Arnt Bendik Bøe Startet 3.Juli.2020 Del på Facebook Startet 3.Juli.2020 Hei! Jeg har problem med gir/clutch til en Newage / BMC Commander 2.5L ca 50 hk som er i ei tresnekke. Hovedproblemet er at det kommer kraftig skurrelyd når jeg forsøker å gire. Som dere ser (på bilder) har jeg rigget med spaker, som skal erstatte gammelt hydraulisk system (se bilder). Jeg byttet til spaker, da det var problem med det gamle hydrauliske opplegget. Systemet er slik at man først drar i clutch spaken (som om det var clutch-pedalen på en bil) også setter giret i fremover/revers/fri, og deretter slipper clutch-spaken. Tror problemet (skurrelyden) kommer av at clutchen ikke frikobler skikkelig. Akslingen går til tider rundt selv om vi drar i chlutch-hendelen og båten ligger stille (slik at ikke den går rundt pga propellen når båten er i bevegelse). Problemet ligger da kanskje i clutchen. Alternativt kan det jo også være noe galt med gir, så vi er litt usikre. Ofte fungerer det bra å sette giret i revers, men når jeg skal sette den i fremover kommer det ofte skurrelyd. Vi har også en teori om at det fungerer litt bedre når motoren er kald. Like under de nye girspakene ser dere også at det er et reduksjonsgir. Jeg vet ikke hva slags forhold giret på båten utgjør med tanke på reduksjon. Litt usikker på merket på giret og clutchen. Står AEK (med ulike nummer etter) på girkassen og clutchen. Men står "D.C. type synchromesh reverse gearbox" og "borg warner gearbox" i manualen (se bilder). Tror motoren er en mark II. Har noen vært borti noe lignende? Noen som har kjennskap og informasjon om slike gir/clutch system til BMC? Har noen ide om hva som kan være problemet med clutch? Eventuelt gir. Hva kan være typiske problemer? Eventuelt kan man bytte ut hele clutchen? Og hvem kunne hatt/forhandlet noe slik (brukte/nye gir/clutch som kan passe?)? Eller bytte ut clutchen og giret med et annet gir som har innebygd clutch (eller hvordan andre gir fungerer til båt)? Hvis noen har kjennskap til dette, kan jeg også være interessert i telefonsamtale. Mitt telefonnummer er 41369803 Her er bilder av gammelt og nytt (hjemmelaget) system: Arnt Bendik Bøe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.