Jump to content

Hvordan bøye / justere pullpit rør?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg fikk kjøpt en brukt pullpit hos båthøgger'n på Kambo Marina for en veldig hyggelig penge - gjenbruk er helt ok. De har sittet på en Risør 30. Skal monteres på min Flipper 640 HT. 

Krummingen / buen på pullpiten er litt for stor - jeg skulle gjerne ha "rettet" dem ut litt. Pullpiten er forkrommet - så jeg vet ikke hva slags metall de er laget av, sikkert et standard metall som de fleste pullpiter lages av - men disse er ikke laget av aluminium.

Noen som har tips om hvordan jeg kan få gjort buen litt mindre - rettet dem ut litt? Er det bare å legge dem på bakken og bøye dem forsiktig til riktig bue / krumning?

jeg tørker ut på land....!

Jeg husker ikke hvem det var, men noen her inne rettet opp bulker og buer ved å bruke 2x4" (mener jeg) der de hadde freset ut et spor tilsvarende diameteren på rørene i pullpit og brukte jekkestropp(?) for å rette dem.

Med sporene så gled de ikke unna, og treverket beskyttet mot skrap etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Bræin Stårm skrev 1 time siden:

Pullpiten er forkrommet - så jeg vet ikke hva slags metall de er laget av, sikkert et standard metall som de fleste pullpiter lages av - men disse er ikke laget av aluminium.

Hvis rørene er forkrommet er det nok messingrør. Det ville ikke jeg brukt på min båt. Ville heller jaktet videre og fått tak i rustfrie/syrefaste rekkerør.

Når det gjelder bøying av rør så har jeg beskrevet det i flere tråder. F.eks. her

https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/

og her

https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/page/5/#comments

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jeg husker ikke hvem det var, men noen her inne rettet opp bulker og buer ved å bruke 2x4" (mener jeg) der de hadde freset ut et spor tilsvarende diameteren på rørene i pullpit og brukte jekkestropp(?) for å rette dem.

Du tenker kanskje på denne tråden?

https://baatplassen.no/i/topic/127512-fikse-skadet-rekke-selv/

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hvis rørene er forkrommet er det nok messingrør. Det ville ikke jeg brukt på min båt. Ville heller jaktet videre og fått tak i rustfrie/syrefaste rekkerør.

Jeg trodde alt som var sølvfarget og blankt var forkrommet :rolleyes: , men jeg vet ikke hva pullpiten er laget av. De er i alle fall ikke av aluminium, det er godt mulig de er av rustfrie / syrefaste rekkerør :worry:  Jeg sjekker trådene dine - takker :yesnod:

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...