Jump to content

Reparere plast septiktank

Lazyjack

Recommended Posts

Tanken sitter i en Bavaria og er støpt i det jeg vil kalle "fet" gjennomskinnelig plast. Jeg vet ikke hva denne plasttypen heter men den minner jo en del om det som Pionerbåtene er bygget av (ABS?). 

Jeg hadde et uhell med en slangestuss som gjør at jeg må blinde dette hullet i tanken. Godset i området er ca. 5 mm men på grunn av utformingen er det ikke mulig å bruke f. eks. en skroggjennomføring eller annen type vvs-fitting. Øverste bildet viser hullet som skal tettes. 

Jeg tenker derfor å "smelte" fast en rustfri skive i hullet og eventuelt fylle på med ny plast rundt og over skiva. Tenkte at jeg i så fall kunne bruke reparasjonstråd som finnes for Pionerbåter og som kan smeltes inn med f. eks. loddebolt. 

Noen synspunkter? 

IMG_20200704_103325.jpg

IMG_20200704_103340.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Tanken sitter i en Bavaria og er støpt i det jeg vil kalle "fet" gjennomskinnelig plast. Jeg vet ikke hva denne plasttypen heter men den minner jo en del om det som Pionerbåtene er bygget av (ABS?). 

Tanken er 99% sikkert laget av polyetylene (PE). Samme type plast som brukes i plastkanner, bøtter osv., men det er mange ulike kvaliteter. Den er sveisbar, men ikke limbar. Mulig du får til å sveise inn et lokk med loddebolt hvis du får tak i en plastkvalitet som stemmer. Det er forøvrig PE som er byggematerialet i Pioner, Steady, AL osv ogs. ABS plast er vel så vidt jeg husker brukt i Tehri. 

Alternativet er å skru fast en blindplugg med pakning. 

Takk for svar Komodo.

Jeg tenker å sage ut en sirkelformet plate i syrefast med diameter litt  større enn hullet, legge den over hullet og varme den til den synker litt nedi plasten og forhåpentlig limer seg til denne. Deretter få tak i rep plast til Pioner og bygge opp en plastflate over plata. 

Hva tror du om det? 

Skulle Du inte kunna göra två lock, ett utifrån och ett innifrån.

Någon gänga emellan eller en centrumskruv och muttrar eller gängat hål i innerlocket.

Tätning med gummiringar e likn?

Eller stick en bit gängat rör i hålet och flänsmuttrar på insidan och utsidan och ett lock som sluter på utsidan.

:fishing:

ebonita skrev 56 minutter siden:

Skulle Du inte kunna göra två lock, ett utifrån och ett innifrån.

Någon gänga emellan eller en centrumskruv och muttrar eller gängat hål i innerlocket.

Tätning med gummiringar e likn?

Eller stick en bit gängat rör i hålet och flänsmuttrar på insidan och utsidan och ett lock som sluter på utsidan.

:fishing:

Ebonita: Det finnes ikke plass til hverken mutter eller krage på innsiden av tanken. 

Komodo skrev for 1 time siden:

Det kan fungere. Du kommer ikke til å få noe binding mellom den syrefaste platebiten og plasten, men den kan gi litt styrke, som en forskaling. For å sveise igjen hullet kan du antagelig bruke plast fra en vanlig plastdunk. Tilsats lager du selv ved å skjære opp strimler. 

👍

Lazyjack:

Du får bestilt nye septiktanker hos Bavaria Norge i Leangbukta i Asker. Jeg snakket med dem om dette i fjor da jeg byttet alt av septikinstallasjoner i fjor høst (2 toaletter, alt av slanger, skroggjennomføringer, ventiler, mm.), men beholdt tilslutt tankene da de var helt ok.

Nye tanker var ikke så dyre heller (ca 3 båtlapper?), uten at jeg husker prisen, men de måtte bestilles. Regner med at det er standard-tanken på 75 liter du også har.

Jeg forstår at det er fristende å reparere, men jeg hadde ikke giddet å gamble med "nesten-løsninger" på akkurat septiktanken.

