tom Cognac Startet 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2020 Jeg fikk kjøpt en brukt pullpit hos båthøgger'n på Kambo Marina for en veldig hyggelig penge - gjenbruk er helt ok. De har sittet på en Risør 30. Skal monteres på min Flipper 640 HT. Krummingen / buen på pullpiten er litt for stor - jeg skulle gjerne ha "rettet" dem ut litt. Pullpiten er forkrommet - så jeg vet ikke hva slags metall de er laget av, sikkert et standard metall som de fleste pullpiter lages av - men disse er ikke laget av aluminium. Noen som har tips om hvordan jeg kan få gjort buen litt mindre - rettet dem ut litt? Er det bare å legge dem på bakken og bøye dem forsiktig til riktig bue / krumning? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Jeg husker ikke hvem det var, men noen her inne rettet opp bulker og buer ved å bruke 2x4" (mener jeg) der de hadde freset ut et spor tilsvarende diameteren på rørene i pullpit og brukte jekkestropp(?) for å rette dem. Med sporene så gled de ikke unna, og treverket beskyttet mot skrap etc. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Bræin Stårm skrev 1 time siden: Pullpiten er forkrommet - så jeg vet ikke hva slags metall de er laget av, sikkert et standard metall som de fleste pullpiter lages av - men disse er ikke laget av aluminium. Hvis rørene er forkrommet er det nok messingrør. Det ville ikke jeg brukt på min båt. Ville heller jaktet videre og fått tak i rustfrie/syrefaste rekkerør. Når det gjelder bøying av rør så har jeg beskrevet det i flere tråder. F.eks. her https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/ og her https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/page/5/#comments Grand Banks jr skrev 1 time siden: Jeg husker ikke hvem det var, men noen her inne rettet opp bulker og buer ved å bruke 2x4" (mener jeg) der de hadde freset ut et spor tilsvarende diameteren på rørene i pullpit og brukte jekkestropp(?) for å rette dem. Du tenker kanskje på denne tråden? https://baatplassen.no/i/topic/127512-fikse-skadet-rekke-selv/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 4.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: Hvis rørene er forkrommet er det nok messingrør. Det ville ikke jeg brukt på min båt. Ville heller jaktet videre og fått tak i rustfrie/syrefaste rekkerør. Jeg trodde alt som var sølvfarget og blankt var forkrommet , men jeg vet ikke hva pullpiten er laget av. De er i alle fall ikke av aluminium, det er godt mulig de er av rustfrie / syrefaste rekkerør Jeg sjekker trådene dine - takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.