røsker godt. Har prøvd med 6 mm og den ryker rimelig fort. Sjakkel er tingen. Å ha litt slakk på kjettinga er vel et must på svai ?

Link to post
Share on other sites

Lengre kjetting eller forlenge med tau, og ha rykkdempere vil nok hjelpe mye.

 

Karabinkroker er et svakt ledd. Personlig ville jeg heller hatt dobbelt tau på slutten og ført ett tau opp i hver halegatt og til puller. Begge med rykkavlastere. Og med gummislange rundt for å hindre gnaging. Kause i enden mot kjetting. Da vil båten få belastning der den er laget for å få det. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

laffenxxx skrev 45 minutter siden:

2-2,5 meters dyp, 8 mm ankerkjetting på 3 m

 

kjettingen/tauet bør vel minst være 3x dybden - da vil den fjære mye bedre og gi mindre belastning på båt og fortøyningsmateriell 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å ha mistet bøye også pga. sjakkel som skrudde seg opp blir dette nå endret. Hva tror folket om denne løsningen jeg her gjør.  Det er en dybde der båten står på 2 meter. Jeg forlenger nå kjettingen så den blir 5-6 meter . På 3 meter henges det en kanne fylt med sand (20kg). Skjøten på kjettingen blir med sjakkel , men den sikres med en løftestopp. Bøye henges på kjetting i egen sjakkel. Etter denne så sitter det en løftestropp på 1 meter som skal være der for sikkerhet og festes i baugkrok. Etter sjakkel for løftestropp  bruker jeg en stor sjakkel hvor jeg bruker 2 stk 20 mm tau med rykkavlaster som da fortøyer båten via halegattene til pullert på dekk. Jeg har ikke tilgang på kauser til tauet , men vil det være en løsning å bruke en gummislange på bolten i sjakkel? Ved å feste båten i pullert , er det tilsrekkelig å lage en løkke i enden av tauene med pålestikk å tre den under pullert for så å legge den over slik at den låser .....  dette blir da det samme med begge tauene. Alle sjakler sikres med galvanisert ståltråd(hesjetråd). 

20200710_175409.jpg

20200710_175414.jpg

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev 27 minutter siden:

20 kg sand høres lite ut hvis det er noe tyngre enn en oppblåsbar leke du skal ha liggende. Eller blir 20kg bare en ekstra daumann?

 

Du kan klinke sjakklene for at de ikke skal skru seg ut

600 kg betong lodd  , 3 meter med kjetting og lodd 20kg (daumann) så nye 2 -3 meter med kjetting opp til bøye.

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Jeg bruker strips på sjakler.  Har aldri opplevd at en har skrudd seg opp. Gjennom øyet, og gjennom sjakel. 

Brukt strips på loddet ....... dem ligger ved siden av nå så jeg må nok holde dette under oppsikt. har røket av bevegelsen i kjetting/sjakkel. Ikke skrudd seg opp. Har du tanker rundt det andre .....tauene uten kause og hvordan jeg fester dem til pullert. 

Link to post
Share on other sites

Her ville jeg personlig kuttet ut 3 sjakler og festet alle tau til båten og bøya i den største sjakkelen i enden av kjettingen, gjerne brukt en litt større lyrsjakkel for å få bedre plass og mykere vinkel på tauet.
For å feste bøyen hadde jeg spleiset en liten taustropp/øye i 12-14mm tau eller brukt en lettvektssjakkel/tausjakkel.
Videre ville jeg erstatte den tykke og klumpete løftestroppen/sikkerhetslinen med et tynt og smidig Dyneema/UHMWPE tau.
Da blir det hele langt enklere å inspisere, mer oversiktlig, færre potensielle svake ledd og billigere å vedlikeholde.
Og siden du har synketau(?) til båten vil du kanskje kunne oppleve at tauet tvinner seg rundt bøya og potensiellt får skader.
For å unngå dette kan man feste noe oppdrift på det f-eks rørisolasjon.

Ideelt sett burde du hatt en svivel på toppen, og da ville du endt opp med noe ala bildet under. (uten svivel hadde det blitt akkurat det samme bare at tauene hadde gått i bøylen på sjakkel, ikke i bolten) Problemet for din del er
galvanisert kjetting og korrosjon på den hvis du introduserer rustfrie deler som her, så da åpner du en annen kasse med problemer som også kan løses om ønskelig. En annen ting, for å slipe å fikle med stips eller ståltråd på sjakler, (og ja, jeg har sett strips gå av i sjakler) så bruker jeg kun sjakler med mutter og splint, men du greier deg selvfølgelig med vanlige også :)

 

IMG_20200521_214005_resized_20200710_075226715.jpg.72fe58ed04e3a9845d517a5c0d903691.jpg

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...