Jump to content

Ligge på svai. Hva gjør jeg feil?


qaws321

Recommended Posts

Hei alle, mitt første innlegg og min første sommer på vannet :) Etter å ha tenkt på det i flere år har jeg i år kjøpt meg en seilbåt på 21 fot. Eneste erfaringen jeg har med båtlivet er at jeg har vært ombord i en motorbåt et par ganger. Det har vært mye lesing, youtube-ing og øving i praksis siste 1-1,5 måneden. Mulig dette blir for dumt for dere, men for meg er dette med å kaste anker/ligge på svai litt vanskelig å helt forstå. Jeg har lest dette 3x eller 5x dybden avhengig av lengde på kjetting og/eller line, men hvordan forholde seg til land og særlig andre båter? Følgende skjedde for et par dager tilbake:

Første gangen jeg forsøkte å ligge på svai slapp jeg ankeret på 10 meters dybde og la vel ut totalt 14-15 meter (5 meter kjetting og resten tau). Dette var kun for å teste. Jeg lå bom stille i flere timer. Dagen etter forsøkte jeg igjen da og ville denne gangen legge meg litt nærmere land i samme ankringsområde. Men jeg var usikker på hvordan jeg skulle legge meg nærmere land, men med mer tau ute enn dagen før. Kunne jeg ha lagt meg 20 meter fra land på  8-9 meters dyp? Ikke hvis jeg skal følge regelen om 3x dybden. Eller? Mens jeg surra litt rundt observerte jeg to mindre motorbåter som gjorde det samme som meg dagen før. Slapp anker men ikke søren om det var 3x dybden de la ut. OK, kanskje jeg gjorde rett i går, tenkte jeg. Så da gjorde jeg det samme som dagen før men på 8 meters dybde. Det gikk fint. 

 

Den tredje dagen jeg skulle ut var en lørdag og ankringsplassen jeg hadde brukt tidligere var smekkfull. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle legge meg der, men våget meg bort for å ta en titt. Båtene lå, i mine øyne, for tett. Men jeg tenkte at hvis jeg legger meg lenger ute og kjører samme plan som tidligere så vil svingradiusen min være OK. Jeg slapp ankeret på 14 meters dyp og totalt ca 20 meter med tau inkl. kjetting. En av motorbåtene som hadde vært der tidligere var min nærmeste "nabo" og det virket OK for han at jeg la meg der relativt nære han. Ting går strålende. Jeg ligger bom stille og koser meg i solen. Etter en time eller to kommer det en seilbåt på 35-40 fot, og legger seg ganske nære meg synes nå jeg. OK, no stress. Etterhvert som vi svinger med vind/strøm er vi fryktelig nære hverandre. På det nærmeste var hekken min 1-2 meter fra baugen hans. Han går stadig rundt på dekk og titter. Etter ca en time har vi følgende samtale:

Han: "hvor mye tau har du ute?"
Jeg: "ehm...ca 20 meter.."
Han: "regelen er at man alltid har 3x dybden"

Jeg: "øh..ja......"
Han: "jeg kom jo sist så jeg kan flytte meg"
Jeg: "det går bra for min del. Vi har vært nære men alt har jo gått bra..."
Han: "ja, det er sant. Er ikke så farlig. Bryr meg ikke så mye heller"

 

Jeg tenker at hvis jeg hadde lagt ut 3-5 ganger dybden så ville jeg jo truffet både han og andre båter? Med svingradius på minst 40 meter og flere båter innenfor denne så kunne jeg aldri lagt meg der. Det samme gjelder vel alle andre som lå der? Hvis alle lå ute med så mye så er det et under at ingen traff hverandre. Eller? Hva er det jeg ikke forstår her eller gjør feil? Hele denne ligge på svai greia er jo bare stress

Link to post
Share on other sites

Følg rådet om 3-5 ganger dypden. Du får samme svingradius som de andre som har lagt ut like mye. Båtene vil ligge med baugene mot været. Om en av disse har kastet ut et anker bak i tillegg, så vil han ikke svinge rundt og det er fare for at andre båter treffer han.

 

Vær klar over at om du har to anker ut, fram og akterut, vil belastningen på ankrene bli mye større, når du ligger med bredsiden mot vinden i forhold til om du lå med baugen mot været. 

