Jump to content

Påhengeren varm-skjærte seg...


fs

Recommended Posts

Hei

Jeg hadde en dårlig dag på vannet i går.

Min alltid så trofaste Suzuki DT30 sakket (etter ca. 10minutters kjøring på 3/4 fart) plutselig ned og stoppet. Når jeg kikker bak så kommer det røyk ut av dekselet. Prøvde å dra i snoren, og konstaterer at kompresjonen er dårlig.

Jeg lot deretter motoren kjøle seg ned. Prøvde å starte motoren når temperaturen hadde normalisert seg. (kompresjonen var nå normal) Motoren startet da greit, og impelleren pumpet vann, tilsynelatende som normalt. Jeg tok en liten runde og kontaterte at motoren muligens virket "litt" dau.

Jeg går ut i fra at motoren har hatt varmgang på en sylinder (muligens begge).

Spørsmålene mine er som flg:

Det kommer vann, men er det nok? Vanskelig å vurdere om impelleren er dårlig. Hvordan er Suzukien å dele for impellerbytte?

Er det vanlig at vannkappa gror igjen rundt sylinderne, vil jeg i såfall kunne se dårlig gjennomstrømming på kontrollstrålen?

Bør jeg ta av sylinderne uansett, bytte fjærer og hone??

Bør jeg ev. heller bruke motoren som moring? Lite lyst på dette alternativet da motoren forøvrig er 100%

Motoren er en 1992 modell.

Noen som har erfaringer???

FS

Link to post
Share on other sites

  Hvordan er Suzukien å dele for impellerbytte?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke værre enn andre motortyper; Personlig overlater jeg den operasjonen til noen som har gjordt det tidligere... :blush:

 

Er det vanlig at vannkappa gror igjen rundt sylinderne, vil jeg i såfall kunne se dårlig gjennomstrømming på kontrollstrålen?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er vanlig. Se her

 

Bør jeg ta av sylinderne uansett, bytte fjærer og hone??

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt råd: Ikke gravlegg motoren enda... La et verksted (med godt rykte og fagkunnskap) se på motoren din.

Lykke til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hmmm....kan termostaten plutselig bli "så feil" at den ikke åpner før motoren koker da?

Selvsagt kan den det, det meste kan jo skje, men jeg har aldri hørt om noe slikt. Det vanlige er vel at termostaten etterhvert blir litt slapp i fjæra, og åpner for tidlig. Forøvrig åpner vel termostaten på sjøvannskjølt motor normalt på 55-60 grader, og det er jo langt derifra til 80-90 grader.

Olje-blandingen kan utelukkes, den er blandet av undertegnende. 100% sikker på at denne er innenfor med god margin. (ikke noe oil-injection) Forøvrig var det også tur nr. 2 etter fylling.

 

Hva jeg derimot muligens kan tenke meg kan være årsaken til havariet er plastpose i vannet.

Jeg har hørt om et par tilfeller hvor plastpose har blitt hengende, og flg. stengt for kjølevannsinntaket.

 

Min hovedteori er imidlertid avleiringer/groe i sylinderens vannkappe. Det er imidlertid noe merkelig at motoren gikk varm ved "pen kjøring". Det er ikke lenge siden jeg kjørte den på max. turtall. Hvorfor fikk ikke motoren heteslag den gangen? Mer pådrag + høyere havtemperatur = varmere motor.

???

fs

Link to post
Share on other sites

Hmmm....kan termostaten plutselig bli "så feil" at den ikke åpner før motoren koker da?

Selvsagt kan den det, det meste kan jo skje, men jeg har aldri hørt om noe slikt. Det vanlige er vel at termostaten etterhvert blir litt slapp i fjæra, og åpner for tidlig.

Enig i at det ikke er videre sannsynlig, men så lenge du ikke vet årsaken ville jeg sjekket det.

 

Det som normalt skjer med termostater på utenbords er at de "fryser" i åpen stilling.

Link to post
Share on other sites

På den linken jeg tok med, hadde termostaten "frosset" i lukket stilling, med det resultat at kjølekappa ble VELDIG varm. DET i tillegg til gjengrodde kanaler...  Enig med Ingar: Sjekk termostaten også.

<{POST_SNAPBACK}>

Hulda hadde det sammme på en gammel påhenger. Gikk varm og stoppet. Den ble lagt i kjelleren til året etter. Fatter'n hadde lagt propellen høyere enn motorblokka, slik at det hadde rent vann inn på sylinderen. Stempelet satt i sju stein. Kompisen og jeg tok av toppen, helte på med rustløsende olje. Uken etter dunket vi til stempelet med et hammerskaft, det løsnet. Plukket sakene fra hverandre. "Håndhonet" sylinderen med en bit smergel. Renset kanalene, sjekket pumpen. Klappet sakene sammen. Byttet ikke stempelringer eller pakninger, regnet motoren for gåen. Motoren, tydeligvis seig som et bikkjeskinn, startet opp og gikk helt greit. Jeg husker ikke hvor det ble av motoren, fatter'n ga bort båten etter noen år, mulig at motoren ble med på lasset. Tror det var en SeaGull.

