Jump to content

Rutevalg Strømstad Havstensund


kito

Recommended Posts

Jeg hadde en litt røff seilas i fjord høst mellom Strømstad og Havstensund.  Noe nevnte for meg at det gikk an å gå denne ruta innaskjærs uten å gå ut i Kosterfjorden.  På sjøkartet ser dette vanskelig ut, mens på kartplotteren ser det ut til at det kan gå.  Båten min stikker ca 1m og er ca 3,5 m høy.  Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er en mulig rute  :confused:

Link to post
Share on other sites

:confused: Hei.

Det går en indre lei/kanal fra Strømstad og til Rossøhamn. Nydelig tur og alltid stille og rolig. Grunt ved innseiling fra Strømstad, men 1 m skal ikke være noe problem. Stikker selv 90cm. Etter at du har passert broen over til Øddø så står det  et par "staker" (pinner) hvor det er virkelig grunt. Uten om dette er det ikke noe problem. Bruker ofte denne leia selv. Du må ut i Kosterfjorden etter Rossøhamn for å komme til Havstensund.

God tur  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Turen innaskjærs kan anbefales. Vi var tre båter som gikk der i fjor sommer 17', 18' og 21'

11 herlige dager i skjærgården sør for Strømstad.

 

Ikke bare er det fint i det området, det er også en hel rekke med fine uthavner.

Den indre leia er ikke godt merket, så man må følge med, men nyt turen.

 

 

For mere om vår tur i området besøk

 

http://www.schlytter-henrichsen.no/tur2002...rigetur2002.htm

 

 

Eos

Link to post
Share on other sites

Hej Kito!

 

Veldi fin tur, har gått der själv många gånger, när jag saknade 'pinne' !  ;-)

Turen kommer inte att ge dig några problem!

 

Där finns ett par stenar, som man måste se opp med !

(som en del skriver i inleggen tidl.)  Bla vid infarten till leden fra Strömstadsidan!

 

Jag la in en del litteratur på 'havneforum'

 

Jag rekomenderar boken 'Tistlarna-Strömstad', der finns leden beskriven,

boken kansje finns på ditt bibliotek, så att du kan låne den för St Hans !

I annat fall har dom den sikk. på bokhandeln i Strömstad.

(Tror att dom flesta Västkust-båtar har den ombord, ligger du jämte

ngn  svensk båt, kan du ju alltid fråga om du får kika litt i deras ex. ,

Den är lite av en bibel sedan 40 år tillbaks her på kusten!)

 

Tenkte bare säga det att denne vegen ner till Havstensund er inga problem,

vädermässigt. ! Problemet er strax syd om Havstenssund, der er ett

av 'blåshålen' på kusten som man måste förbi ! (finns ingen inomskjaersled!)

Det finns bare 2-3 st på hele vegen till Göteborg, o strax söder om Havstensund er ett!

Men du kansje ikke ska så långt denne gangen!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Kito!

 

 

Tenkte bare säga det att denne vegen ner till Havstensund er inga problem,

vädermässigt. ! Problemet er strax syd om Havstenssund, der er ett

av 'blåshålen' på kusten som man måste förbi ! (finns ingen inomskjaersled!)

Det finns bare 2-3 st på hele vegen till Göteborg, o strax söder om Havstensund er ett!

Men du kansje ikke ska så långt denne gangen!

Hei Gunga Din,

 

Takk for tips om denne boken som vil bli anskaffet ASAP.

 

Jo, jeg må nok over Gula Humpen eller Tjurpannan som den vel også kalles. Men er godt kjent med denne strekningen fra Havstensund og sørover.  Skal innom Grebbestad for å hente gummibåten som har vært til rep. hos Båthyllan.

 

MVH

Kito  :confused:  

Link to post
Share on other sites

Där finns ett par stenar, som man måste se opp med !

(som en del skriver i inleggen tidl.)  Bla vid infarten till leden fra Strömstadsidan!