Link to post
Share on other sites

I en perfekt verden så vil alle ligge samme vei . ( mot vind og strøm .)  om alle har like mye kjetting ute og en individuell avstand større enn egen radie er dette lett og greit. Derimot er det ikke alle båter som ligger etter dette prinsippet og folket legger forskjellig lengde på dreggtau/kjetting. 

 

Båter som slenger fra side til side selv medstabil vindretning har et problem å ofte velger to anker. Da blir det som nevnt ikke så greit.   Heller ikke om man ligger på rekke og vinden snur 90 grader. Da blir det ofte litt stress da individuell avstand den veien ikke er tilstrekkelig.

 

Lurt å spør og det er mange som ikke helt har oppfattet hvordan dette skal gjøres. 

 

3x dybde er en grei regel og enda viktigere er at avstand til neste båt er tilstrekkelig stor. 

Har selv slengbåt på 22 tonn.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ankerfeste kommer an på en del ting. Men de viktigste er antall meter ute vs. dybde, bunnforhold og ankertype og vekt.

Vet du hva slags anker du har?

 

Vi legger alltid ut minst 3x og gjerne 4x. Båter som ikke legger ut 3x eller velger å legge ut f.eks. et anker bak er skummelt både for seg selv og andre. Delvis fordi de ikke vil svinge med de andre, og delvis fordi de da lett kan miste tak.

Husk at det ikke er 3x vanndybden, men 3x avstanden fra baugen til bunn ved høyvann. Så hvis du ankrer på 3 meters dyp, baugen er en meter høy og du ankrer ved en meter under høyvann, skal du ikke legge ut 3x3=9 meter, men (3+1+1+)x3=15 meter.

 

Vi lå i Danmarksbukten ved Larkollen for et par uker siden og ble overrasket av uvær. Bukta var ganske full og mange båter mistet ankerfestet. Flere holdt på å drive på oss - nok en grunn til at man skal ønske at andre båter også ankrer ordentlig.
Vi la ellers merke til to ting, for det første at alle de båtene som svingte minst slapp. For det andre at båtene med Rocna holdt.

Det er både normalt og ønskelig at båt nr. 2 som kommer til et sted spør båt nr.1 hvor mye den har ute, osv. 
Og det er i utgangspunktet ikke farlig at man har overlappende sektorer man dreier i, siden alle båtene dreier på samme måte :)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan kjenne meg igjen i at å ligge for anker kan kjennes stressende når man er ny til det. Man peiler stadig sine omgivelser for å vurdere om man dregger, eller om naboen gjør det - og ofte kjennes det slik ut selv når man ikke gjør det. Det tar en del ganger med ankring på forskjellige plasser under forskjellige forhold før man kjenner seg trygg. Noe av det handler også om å få et avslappet forhold til å flytte på seg eller stramme inn eller slakke ut, eller be naboen om å gjøre det.

 

Noe av det å finne roen handler om trening på å finne gode teknikker og godt samarbeid for ankring. Jeg gikk fra ha en snekke på 24 fot med ankervinsj og fjernkontroll til en 36 fots seilbåt uten ankervinsj. Etter å ha tatt ryggen to ganger ble det prioritert å få til et bedre samarbeid ombord. Jeg var den med muskler nok til å dra opp ankeret, men samtidig også den eneste med erfaring til å føre båt under ankring. Jeg kunne ikke stå både til rors og dra opp anker samtidig, og lengden på båten gjorde kommunikasjonen vanskelig. Etterhvert lærte den som stod til rors hvor mye gass som måtte gis under ulike vindforhold - da for å få slakk på lina når ankeret skulle opp (umulig å dra opp ankeret på en stor båt om det blåser hardt, ikke uten hjelp fra motoren for å få slakk på lina). I tillegg måtte det læres å kjøre båten klar av grunner/båter/land straks det ble gitt tegn til at ankeret var oppe fra bunn, og videre kjøring når ankeret var kommet til overflaten for å skylles. En ankervinsj er for meg etterhvert blitt et "må ha" da det gjør meg uavhengig av hjelp fra andre. 

