Jump to content

Sjøsetting av gummijolle i badesone på strand. Ikke innafor?

Warewolf

Recommended Posts

Det hender jeg sjøsetter 10 fot RIBen min med håndtralle på strender blant badende.

Jeg ror så et greit stykke ut av badesonen og bøyene før jeg vipper ned motoren og kjører videre ut med kraft. Båten min er jo ikke noe annet enn et flytende objekt i likhet med lekegummibåtene unger vaker rundt med så lenge jeg ikke bruker motor.

Men sist var det en fyr som kom bort og var mørk i blikket. Mente at motorbåter er forbudt på stranden. Jeg forholdt meg ihvertfall høflig og sa at jeg selvsagt ikke ville kjøre med motor blant badende.

Men slik jeg har lært meg, så gjelder jo dette båt under motordrift. Og er ganske på sin plass mtp. propellfare. Men jeg er jo roende innenfor badesonen.

Hva er riktig her? Gjør jeg kanskje feil i å bruke badestrender til dette?

Han (fyren med det mørke blikket) var nok redd for at du skulle starte motoren innenfor badesonen og virket dermed litt brysk på grunn av dette. Slik jeg ser det gjorde du helt riktig og fortalte ham på en høflig måte hva du hadde tenkt å gjøre, noe som ikke er ulovlig. Ingen kan forlange at du ikke skal få sjøsette jolla di på stranda (på lik linje med badegummibåter, badeballer og badedyr), så lenge du ikke har til hensikt å frese rundt innforbi badebøyene. Klart, påhengsen kan virke skremmende og er jo en forholdsvis skarp gjenstand, så det er nok lurt å være tydelig forsiktig slik at du ikke dunker borti badende når du ror ut til mer motorvennlig farvann:wink:

Det er innafor,  og ihht til loven. Det som ikke er lov er å seile eller bruke motor innenfor oppmerket badeområde. Så både seilbrett og vannscooter er ulovlig innenfor badeområde.

Litt bakgrunn:

§ 3.Forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder

1. Ankring av eller ferdsel med maskindrevne fartøyer eller seilfartøyer (herunder seilbrett) innenfor merkebøyer utlagt ved offentlige badeplasser1 er forbudt unntatt i forbindelse med ervervmessig låssetting av fisk i posenot.
2.

Det er ikke tillatt å fortøye i de ovenfor nevnte merkebøyer.

Dette er innafor, men jeg kan lett forstå at noen kan bli engstelige - spesielt om stranda er tettpakket. Folk kjenner kanskje ikke hensiktene dine i forhold til å bruke motoren. Jeg kan også se at en båt med hardt skrog, akterspeil, motor som henger bakpå, og årer i vannet - kan skade badende. Forrige helg så jeg et barn som kom opp etter et dykk få en åre i hodet fra en sånn leke-badebåt.

Jeg har selv sjøsatt gummibåt med motor fra stranda, og gått i land - flere ganger. Jeg har aldri opplevd sure miner. Jeg har riktig nok demonstrert stor aktsomhet ved å ro sakte der det er minst folk, samt ro i samme retning som jeg ser.

Utdrag fra lovdata:

1. Ankring av eller ferdsel med maskindrevne fartøyer eller seilfartøyer (herunder seilbrett) innenfor merkebøyer utlagt ved offentlige badeplasser1 er forbudt unntatt i forbindelse med ervervmessig låssetting av fisk i posenot.
2. Det er ikke tillatt å fortøye i de ovenfor nevnte merkebøyer.

Tenker du bør være relativt ydmyk om du ferdes med motor på båten innenfor badebøyene. Padlerne utenfor Hvalstrand fikk relativt klar beskjed om at padling innafor badebøyene er u-greit. Om du har andre alternativer bør du vurdere det!

Det er vel kanskje noe med hva en badestrand skal brukes til også? Det blir veldig situasjonsbestemt, så jeg kan ikke si noe verken fra eller til, men det er ofte et eller annet lyst hode som tenker at dersom én skal få gjøre det så skal alle på hele stranda komme trekkende med båtene sine, og det skjer jo sjelden, selv om det noen ganger er et poeng.

Ja, det å ferdes blant de badende med hensyn er en selvfølge. Og det må jo understrekes at jeg ikke kjører blant badende med motor. Liker ikke ha folk i nærheten av propellen. Dropper den nedi et stykke vekk. 

Jeg camper en del fra denne båten rundt om i landet (med bil og henger som base). Med en sammenleggbar tralle. Liker enkelte steder å ha jolla i nærheten av teltet. Hender en strand er mest egnet sted å trille opp i nærheten. Om jeg ikke har med en kompis og vi bare løfter den opp og ned av sjøen ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...