"Stenen" ved innfarten fra Strömstad vises i foto/kart i innlegg #20, 21, 22 på denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...871785;start=20

 

Det gjelder å holde til øst i sundet. :nono:

 

Ellers: Vi nordmenn har problemer med a og e endinger i svenske ord: Det heter *Gule Humpen*.  :confused:

 

Hvis det blåser frisk bris 10 m/s eller mere, da foretrekker jeg å gå uta-skjærs fremfor Havstensund-leden og Gule Humpen. En ting er at sjøen i dette beryktede området kommer alle steder fra og gir deg en heisa-tur, en annen er at det kan være for mange utpå - man bør ha god avstand til andre båter i hardt vær på Gule Humpen. Da foretrekker jeg med seilbåten heller tung, grov, men harmonisk havsjø uta-skjærs!  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skannet flyfotoene fra Tre Veckor i Bohuslän. Større bilder kommer over helgen. Nå drar jeg på båttur.

 

Lars H.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:confused: Tusen takk her var det mange gode tips.

 

Sliter litt med å orientere meg på bildene fra Lars H, men det hjelper vel å ha sjøkartet samtidig.  Er det noen som vet om denne grunna det referes til ved innseilingen fra Strömstad er med på den siste oppdateringen av Bluechart?

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Hej Pan pan!

 

På svensk skulle det hetat 'Gula' Humpen, men eftersom Bohuslän har varit Norskt,

så heter det 'Gule' Humpen, på samma sett som nesten alla 'berg' i Bohuslän

heter 'fjäll' !!!!  (Kynnefjäll, Fjällbacka etc etc)

 

Ett grund akk i vattenbrynet heter her i Bohuslän 'Böe'  (jmf norsk!) men i Stockholm

heter det 'Grynna'

 

 

 

(själv jobber jeg halva tiden i Oslo o halva i Göteborg, så det blir lite mixat ibland!)

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lasse:

 

Helt enig, o hade vi ikke haft freden i Roskilde,

da hade jeg oxo varit oljesheik     :confused:

bor i Kungelf   !!!

 

 

glömde o kommentera flygfotona:

Boken "T-S" beskriver en hel del enslinjer i detta området

Exempelvis; Landkar på bru över spets på odde  da går du fri stenen,

Bryggspets ens med odde ............osv

Nu kommer jag ikke ihåg alla dessa, boken ligger i båten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Pan pan!

 

På svensk skulle det hetat 'Gula' Humpen, men eftersom Bohuslän har varit Norskt,

så heter det 'Gule' Humpen, på samma sett som nesten alla 'berg' i Bohuslän

heter 'fjäll' !!!!  (Kynnefjäll, Fjällbacka etc etc)

Takk for oppklaringen - så kanskje nordmenn flest bør huske bedre at det heter *Gule Humpen*!

 

Selv heiser jeg ikke det svenske gjesteflagget før syd av Kungälv, Bohuslän er gammelt norsk land! Men mitt medlemsflagg i SXK henger alltid under salingen! :confused:

Link to post
Share on other sites

Til Pan Pan:                                                 'Nu er vi langt söder om emne!'

 

Du skulle godt kunne passera Kungälv oxo!,

Merparten av Hisingen o Göteborgs Norra skjaergård tillhörde Norge!

Du kan gå ende ner nesten til Vinga der gick grensen!

 

Vinga, var nemligen danskt,    detta står inristet i berget på Vinga

"Hvinge hör Danmark til"

 

öarna innanför var svenske,  bla Elfsborgsfestning vilken

Tordenskiold tog ett par ganger (tror jeg) o svenskarna fikk betala

dyrt för att få tillbaks!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om denne grunna det referes til ved innseilingen fra Strömstad er med på den siste oppdateringen av Bluechart?

*Stenen* i sundet står så vidt jeg vet ikke i det svenske sjøkartet, de elektroniske kartene baserer seg her på data fra det svenske sjøkartverket. Du finner neppe denne stenen hverken på C-Map eller Bluechart. Stenen er nevnt og inntegnet på skisse i boken "Från Tistlarna til Strömstad".