 

Ett anker og 3 ganger dybden er det de fleste som er opplært er opplært til å gjøre - det gir samme svingradius. Båten med hekken i baugen på den som ligger bak kan alltids slippe ut litt, eller den foran stramme inn litt, for å få større avstand.

 

Det kan være lurt å merke ankerkjetting/tau  hver andre eller hver femte meter, med hver tiende merket med annen farge.

 

Det er viktig med et godt anker. En brucekopi er et rimelig anker som er bra for mange norske forhold. Delta og Rocna får mye ros, men er dyrere.

 

Kjetting er bedre enn blytau, og blytau bedre en tau. En daumann på blytauet eller ankertauet hjelper mot rykk.

 

Å ankre på 10 meter er bedre enn å ankre på 3 meter, da i forhold til at kjettingen skal kunne ta opp strekk og rykk. Er det grunt bør man legge ut mer enn tregangeren, men trenger da også mer plass til å dreie.

 

Du trenger mer plass når det blåser eller når det er mye strøm... for selv om du har gått feste er det ikke sikkert at andre har det.

 

En ankiringsdybde på +/- 10 meter er en veldig fin ankringsdybde... synes jeg.

 

Å ligge på svai skal være det mest avslappende i livet du kan gjøre. Du kan kjøpe deg fri fra mye nybegynnerstress ved å skaffe deg et godt anker med ankerkjetting hele veien, en vinsj med mulighet mulighet til å kjøre den både fra baugen og styreposisjon, samt ankervakt på GPSen.

Link to post
Share on other sites

En ting er å kaste anker for noen timer på dagen når du er våken og ombord. Er været rolig er det sjelden jeg gidder å låre 3x dybde. En annen ting er når du ankrer opp og er avhengig av å kunne stole på festet hvis du lar båten ligge uten oppsyn noen timer eller går å legger deg. Da bør man absolutt ha 3 - 5 x dybden ute, og da unngår jeg også for tette steder i frykt for kollisjon når båtene tørner. Seilbåter tørner langsommere enn planende skrog, og kan være mer påvirket av strømretningen enn vinden, mens motorbåter som oftest legger seg mot vinden selvom den er svak. 

Link to post
Share on other sites

Veldig mye av ankerets holdeevne kommer an på "scope", forholdet mellom dybde og båt. 3x dybden anses som et minimum, om det er trangt og fint vær. 5x ligger man komfortabelt på. 7x er best, men krever ganske stor svingradius.

 

Har du under 3x dybden ute, er det overhengende fare for at ankret kan løsne. Det skal belastes mest mulig parallellt med bunnen, ikke dras skrått oppover når båten går bakover.

 

Her er en ganske grundig innføring i fysikken bak: https://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Big Horn skrev 6 minutter siden:

En ting er å kaste anker for noen timer på dagen når du er våken og ombord. Er været rolig er det sjelden jeg gidder å låre 3x dybde. En annen ting er når du ankrer opp og er avhengig av å kunne stole på festet hvis du lar båten ligge uten oppsyn noen timer eller går å legger deg. Da bør man absolutt ha 3 - 5 x dybden ute, og da unngår jeg også for tette steder i frykt for kollisjon når båtene tørner. Seilbåter tørner langsommere enn planende skrog, og kan være mer påvirket av strømretningen enn vinden, mens motorbåter som oftest legger seg mot vinden selvom den er svak. 

 

Du kommer med gode poenger her i forhold til seilbåt vs plenende båter. Når det kommer til å låre mindre enn 3x dybde til for eksempel en kort kaffepause, -  ja så er ikke dette et råd jeg hverken gir eller noe jeg praktiserer med mindre plassforhold tilsier det. For det første så mener jeg det er en god vane å innarbeide - ikke minst for å innarbeide følelsen med hvor mye man slipper ut eller haler inn - enten man gjør det for hånd eller vinsj. For det andre så kan forholdene endre seg - det kan komme nye båter til, vindretningen kan snu eller øke i styrke, eller man kan bestemme seg for å ligge lenger enn planlagt... og har man tatt noen ankerdram kan man i verste fall glemme hvordan man ankret. Jeg ankrer alltid opp med minst 3 gangeren der jeg kan, og mer om forholdene og mulighetene tilsier det. Jeg unngår å legge noe særlig mer enn tregangeren om det ikke er behov for det, noe for å spare på strøm/tid/krefter, men mest i fall det skulle komme noen å legge seg i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Ett annet triks i Ludo med ankring er å bakke opp for å få ankret til å sette seg skikkelig. 

