Pondus1236 Startet 4.Juli.2020 Del på Facebook Startet 4.Juli.2020 (redigert) Trenger litt hjelp til å forstå det elektriske systemet på en 2008 Yamarin 76 DC. Har leid ut båten, og i dag fikk de ikke start etter en natt i utehavn, det bare tikker høyt. Startbatteri viser 13.0 V, forbruk var under 11,5. Forsøkte med et nytt batteri på forbruk, da han koblet av feil batteri først, da startet den. I feilsøking viser det seg at den ikke starter med forbruksswitch av, er dette riktig? Er det slik at den trekker den fra forbruk om startbatteri er lavt? Vil jo forklare at den starter med nytt batteri på forbruk. Isåfall burde vel startbatteriet byttes, og det gamle forbruksbatteriet lades og settes inn? Forbruksbatteriet har en ladespenning på ca 14,0V under kjøring. Det sto et dualbatteri fra Sønnak som forbruk,kan det bety at det er også ment som reservestartbatteri? Min batteriteori er ikke den sterkeste, men med 13V på startbatteri burde den ikke starte? Har dog ikke målt ladespenning. Har alltid startet før, startbatteriet ble ladet i forrige uke, og ladet under kjøring i går. Bryteren ble slått av i natt. Eller leverer forbruksbatteriet en styrestrøm eller noe til starter, slik at man er avhengig av nok strøm der? Ser ikke noe slikt i manualen, kun til tenning. Ville jo vært merkelig. https://yamarin.com/sites/default/files/2018-09/Owner's manual 76DC.pdf?fbclid=IwAR126d1znikdDyAH7_6JemBO8h5tRGbp6mjVVHNacYCaW1SsmAuGcD8xsLk Redigert 4.Juli.2020 av Pondus1236 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Tegningen i manualen viser kun én batteribank så noen har ettermontert forbruksbank. Spørsmålet er hvordan dette er koblet opp... Om du har manuell batterivelger er dette en dårlig løsning, spesielt om båten leies ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pondus1236 Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Det er ikke manuell batterivelger, kun on/off switch på hver av de. De har start/forbruk som standard, mener jeg, begge deler er markert på tegning. Setter inn nytt batteri start,og nyoppladet batteri inn på forbruk, tror det er det sikreste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Forbruksbatteri har ganske begrenset kapasitet. Hvis en ligger et døgn med kjøleskap oa, på fult, så høres 11.5 volt normalt ut. Trenger ikke være dårligere batteri. På Mercury så er DTS(Elektrisk gass/gir/motorstyring) koblet på forbruksbatteri. Antar samme her. Så må ha spenning på begge batteriene. Hva slags hovedstrøm bryter har du? Mulig å koble sammen batteriene for "nødstart? Redigert 5.Juli.2020 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Pondus1236 skrev for 1 time siden: De har start/forbruk som standard, mener jeg, begge deler er markert på tegning. Tegningen viser kun ett, felles, batteri. Hvordan er ladingen av den ekstra banken koblet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 13v på start, da er det fulladet og vel så det! Jeg ville sett på hvordan ting er koplet før noe skiftes ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.