 

Til Gunga Din: Kungälv var vel det stedet hvor grensene mellom Sverige, Danmark og Norge møttes? Var det ikke så? Ikke vet jeg hvordan grensen til Norge gikk ut til havet. Men det du nevner om Vinga tyder vel på at øya var Dansk i sin tid, ikke Norsk? En del av det sydlige Sverige var jo Dansk? :confused:

Link to post
Share on other sites

Tror vi får öppna ett nytt emne Historia!

 

i Kungälv delar sig Göta älv i två löp, Göta elv rinner vidare mot Göteborg, o

Nodre elv rinner ut lite åt sydvest.(Björlanda Kile småbåtshamn!)

 

Der elven delar opp sig ligger Kungelvs festning, som den kallas till vardags!

Dess riktiga namn är Bohus festning,   Landskapet/Fylket Bohuslän har fått

sitt namn ifrån festningen.

Festningen var hela tiden Norsk! En av de få festningar som aldrig blivit intagen

förövrigt!

 

Eftersom elven delar sig så bildas en ö, Hisingen, merparten av denna ön

var oxo norsk!

Sverige låg på andra sidan Göta elv!

 

Norge fortsatte alltså ner, man kan säga västra delen av Hisingen

 

Grensen lär ha gått på en liten ö strax innanför Vinga, Tror ön heter Danska Lilja,

eller något ditåt, ligger i Göteborgs hamninlopp!

 

Själva Vinga var som sagt dansk!

 

Svenskarna byggde Nya Elfsborgs Festning, den som Tordenskiold tog,

(o Sverige fikk kjöpa tillbaks för dyra pengar, Elfsborgs lösen ! )

Nya Elvsborg ligger strax utanför Skandihamnen!

Festningen byggdes för att säkra Sveriges förbindelse med vesterhavet!

 

Så Yes, Norge forstatte en bit söder om Kungälv, men på den tiden, så

krigade man ju bara mot festningar, därför tror många att grensen gikk der!

 

 

 

Vet att dette er;      "Way off  topic!" , iallafall litt sör fra Havstensund,  men eftersom frågan dök opp!

 

 

(må inflika en reservation för mindre fel !)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Havstensund  o passagen av Tjurpannan ( ett av Bohusläns blåshål !)

 

Kom att tenke på noe..............

 

Det har vi flere tillfällen propagerats för o bygge en kanal för att sikkre

inomskjaersfarleden  mellan Grebbestad o Strömstad !

 

se

 

        http://kanaler.arnholm.nu/ofullbordade/isv...kskanalens.html

 

 

en kanal som fortfarande er på planeringsstadiet !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:wink: Tusen takk her var det mange gode tips.

 

Sliter litt med å orientere meg på bildene fra Lars H, men det hjelper vel å ha sjøkartet samtidig.  Er det noen som vet om denne grunna det referes til ved innseilingen fra Strömstad er med på den siste oppdateringen av Bluechart?

 

MVH

Kito

Jeg gikk denne ruten to ganger tur retur i fjor.  Brukte Bluecart, ingen problemer.  Om stenene ligger inne i kartet er jeg usikker på, men der stenene ligger er det grunnere, slik at om man leser kartplotteren, unngår man lett dem.  Om du er usikker på om du stikker for dypt eller for høyt kan du ta det rolig.  Festina Lente III har dyptgående på 1,2 meter, propellene er laveste punkt, bredde 3,8 meter og vel 4 meter høy.  Det ser grunt ut mange steder, men det er ikke noe problem.

 

Ha en kjempefin tur i naturskjønne omgivelser med helt flatt vann og tilnærmet ingen vind, selv om havet fråder på utsida.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sliter litt med å orientere meg på bildene fra Lars H, men det hjelper vel å ha sjøkartet samtidig.

Joda, kartet trenges nok også.

 

Håper det blir bedre nå med kartskisse ved siden av bildene. Klikker du på bilde eller skisse, får du det opp i større og bedre versjon.

 

Lars H.

 

Bilde Bilde

 

 

Bilde Bilde

 

 

Bilde Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra du ble fornøyd. Og obs!, hvorfor ikke etter hvert kjøpe boken? Den har meget bra foto over hele nevnte kyst.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...