Tok en skikkelig sånn på forrige ankring og skal si baugen gikk ned når det strammet opp! Da vet du ankret sitter. 

 

Har 40m kjetting, sjelden jeg bruker alt. 

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 1 time siden:

Er vel like bra at du er "endelig båtløs" da, så kan vi andre svaie slik svaiing skal gjøres.

Hva vet du om det, og har jeg noen gang plaget noen, og du vet ikke hvor jeg har ligget på svai.

Keep your own business, TAKK:yesnod:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ja, å kjøre ankeret fast med motor gjør jeg alltid...men jeg ligger utelukkende med et feste i land også om natten...

Også topografien på sjøbunnen har en del å si.. 

Om ankeret sitter i en nedover bakke, kontra en motbakke vil utgjøre stor forskjell i feste...

Landskapet rundt deg gir en liten indikator på hvordan det er under vann...

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev for 1 time siden:

Er vel like bra at du er "endelig båtløs" da, så kan vi andre svaie slik svaiing skal gjøres.

Ikke alle som har båt i middagsbukta heller. Er ofte god plass på svaiplasser i resten av landet.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Det er ingen vits å overkomplisere dette. Trådstarter er nybegynner som trenger råd for å komme igang med å finne trygghet i å ligge på svai. Det beste rådet jeg kan gi er å oppsøke ideálsituasjoner og utvide erfaroingsgrunnlaget derfra. Da er det snakk om å oppsøke idealplasser under gode værforhold - dvs svaiplasser som er ideelle i forhold til vindretning og hvor det er allment kjent at bunnforholdet er gode, og hvor ankringsdybden er på +/- 10 meter, og hvor det er godt med plass (alt dette finner man info om i havneguider). Så er det bare å legge ut den ordinære tre-gangeren og kose seg. Trådstarter sin båt er en seilbåt på 21 fot, så ting må stå litt i stil...

 

I baugen holder det i lange baner med: Brucekopi på 15 kg + 15m med 8mm kjetting + 30- 40m tau på resten

Det kan være kjeklt med et anker bak i tilegg: Brucekopi på 10 kg og 30 - 50m tau/line + daumann på +/- 5 kg (til å ha i bakhånd)

Blir det ordentlig ruskevær. brukes begge anker... i samme ende av båten!

Det finnes bedre utstyr som kan gjøre livet bedre - men med 21 fot skal det ikke så mye til før livet på svai blir enkelt.

 

Jeg vet det er mange som bakker for å gi ankeret feste. Selv er jeg langt fra sikker på om det å bakke faktisk hjelper med å gi nettopp bedre feste, heller det motsatte når man skal ligge på svai. Men, bakking kan helt sikkert gi et bedre svar på hvor godt feste du faktisk har funnet - og således kan det være fornuftig å gjøre det, om ikke annet for å finne sjelero - spesielt om sjøbunnen er ukjent eller man er en sart nybegynnersjel. Men bedre feste? det tror jeg ikke du får - i alle fall ikke i så stor grad at bakking er "noe du bare må gjøre".

 

Å bakke gir nok mest mening der hvor kreftene på ankeret vil ligge i samme retning hele tiden, feks med anker i ene enden og den andre enden fortøyd i land (her kan man ikke tillate dregging flere meter før festet er sikret). Slik jeg ser det (og jeg kan ta feil) så må ankeret få mulighet til dreie i sjøbunnen sammen med båten på overflaten.  Skulle båten feks dreie slik at kreftene blir sideveis på ankerfestet, eller til og med 180 grader, vil man da kunne risikere at ankeret løsner på en slik måte at det ikke like lett finner nytt feste? Dersom bakking skulle få ankeret til å sitte så "støpt" som tilhengere av denne metoden tilsier - vil det faktisk være en god ting? 

