Jump to content

Lucas CAV filter - må man lufte etter drenering?

Terje V

Recommended Posts

Og til dere andre som foreslår ulike forfiltre med vannutskiller... Hvorfor Racor til flere tusen fremfor alternativ filter/utskiller til 7-800 kr? -  I min forrige båt (10+ år siden) hadde jeg forfilter med vannutskiller men også kontakter for å gi alarm når vannet nådde et visst nivå. - Jeg ser ikke at jeg kommer til å trenge det. - I denne båten kan jeg plassere et filtersystem med god tilgang og også lett å visuelt inspisere. Om jeg skulle ønske meg noe ville det kanskje være en pumpe på filtersystemet eller ad-hoc pumpesystem til filtersystemet for å kunne forkorte fylling av diesel og 

Ny eier av gammel båt, profesjonell krisetenker, alltid lav på søvn :) - like lave toner så diesel er perfekt

• 5 måneder senere...

@torbi Mener å ha lest i den andre tråden som er linket til om disse Kina kopiene, at du bør ha en flow på iallefall 3 ganger forbruket, siden det går mye mer diesel i retur enn det motoren bruker i seg selv. 

Ellers har jeg selv CAV filter, vurderer å bytte det ut med 500FG filter da det er noe leamikk med mange pakninger/lekkasjepunkter, knotete å sette sammen og noe fryktelig gris å bytte filter. 

Sånn kjøpte jeg til fordel for det gamle cav-filteret som satt fra før. Cav-løsningen var veldig grisete og knotete å holde på med synes jeg, og jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått hvis jeg var nødt til å gjøre et hurtig bytte i sjø. Nå bruker jeg heller cav-en til å filtrere dieselen jeg har på tanken hvis jeg f.eks vil tømme tanken for inspeksjon.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Sturee skrev for 9 timer siden:

Ellers har jeg selv CAV filter, vurderer å bytte det ut med 500FG filter da det er noe leamikk med mange pakninger/lekkasjepunkter, knotete å sette sammen og noe fryktelig gris å bytte filter. 

jeg har samme erfaring.  Greit å montere når alt er nytt, men pakningene sveller i drivstoff så det blir håpløst å få tett etter filterbytte med mindre jeg har nye pakninger på lur..  det har vært litt god nordnorsk :headbang::discuss: omtrent hver gang

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...