Jump to content

Mange spørsmål fra nye båtførere på forumet nå. Spennende

Roger og Olina

Recommended Posts

Ser at det kommer flere og flere nye medlemmer her som stiller mange gode spørsmål. Noen er kanskje litt flaue over å måtte spørre om "enkle" ting "de kanskje burde vite".

Nå har jeg hatt båt i 40år.. wow.. Tiden går. Fra 10 fot til en stor trebåt på 48 fot. Skulle ønske at det var ett forum den gang en kunne spørre og grave.

Det jeg syntes er artig, er at en lærer hele tiden, selv de enkle tingene som en trodde en visste det meste om. Alt fra fortøyning til hvordan en legger inn til brygge med påhenger eller snekke.

Stadig er det noen som har funnet en "ny" måte å gjøre tingene på. Så disse trådene leser jeg med stor iver og synes de er lærerike.

Så oppfordring til ferske båteiere, spør og INGEN spørsmål er dumme. Så kjør på med spørsmål, så skal vi som kan noe forsøke å bidra på best mulig måte :yesnod:

Mvh

Roger og Olina

30572140_10155281951321781_6712975996078784512_n.jpg

Jeg har også lært masse her, og er nå tidvis i stand til å hjelpe andre. Det synes jeg er stas. 

Nye medlemmer er alltid velkomne. Men både nye og «gamle» medlemmer kan gjerne bruke søkefunksjonen i større grad. Når veldig like spørsmål dukker opp gang på gang med få dagers mellomrom så er det ikke sikkert at iveren til å skrive det samme for femte gang er like stor. 

Og følg forumreglene, særlig når det gjelder titler på trådene. Dette er til hjelp for alle. 

En ting jeg har merket meg, det er at å lese instruksjonsbøker ikke er særlig moderne lenger. Og dette gjelder ikke bare nye medlemmer. Mange av spørsmålene som stilles finner man svaret på om man gidder å åpne instruksjonsboken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Kunnskap og vurdering er viktig på sjøen, så derfor er ingen spørsmål dumme. Bare kjør på så hjelper vi gjerne. 

Hørte i går et ordtak som gikk noe slikt som "Havbunnen er dekket av optimister". Oversatt betyr det vel at det å naivt bare "kjøre på" og ikke stille spørsmålstegn ved det man ser og lurer på. 

Støttes fullt ut, og det samme som @Bitteliten sier. Mesteparten av det jeg har lært om båt teknisk har jeg lært her inne med noen små avbrekk på YouTube og i manualer. Dette forumet er gull verdt! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Artig emne du tar opp her, og støtter fullt ut at man skal kunne spørre om hva som helst uten at det blir stemplet som dumt. Hva som er enkelt er jo forskjellig i forhold til hva slags forkunnskaper man har. 

Men jeg støtter allikevel @Brigg i dette:

Brigg skrev for 4 timer siden:

... både nye og «gamle» medlemmer kan gjerne bruke søkefunksjonen i større grad. Når veldig like spørsmål dukker opp gang på gang med få dagers mellomrom så er det ikke sikkert at iveren til å skrive det samme for femte gang er like stor. 

Og følg forumreglene, særlig når det gjelder titler på trådene. Dette er til hjelp for alle. 

Det er veldig mange konkrete spørsmål som går igjen på nytt og på nytt. Tror nok mange av de som har skrevet lange, gode og utfyllende svar ikke oker å gjøre det om og om igjen. Det beste kan kanskje da være å løfte opp en gammel tråd, og heller spørre utddypende derfra. Da kan man jo virkelig få gode svar. Typiske spørsmål som går igjen er vel 12V batterier og lading, skroggjennomføringer og startproblemer på en påhenger for å nevne noe.

Registrerer også at det hvert år på denne tiden er en rekke nye medlemmer som ikke følger reglene i forhold til utforming av trådtitler. Det som også går igjen der er dårlige forklaringer av problemet, gjerne uten bilder. 

Litt redd for at disse gjentagelsene fører til at en del gamle medlemmer slutter å lese og svare. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...