 

Seilbåten vil stort også sett legge seg opp mot vind og strøm og sige bakover, da på en slik måte at ankeret vil finne den mest naturlige vinkelen når du legger det ut, og så dregge til det har funnet det optimale festet. Bakker du så er det ikke sikkert hverken vinkelen blir like optimal eller at festet blir like godt. Skal du bakke, vent derfor til båten har funnet sin naturlige retning mot vind/strøm.

 

Selv opplever jeg at både det å sverge til å bakke , eller det å ikke gjøre det, som begge som så vanlig blant selv gamle sjøulker at du neppe velger feil med å velge det ene eller det andre.  Å ankre i begge ender av båten er  derimot ikke vanlig og rett og slett et dårlig råd, å gi til en som trenger hjelp til å svaie  Jeg sluttet  selv å bakke i forbindelse med ankring på svai for lenge siden. Jeg ankrer kun opp på steder der det er kjent at bunnforholdene er gode. Jeg ville nok ha bakket om jeg ikke kjente bunnforholdene, og det ikke fantes muligheter til å legge seg bedre - men jeg bakker altså aldri. Jeg føler ikke jeg har gått glipp av noe.av å ikke lenger være en som bakker.

 

Når jeg hører om folk som legger seg på "svai" med et anker i hver ende, og de ikke skal ligge sidelengs mot vind og strøm - hvordan får de dette til på en måte som gir begge liner god vinkel? Legger de først ut et anker og ror så ut det andre? Ror de så ut igjen når det må hentes opp? Eller legger de ut dobbel lengde i ene enden og så strammer inn når det andre ankeret slippes? [Skal du ankre på 20 meters dybde og skal ha tre gangeren for rett vinkel, ja da må du ha over 100 meter line i den ene enden for å kunne slippe ut 40 meter vekk fra båten i den andre enden.] Eller tenker jeg helt feil her nå? Det kjennes det ut som et helsikes styr når det holder med å bruke ett enkelt anker!

 

I alle tilfeller så høres det ut som en dårlig idé å ligge på "svai" med et anker i hver ende av båten. Det å ikke snurre med de andre har blitt nevnt, samt det å få vind og sjø inn i siden på båten. Ellers, skulle det være så ille vær at man trenger to anker, ja så vil de gjøre seg best sammen i baugen begge to. Det er sikkert en grunn til at vi ikke ser noe  særlig til folk som  "svaier" med ankrer i begge ender,... Det er rett og slett et dårlig råd å gi en nybegynner. Egentlig et dårlig råd å gi folk flest, og et råd som kun passer i sjeldne sammenhenger for folk flest.

.

Som @Ida Marie III sier så kan det jo være greit å sjekke at du ikke ankrer i bratt bakke - det er ingen god idé uansett hvilken vei vinden blåser, for vinden kan snu.


 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev 34 minutter siden:

Jeg vet det er mange som bakker for å gi ankeret feste. Selv er jeg langt fra sikker på om det å bakke faktisk hjelper med å gi nettopp bedre feste, heller det motsatte når man skal ligge på svai.

Greit å teste bunn. Har gått videre når jeg ikke får feste med 1500 omdreininger i bakk. Med dårlig værmelding mer turtall, marsfart. Også dykket for å sjekke anker noen ganger, men så har ankringen vært veldig eksponert. 

Har aldri under 25 meter kjetting ute. Trenger meg enn 3 ganger på grunt vann. 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

qaws321 skrev On 3.7.2020 at 11.09:

Han: "ja, det er sant. Er ikke så farlig. Bryr meg ikke så mye heller"

 

Jeg tenker at hvis jeg hadde lagt ut 3-5 ganger dybden så ville jeg jo truffet både han og andre båter? 

 

Nok et bevis på at sunt bondevett trumfer ethvert mangelfullt sjømannskap. "Bryr meg ikke så mye" ...  årets kommentar? Og riktig; med lengre ankertau ville du truffet ham. 

Link to post
Share on other sites

zooper skrev On 3.7.2020 at 16.40:

baugen holder det i lange baner med: Brucekopi på 15 kg + 15m med 8mm kjetting + 30- 40m tau på resten

Det kan være kjeklt med et anker bak i tilegg: Brucekopi på 10 kg og 30 - 50m tau/line + daumann på +/- 5 kg (til å ha i bakhånd)


bra du skriver i lange baner. Båten er 21 fot. Hadde du fått dette opp uten bruk av vinsj? Ellers gode beskrivelser og råd.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Blanco skrev 52 minutter siden:


bra du skriver i lange baner. Båten er 21 fot. Hadde du fått dette opp uten bruk av vinsj? Ellers gode beskrivelser og råd.