Svart (redigert)
Phoebe skrev for 2 timer siden:

Lazyjack:

Du får bestilt nye septiktanker hos Bavaria Norge i Leangbukta i Asker. Jeg snakket med dem om dette i fjor da jeg byttet alt av septikinstallasjoner i fjor høst (2 toaletter, alt av slanger, skroggjennomføringer, ventiler, mm.), men beholdt tilslutt tankene da de var helt ok.

Nye tanker var ikke så dyre heller (ca 3 båtlapper?), uten at jeg husker prisen, men de måtte bestilles. Regner med at det er standard-tanken på 75 liter du også har.

Jeg forstår at det er fristende å reparere, men jeg hadde ikke giddet å gamble med "nesten-løsninger" på akkurat septiktanken.

Takk for innspill Phoebe. 

Jeg har ikke vurdert dette da det ser ut for meg som om tanken er for stor til å få ut. Jeg mistenker at den er satt inn før både bademodul og dekk ble montert. Båten er en Bavaria 39 CR (seil) fra 2007 og det er det fremre toalettet det er snakk om. 

leopard skrev for 16 timer siden:

Den går å få ut tror jeg, men du må nok løsne hele "speilrekka" med ramme  . Jeg ville nok også byttet, ryker det som er reparert så har du ett større problem .

Da skal jeg kikke nærmere på badet med tanke på å demontere for å bytte hele tanken. 

Jeg har Bavaria 40 Cr,  2012 mod (Farr), og har antagelig et annerledes interiør enn deg. Med litt lirking er det imidlertid ikke noen stor jobb å bytte hele tanken hos meg, hverken foran eller bak.

Er det noe som virkelig har imponert meg med denne Bavaria'en, så er det tilgjengeligheten til alle tekniske installasjoner, skott, ventiler, kabelgater, m.m. Det er en sterkt  undervurdert egenskap når båten begynner å bli noen år eller man ønsker å gjøre endringer.

Du kan sende forespørsel om ny tank til:    info@bavarianorge.no

Redigert av Phoebe (see edit history)

PE er limbart med riktig lim. Det finnes et par på markedet som tetter godt, jeg brukte Megaplast PPE på min tank rundt stussen til lufting, ser ut til å holde fortsatt etter 3 år.

https://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2237&ProductID=PROD671

Kjøpte fra Relekta på Alnabru.

Ellers kan du som nevnt bruke loddebolt, lage en lapp fra feks en dunk el. lager av samme materiale og smelte inn. Jeg vurderte det og, men gikk for lim. Finnes en del hjelp på YouTube, Welding polyethylene.

Baltic-pappa

Whiskey skrev for 9 timer siden:

PE er limbart med riktig lim. Det finnes et par på markedet som tetter godt, jeg brukte Megaplast PPE på min tank rundt stussen til lufting, ser ut til å holde fortsatt etter 3 år.

https://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2237&ProductID=PROD671

Kjøpte fra Relekta på Alnabru.

Ellers kan du som nevnt bruke loddebolt, lage en lapp fra feks en dunk el. lager av samme materiale og smelte inn. Jeg vurderte det og, men gikk for lim. Finnes en del hjelp på YouTube, Welding polyethylene.

👍

Svart (redigert)

Da ble det en løsning som bildene viser. Jeg gjenget opp hullet i tanken innvendig ved hjelp av en 1 1/2" ansatsnippel som jeg slipte til så den gjorde nytten som en gjengetapp. Jeg måtte bruke ytterligere en nippel for å komme ned til en sekskant som jeg hadde pipe til (32mm).Så tok jeg en uskjendet 1 1/2" som jeg skrudde ned i de nylagede gjengene etter at den var klint grundig inn med Casco Marin & Teknik. Det vil vise seg om det holder tett. I og med at hullet i tanken som var for dekksavsug nå er tettet så må jeg inn med en Y mellom tank og sjøvannsventil for å få tilbake muligheten til å tømme tanken fra sugestasjon på land. 

IMG_20200706_161356.jpg

IMG_20200706_154121.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...