Terje V Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Hehe, takker index/hulda... dette fikser jeg :) Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
Terje V Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Og til dere andre som foreslår ulike forfiltre med vannutskiller... Hvorfor Racor til flere tusen fremfor alternativ filter/utskiller til 7-800 kr? - I min forrige båt (10+ år siden) hadde jeg forfilter med vannutskiller men også kontakter for å gi alarm når vannet nådde et visst nivå. - Jeg ser ikke at jeg kommer til å trenge det. - I denne båten kan jeg plassere et filtersystem med god tilgang og også lett å visuelt inspisere. Om jeg skulle ønske meg noe ville det kanskje være en pumpe på filtersystemet eller ad-hoc pumpesystem til filtersystemet for å kunne forkorte fylling av diesel og Sitér dette innlegget Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt Link to post
torbi Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Hei og god jul. Har en diesel filter cav 296 (som på bildet), den tar 45 l pr timer, min Perkins 217 hk bruker 30-35 l pr time på fullt. Er den bra nok eller bør eg ha en større og bedre? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mix Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Kjøp deg et slik. Så gjør du deg selv en stor tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 (redigert) Samma bare Racor 500 FG Redigert 26.Desember.2020 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Og hvorfor det ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Var bare ett forslag som jeg ikke hadde postet,var ment før tidligere innlegg med link til separ. Men hvorfor ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Da kan jo jeg hive meg innpå siden jeg har cav 296 også til min yanmar 4jh-te 75hk. Ser litt på dette filteret som "Mix" nevner og lurer på om jeg bare rett og slett skal bestille et slikt , har aldri hatt trøbbel med cav men vil jo være i forkant Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 @torbi Mener å ha lest i den andre tråden som er linket til om disse Kina kopiene, at du bør ha en flow på iallefall 3 ganger forbruket, siden det går mye mer diesel i retur enn det motoren bruker i seg selv. Ellers har jeg selv CAV filter, vurderer å bytte det ut med 500FG filter da det er noe leamikk med mange pakninger/lekkasjepunkter, knotete å sette sammen og noe fryktelig gris å bytte filter. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Har luftet tanken om å kjøpe en slik fra wish. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
seilfred Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Sånn kjøpte jeg til fordel for det gamle cav-filteret som satt fra før. Cav-løsningen var veldig grisete og knotete å holde på med synes jeg, og jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått hvis jeg var nødt til å gjøre et hurtig bytte i sjø. Nå bruker jeg heller cav-en til å filtrere dieselen jeg har på tanken hvis jeg f.eks vil tømme tanken for inspeksjon. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Hulda har både SEPAR og FG500. Begge vil jeg klassifisere som utmerket. Hvor mye diesel en motor sender i retur, les bruksanvisningen til motoren. For Huldas GM 6,2L er vel returen 15- til 20 l/t. Svært lite i forhold til f.eks. Volvo D4. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Begge er gode filtre. Fordelen med Separ er inn/utgang på begge sider og utgang i toppen. Teknisk en bedre kontruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Du kan bestille pakker med 8 filtre for 500kr på ali. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Sturee skrev for 9 timer siden: Ellers har jeg selv CAV filter, vurderer å bytte det ut med 500FG filter da det er noe leamikk med mange pakninger/lekkasjepunkter, knotete å sette sammen og noe fryktelig gris å bytte filter. jeg har samme erfaring. Greit å montere når alt er nytt, men pakningene sveller i drivstoff så det blir håpløst å få tett etter filterbytte med mindre jeg har nye pakninger på lur.. det har vært litt god nordnorsk omtrent hver gang Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
torbi Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Stjernen ! skrev for 1 time siden: Du kan bestille pakker med 8 filtre for 500kr på ali. Nå,ferdig bestilt. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.