Det ble litt tungt ja. 
 

Et lettere Rocna-anker og fem meter kjetting kan nok være mer håndterlig. Nå høres jeg ut som en av disse lithium-misjonærene, men Rocna er litt dyrt, men verdt det. 

Link to post
Share on other sites

Å få opp et anker på 15 kg pluss kjetting går greit for hånd med god teknikk - jeg gjorde det i flere år. Det viktigste er å sørge for at det er slakk (ikke måtte dra båten). Er det vind må du hjelpe til med motoren. Det beste er å ha baugen rett over ankeret (om man vet hvor det er).

 

En ankervinsj er en drøm å ha, og kanskje en av de større investeringene som bør stå høyt, men det er ikke et "må ha". Med 21 for kan det jo hende at han har en liten utenbordsmotor uten mulighet til å lade nok.

 

Rocna og delta har blitt mer vanlig de siste årene, men du skal ikke langt tilbake før dette var eksotisk. Fortsatt er Bruce det mest brukte ankeret (skålanker og paraplydregg duger ikke til mye)

 

Bruce er et godt anker, kopiene også - og mye billigere enn Rocna. Du trenger neppe kjøpe to ganger om du kjøper Bruce. Ja, har man budsjett til det, så er Rocna og Delta vassere - og helt klart noe jeg ville strukket meg etter om jeg skulle ankret på mange forskjellige steder med ulike bunnforhold. Men i veldig mange norske ankringsforhold duger Bruce i massevis. Og, ankrer du på steder hvor det er oppgitt gode bunnforhold kan du sove godt selv når det blåser en god del. Og er du nybegynner vil du nok favorisere det kjente trygge vs det ukjente uansett?

 

Jeg forstår meg ikke på de som disser Rocna-kopier. Jeg har hatt flere, på flere båter, og har ankret med det i kraftige vinder. Jeg har til og med hørt mye bra om Biltema sin kopi.

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 10 timer siden:

Å få opp et anker på 15 kg pluss kjetting går greit for hånd med god teknikk

Enig der, veldig fin morgengymnastikk:) Ikke løft med armene, men med beina; når du går ned i knebøy "klatrer" du nedover med armene på tauet/kjettingen for å ta inn slakk, så bruker du beina for å dra opp(husk rett rygg). 

Dro opp 200 meter i litt frisk vind en gang, det ble litt i det drøyeste laget, men jeg fikk det nå opp;)

Ellers er jeg også enig i at en ankervinjs er gull verdt, men som for meg or sikkert også for mange andre, så er det mange andre ting som kommer foran i rekka for innkjøp til båten.

 

Ellers på ankerteknikk, så er det nok godt nok beskrevet over her for å starte opp og finne ut av hva som funker for en sjøl.

Men jeg kan tilføye noe som jeg har lest et eller annet sted, ingen anelse hvor og jeg har ikke prøvd det selv enda, men det hørtes ut som en ting som kan funke; ankring med to anker og fremdeles dreie med vinden så kan først legge ut ett anker, så legger man ut anker nummer to 180 grader for anker nummer en, så gjør du fast båten midt mellom disse. Da vil båten dreie med vind og strøm, samtidig at du aldri får et 180 graders belastning på ett anker. Mye jobb med dette, men kan sikkert være lurt ved enkelte omstendigheter. 

Skal prøve det selv en gang.. :)

Link to post
Share on other sites

Du kan vurdere å henge på en daumann. Dvs et lodd på ankertauet, som du firer ned med en egen line. Dette vil i lett vær gjøre svingradiusen din mindre, og i mye blæst vil som regel alle båtene rette seg opp mot vind alikevel. Under alle omstendigheter vil det mest sannsynlig forbedre ankerfestet, samt hindre brå bevegelser og rykk. 
 

finnes greie gratis ankervakter som apps. Jeg sover bedre med de på

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...