Jump to content

1986 Evinrude 8HK totakt, får ikke demontert undervannshuset


Skamrek

Recommended Posts

Kjøpte meg nylig en gammal Evinrude 8HK for 1500,- med lite medfølgende info. Den starter og går fint når den er kald, men stopper så fort den begynner å bli varm, da det ikke blir bra nok kjøling. Skal derfor bytte impeller på motoren, men sliter veldig med å få av undervannshuset!

 

Er det noen spesielle knep man kan ta i bruk her, eller må man rett og slett bruke rå makt? Jeg antar at synderen er at staget sitter rusta fast oppi motorhodet, men vil nødig brekke og bøye for mye om det er en eller annen gjemt bolt et eller annet sted jeg ikke har fjerna for å løse ut drivstanga eller hva det nå heter.

 

Bolten som løsner girstaget må også sies å være en av de mest upraktiske løsningene jeg har sett, ettersom den forsvinner opp i stammen når man løser den ut den og må bruke knipetang for å få skrudd den helt løs. I alt av videoer jeg har sett om denne motoren sitter det en horisontal skrue som skal løse ut giret, men det er altså ikke tilfellet med Evinrude lagd i Bulgaria.
 

Noen som har noen tips før jeg gir opp og leverer den til noen som driver med dette profesjonelt?

A0EDF7E6-5219-4725-8006-22553CCF5AB4.jpeg

FA6D8A73-3290-41EC-B1DB-20A0BFE38FEC.jpeg

Link to post

Fikk nå til slutt fra hverandre motoren, var bare litt forsiktig jukking med kubein som skulle til. Og jeg fant for øvrig ut at det ikke er noen bolt som trenger å løsnes for å løse ut girstaget. Alt som trengs er å fjerne boltene som holder undervannshuset på plass, og deretter lirke hele greia fra hverandre.

 

På disse er tydeligvis splinten som holder impelleren på plass lagd av plast, og den kom ut i småbiter. Det fulgte selvsagt ikke med ny splint til impelleren jeg kjøpte, så da blir det å kjøpe et helt repsett med vannpumpehus, pakninger og splint. Alltid er det noe.

 

Den gamle impelleren var iallfall VELDIG moden for bytte, hvert eneste blad var sprekt. Så det er vel like greit å bytte alt når man først er i gang.

D08521C1-7DC1-444E-955B-FF7386191279.jpeg

Link to post

Fulgte det ikke med "splint" da du kjøpte ny impeller? Med mine impellere har det fulgt med to ulike slike låsesplinter. 

 

Press nedover måtte til for å løsne undervannshuset på min Evinrude 60 hk 1991. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Fulgte det ikke med "splint" da du kjøpte ny impeller? Med mine impellere har det fulgt med to ulike slike låsesplinter. 

 

Press nedover måtte til for å løsne undervannshuset på min Evinrude 60 hk 1991. 

Det fulgte dessverre ikke med splint, selv om jeg kjøpte offisiell BRP impeller fra Marineservice i Sandvika. Har bestilt repsett fra boatparts.no, og det ble jo en del dyrere enn jeg egentlig hadde trengt. Men det får jeg leve med.

Link to post

Får vel oppdatere denne tråden med resultatet.

 

Drivakselen løsna fra undervannshuset isteden fra motorhuset, og etter adskillig maktbruk konstaterte jeg at det var umulig å få det løs, da det sitter totalt fastrusta. Vannpumpa kan ikke bygges sammen om ikke drevet kommer ut fra motorhodet, så hele prosjektet er dessverre dødfødt. Har solgt motoren for deler og heller gått til anskaffelse av en OMC 9.9, som uansett passer jolla på 9 fot den skal brukes på bedre.

148090A4-F49B-4516-A251-500A1086258D.jpeg

01A46615-CA4E-4641-AAD5-D828B412475B.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...