Jump to content

Anbefaling stasjonær vhf

sportnaj

Recommended Posts

Noen som har anbefaling på stasjonær VHF og antenne. Litt usikker hva jeg bør ha med og hvor mye jeg bør legge i av penger, men vil jo ikke være en avansert bruker. Tenker primært for å kunne kalle opp hjelp i kritiske situasjoner så litt rekkevidde er jo fint om man skulle være underveis litt langt fra land. 

Alle tips mottas med takk. 

Redigert av sportnaj (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte denne nettopp, god og klar lyd ?

Høres bra ut !

Jeg har kjøpt samme radio, men ikke montert den enda.

En av grunnene til at jeg valgte denne var at volum og squelch (støysperre) har hver sin kontroll/bryter.

Jannmar skrev 11 minutter siden:

Høres bra ut !

Jeg har kjøpt samme radio, men ikke montert den enda.

En av grunnene til at jeg valgte denne var at volum og squelch (støysperre) har hver sin kontroll/bryter.

Den var på tilbud når jeg handlet.? 

Hele 16% av ?

Det er mulighet for høy lyd og gps-fix er kjapp ? Det eneste som mangler er nmea2, da blir det dessverre en annen prisklasse ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev 15 minutter siden:

Det eneste som mangler er nmea2

For meg spiller det ingen rolle. Radioen skal stå som en selvstendig enhet. Når lyden er god og den i tillegg har innebygd GPS og distressknapp, fyller den alle mine krav til en VHF-radio uten å måtte kobles opp mot annet utstyr. :thumbsup:

Jannmar skrev 1 time siden:

For meg spiller det ingen rolle. Radioen skal stå som en selvstendig enhet. Når lyden er god og den i tillegg har innebygd GPS og distressknapp, fyller den alle mine krav til en VHF-radio uten å måtte kobles opp mot annet utstyr. :thumbsup:

Den store fordelen er at man kan få inn posisjon på  plotter dersom noen trykker distress. Men jeg er storfornøyd og kystradio Sør hørte meg klart og tydelig. ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:

Jeg kjøpte denne nettopp, god og klar lyd ?

Får du lagt inn lystbåt-kanalene på denne?

Jeg kjøpte en Standard Horizon GX1700E, i fjor, men jeg klarer ikke å finne ut om/hvordan jeg kan legge inn Lystbåt-kanalene.

Hafrsfjord skrev 10 minutter siden:

Får du lagt inn lystbåt-kanalene på denne?

Jeg kjøpte en Standard Horizon GX1700E, i fjor, men jeg klarer ikke å finne ut om/hvordan jeg kan legge inn Lystbåt-kanalene.

Det skal jeg sjekke oppi når jeg er ombord neste gang ?

Furu skrev 15 minutter siden:

Har også en 1700 modell, her var L og F kanaler ferdig programmert fra forhandler. Tviler på du kan legge det inn sjøl

....................

Ok...?

I brukermanualen som fulgte med står dette :

105204366_LystbtkanalerStandardHorizonGX1700E.jpg.f7987821c16869d9fdf4eacbe5c935ca.jpg

... men som du ser står det ingenting om norske lystbåtkanaler.....Svenske fungerer ikke.

Men nå roter jeg vel til tråden til trådstarter :rolleyes:. Sorry :blush:.

Gunga Din skrev 19 minutter siden:

Svenske og norske lystbåtkanaler har samme frekvenser....så jo de fungerer !

.................

Ok....det ble litt feil i mitt innlegg. Det skulle stått .....det fungerer ikke på MIN GX1700E.

Når jeg legger inn det som står om Sverige, i brukermanualen, så får jeg opp både Lystbåtkanalene og Fiskerikanalene, men BARE de kanalene. De Internasjonale forsvinner.

Legger jeg inn de Internasjonale etterpå igjen, så forsvinner Lyst-og Fiskerikanalene igjen.

• 4 år senere...

Har en Navman 7110 med kablet håndsett som sender dårlig fra håndsettet.

Er et litt spesielt tilfelle. Sjekket i dag med Kystradio sør og man hørte meg godt når jeg snakker på hovedenhet, men svakt på håndsettet. 

Er rundt 15 år gammelt så er kanskje på tide med en oppgradering!

Er derfor ute etter noe tilsvarende, enten med trådløst eller kablet håndsett.

Noen som har har anbefalinger? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...