Båtkjør Startet 3.Juli.2020 Del på Facebook Startet 3.Juli.2020 Skulle ut på tur med båten og startet den, lot den gå i 4-5 minutter. Kom så på at jeg skulle renset sjøvann filter. Stopper motoren, skrur relativt raskt av lokket på filteret, renser og setter det på plass igjen. Båten gikk normalt. På samme tur fylte jeg proppfull diesel tank og det oppstår utfordring. Kom greit opp i 7-8 knop, men raskere ville den ikke gå. Kom en gang opp i 13-14 knop men så falt den igjen tilbake til 7. Har i etterkant prøvd båten og da fungerer det OK opp til 7 knop, men så fortsetter jeg å gi på gass men ingenting skjer, før den plutselig hogger til og kommer opp i 15knop, men får den ikke opp i flere knop eller omdreininger enn 2300 /15 knop. Hva kan tenkes å være feil? Hva må eventuelt gjøres for å fikse dette? Håper på gode tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Sjekket dieselfilter ? Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjør Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Nei ikke sjekket. Vet ikke hvordan🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Ny båt for deg? Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjør Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Ny båt for meg ja. Båten er fra 2003 og motoren fra 2008 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Hvilken båt? Timetall på motoren? Drev eller fast aksling? 7-8 knop, hva vil dette si i turtall på motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Båtkjør Svart 3.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Bavaria 29, motoren har gått ca 860 timer, drev. 7-8 knop er ca 1000 omdreininger. Forrige eier har fulgt opp båt og motor godt og alle filter ble skiftet før denne sesongen. Syns derfor det er litt tidlig å måtte skifte filterne allerede nå Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Tja, du har nettopp fylt drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 (redigert) Båtkjør skrev 12 minutter siden: Bavaria 29, motoren har gått ca 860 timer, drev. 7-8 knop er ca 1000 omdreininger. Forrige eier har fulgt opp båt og motor godt og alle filter ble skiftet før denne sesongen. Syns derfor det er litt tidlig å måtte skifte filterne allerede nå Kan være dritt i tanken uansett hvor godt man har vedlikeholdt. Holder med å være uheldig med hvor du tanker eller få inn litt vann :/ Da går filtrene fort tett. I indre Oslofjord tanker vi kun hos BLM, enten i Son, Drøbak (gamle Drøbak båthavn) eller Oppegård Båthavn. Der er dieselen også billig. Redigert 3.Juli.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Vet du hvordan du kan "ruse" motoren i fri? da skal den ihverfall oppnå 1800 omdreininger, før sperren slår inn. ( eller var det 1700) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 Godt med en motor som er fulgt opp av tidligere eier 👍 Filtrene skal være mye tette dersom motoren ikke skal orke mer enn 1000 rpm. Selvfølgelig mulig, men etter mitt syn mindre sannsynlig. Map-sensor er en annen mulig årsak. Men da er typisk symptom at motoren gir seg på ca 1500 rpm. Mer om map-sensoren her: Jeg synes ikke symptomene som beskrives er lett og diagnostisere. @Båtkjør Får du noen feilmeldinger fra EVC? @Eureka Turtallssperren i fri er ca 1500 rpm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøbliss Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 (redigert) Kan det være dårlig MAP sensor? Jeg fikk lignende symptomer som deg på en nesten lik motor. Om ikke sensoren er byttet tenker jeg det er verdt et forsøk. Tar 15 min å skifte. Selvsagt smart å tappe bunnen av forfilteret bare for å sjekke at det ikke er fullt av gugg der, men jeg holder en knapp på sensoren. Redigert 3.Juli.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 (redigert) Ser at @Brigg kom før meg, men to like tanker... 👍👍👍 Den gangen vi fikk dette problemet var det ingen feilmeldinger på EVC, men etter bytte av MAP var alt ved det normale igjen. Redigert 3.Juli.2020 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2020 Del på Facebook Svart 3.Juli.2020 (redigert) Og så skal det sies at dersom man "ikke vet foran og bak " på motoren, som ikke er noen skam, så er det helt innafor å ta den med til verksted. Har man aldri bytta et filter før, eller en sensor, og det nærmeste man har vært en motor er å peile olje på bilen, så ring en venn som kan komme om bord... eller ta en hyggelig prat med selger, kanskje han tar seg en tur. Det er helt innafor å si " du det gikk litt fort i svingene med overtakelse, trenger litt hjelp her, har du sjans til å ta en tur?» Redigert 3.Juli.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Juli.2020 Del på Facebook Svart 4.Juli.2020 Symptomene høres veldig ut som den sensoren Sjøbliss og Brigg nevner. Har opplevd det samme en gang. Den er enkel å skifte og jeg ville begynt der før du begynner med mer omfattende feilsøking og rens av dieselsystem. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Juli.2020 Del på Facebook Svart 4.Juli.2020 Gikk båten normalt før du renset sjøvannsfilteret? Det Eriksen noe du kan ha kommet borti under dette arbeidet da, feks kontakten til den nevnte map sensor? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Juli.2020 Del på Facebook Svart 4.Juli.2020 Map sensoren sitter under dekselet oppå motoren så det tenker jeg er lite sannsynlig. Men den sensoren går i stykker uten varsel eller alarm. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.