Jump to content

Simrad mister ekkoloddet over 6 knop


Solumstrand

Recommended Posts

Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Ta helst innvendig montasje ...

 

 

Sikkert greit hvis man bare ønsker å vite hvor dypt det er og heller ikke bryr seg om en mister bunnen på dypere vann. En svinger gir best ytelse hvis det akustiske vinduet er i direkte kontakt med vannet. Ved innvendig montasje dempes  signalet, resonansfrekvensen til svingeren skiftes og skroget blir en del av svingeren med alle effekter det gir. 

Link to post
Share on other sites

Om det er noen trøst så er problemstillingen gammel. Eskortefartøyene til konvoiene under krigen måtte ned i krabbefart for å best bruke deres sonarer (eller ASDIC som det ble kalt den gangen). <

 

Turbulent boblete vann skaper problemer. Det samme gjelder forøvrig også med temperaturforskjeller. Ubåter gjemmer seg under slike termokliner.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solumstrand skrev for 18 timer siden:

Mister signalene i hastighet over ca 6 knop. Normalt eller noe feil ved montering?

 

Ikke normalt. Feil ved montering.

 

Har du et bilde ?

 

Står feks. giveren på riktig side av propellen ? Den skal stå på den siden hvor propellen går ned.

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 9 timer siden:

 

 

Sikkert greit hvis man bare ønsker å vite hvor dypt det er og heller ikke bryr seg om en mister bunnen på dypere vann. En svinger gir best ytelse hvis det akustiske vinduet er i direkte kontakt med vannet. Ved innvendig montasje dempes  signalet, resonansfrekvensen til svingeren skiftes og skroget blir en del av svingeren med alle effekter det gir. 

 

Men er det så stor forskjell..? 

Jeg husker jeg monterte et Furuno lodd på en skjærgårdsjeep for noen år siden...og både forhandler og instruksjonsbok snakket om ca 10 % tap av effekt ved innvendig montasje...

Link to post
Share on other sites

Min var montert langt over 'kanten' da jeg kjøpte båten, (hadde nok alltid stått der, ingen andre hull!) og jeg fikk selvfølgelig ikke noen angivelse når vannet slapp hekken. Flyttet giver ned så halve var i vannet når jeg kjører, og vinklet den bittelitt. Resultat: alltid angivelse.

Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan lese monteringsanvisning! :D

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en på hekken som står litt ned i vann og vinklet når jeg planer. Spruter unødvendig mye, så jeg går nok for å sette den i bunnen innvendig. Har gjort det på alle tidligere båter, både i søyle med glycol, i epoxy og i sika. Det siste som et prøveprosjekt som virket overraskende bra, så det blir nok en sika-kladd denne gangen også. Men jeg er kun interessert i grunner - ikke fisk, bunnforhold og andre ting, så det blir godt nok for mitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...