 

Moralen: Ikke kast før du har prøvd.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd flere tilfeller der motor blir så varm at den stopper. På sabb 8-10 hk og på mercury 115 (2 stk) gikk det helt greit, virket helt ok når de fikk kjølt seg ned, men en mazda (bilmotor) ble toppen vridd og mått overhales.

 

Årsaker til varmgang:

Sabb: dritt i kjølevannsinntak etter kjøring i altfor grunt vann (sugde inn mudder)

mercury 1: plastpose foran kjølevannsinntak, resultat ble at impeller smeltet

mercury 2: mye blåskjell i kjølesystemet (denne gikk ikke varm dersom man tok deksel av og kjørte på maks 2/3 effekt. Fortere medførte at kjølestrålen ble så varm at det bare kom ut damp... :eek: )

mazda: lekk radiator.

 

Er vel heller sjelden at sylinder skjærer seg, er vel helst toppen som blir utett ved varmgang.

Link to post
Share on other sites

Røyken kan isolert sett være vanndamp, men motoren ble for varm, ingen tvil om det. Jeg kunne ikke holde handa på kjøleribbene, den var varm som en glo. Jeg har tenkt å gjøre som flg:

1. Sjekke termostat.

2. Bytte impeller

3. Prøvekjøre dersom jeg har funnet feil under 1 og/eller 2. Ellers er det av med sylinder for å sjekke/rense omløp i vannkappen.

Noe mer jeg burde kontrollere?

Link to post
Share on other sites

..  Da koker det ned til henvisningen: Se her

<{POST_SNAPBACK}>

Skru av kjøledekslet og gjør rent i kanalene under.

Sjekk termostaten... Kan gjøres på denne måten:

Start opp motoren (i vanntønne eller annen kjøletilkobling) uten at motorhetta er satt på; Legg handa på kjøledekslet; Dette skal etterhvert bli så varm at det er vondt å holde handflata på; Etter noen sekunder skal termostaten åpne, og DA skal det kun være lunkent å kjenne på utsiden av kjøledekslet = Termostaten funker.

Hvis tempen IKKE går ned etter kort tid, betyr det at termostaten IKKE funker. Forutsetter at du har rengjordt under kjøledekslet FØR du starter opp.

 

Hvis det er lenge siden (> 2år) du har skiftet impeller, bytt denne.

 

gudd løkk.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ikke "inn rundt" sylindrene, men inn MOT sylindrene.... Har sett MYE skjell-vekst og dritt der!

 

IKKE nevn julaften enda da!! :boxing:  (Det blir MYE snøskoffling før den tid, dessverre) :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

OT: Skulle ikke du ha snøfræsen på service da Marwin ? :crazy:

 

Til saken:

 

Du kan ta av toppdekselet på Suzukien, uten å ta av toppen, men alle boltene til toppen må ut. Da kommer du til kjølekanalene i toppen, der sitter også termostaten tror jeg. Gjorde i hvertfall det på en 35HK fra tidlig 80tall som jeg har demontert. Men merk at disse boltene har en tendens til å ha korodert fast, slik at det er lett å knekke en eller flere av dem under demonteringen. SÅ vær forsiktig, men om alternativet et kassering av motoren så......

I tillegg er det vel et deksel på siden, men det tror jeg bare åpner opp inn til eksosutblåsningen, det tok jeg ikke av på den motoren jeg demonterte, da de 2 første boltene jeg prøvde meg på knakk.

Link to post
Share on other sites

Vil det si at jeg får full tilgang til kjølekanalene rundt sylinderne ved å fjerne dette dekselet?

Dekselet på siden er for eksosen, hvor mye man kommer til her avhenger av motortypen.

Og vær obs på at det er svært vanlig at boltene for dette dekselet, pga varmen de blir utsatt for, er umulige å løsne uten at de brekker.

 

Se her. :eek:

 

Normalt må topplokket demonteres for å komme til kjølekanalene. Dette kan også sitte godt fast, men boltene her er kraftigere og brekker ikke så lett.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, her kommer dagens statusrapport:

Jeg plukket fra hverandre påhengeren i går, og konstaterte at termostaten var defekt. (Åpnet seg ikke ved oppvarming i vannkjele). Motoren så forøvrig svært fin ut mhp. tæring. Tok av toppen og konstaterte at sylinderveggene så bra ut, ikke noe riving el. Stempelfjærene får jeg ikke sjekket uten å ta av sylinder, så jeg gambler på at det har gått bra.

Forøvrig takk for alle råd!!

fs

Link to post
Share on other sites

Guttungen har en 2005 mod. DT 30 som skar seg i sommer etter 20 t kjøring, ikke noe å hente på garanti. Det kostet 6500.- på merkeverksted. Det de gjorde var å bytte stempel og hone sylinder.

Hvorfor den skar seg er fremdeles en gåte.

 

sikkert fordi motoren ikke er blitt skikkelig innkjørt.. en så ny motor skal kjøres varsomt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...