Jump to content

VP D6 370 kommer ikke opp i fart


Båtkjør

Recommended Posts

Skulle ut på tur med båten og startet den, lot den gå i 4-5 minutter. Kom så på at jeg skulle renset sjøvann filter. Stopper motoren, skrur relativt raskt av lokket på filteret, renser og setter det på plass igjen. Båten gikk normalt. På samme tur fylte jeg proppfull diesel tank og det oppstår utfordring. Kom greit opp i 7-8 knop, men raskere ville den ikke gå. Kom en gang opp i 13-14 knop men så falt den igjen tilbake til 7.

Har i etterkant prøvd båten og da fungerer det OK opp til 7 knop, men så fortsetter jeg å gi på gass men ingenting skjer, før den plutselig hogger til og kommer opp i 15knop, men får den ikke opp i flere knop eller omdreininger enn 2300 /15 knop. Hva kan tenkes å være feil? Hva må eventuelt gjøres for å fikse dette? Håper på gode tilbakemeldinger

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt? Timetall på motoren? Drev eller fast aksling?

 

7-8 knop, hva vil dette si i turtall på motoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bavaria 29, motoren har gått ca 860 timer, drev. 7-8 knop er ca 1000 omdreininger. Forrige eier har fulgt opp båt og motor godt og alle filter ble skiftet før denne sesongen. Syns derfor det er litt tidlig å måtte skifte filterne allerede nå

Link to post
Share on other sites

Båtkjør skrev 12 minutter siden:

Bavaria 29, motoren har gått ca 860 timer, drev. 7-8 knop er ca 1000 omdreininger. Forrige eier har fulgt opp båt og motor godt og alle filter ble skiftet før denne sesongen. Syns derfor det er litt tidlig å måtte skifte filterne allerede nå

Kan være dritt i tanken uansett hvor godt man har vedlikeholdt. Holder med å være uheldig med hvor du tanker eller få inn litt vann :/

Da går filtrene fort tett.

 

I indre Oslofjord tanker vi kun hos BLM, enten i Son, Drøbak (gamle Drøbak båthavn) eller Oppegård Båthavn. Der er dieselen også billig.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt med en motor som er fulgt opp av tidligere eier 👍

 

Filtrene skal være mye tette dersom motoren ikke skal orke mer enn 1000 rpm. Selvfølgelig mulig, men etter mitt syn mindre sannsynlig. 

 

Map-sensor er en annen mulig årsak. Men da er typisk symptom at motoren gir seg på ca 1500 rpm. Mer om map-sensoren her:

 

Jeg synes ikke symptomene som beskrives er lett og diagnostisere. @Båtkjør Får du noen feilmeldinger fra EVC?

 

@Eureka Turtallssperren i fri er ca 1500 rpm. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kan det være dårlig MAP sensor? Jeg fikk lignende symptomer som deg på en nesten lik motor. Om ikke sensoren er byttet tenker jeg det er verdt et forsøk. Tar 15 min å skifte. 

 

 

Selvsagt smart å tappe bunnen av forfilteret bare for å sjekke at det ikke er fullt av gugg der, men jeg holder en knapp på sensoren.

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ser at @Brigg kom før meg, men to like tanker... 👍👍👍 

 

Den gangen vi fikk dette problemet var det ingen feilmeldinger på EVC, men etter bytte av MAP var alt ved det normale igjen. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Og så skal det sies at dersom man "ikke vet foran og bak " på motoren, som ikke er noen skam, så er det helt innafor å ta den med til verksted. Har man aldri bytta et filter før, eller en sensor, og det nærmeste man har vært en motor er å peile olje på bilen, så ring en venn som kan komme om

bord... 

 

eller ta en hyggelig prat med selger, kanskje han tar seg en tur. Det er helt innafor å si " du det gikk litt fort i svingene med overtakelse, trenger litt hjelp her, har du sjans til å ta en tur?»

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...