Jump to content

Er det montert galvanisk skilletrafo som standard på Princess fra 1995?


Miller Time

Recommended Posts

Jeg tror kanskje du blander begrepene litt. Har klippet inn sitater herfra 

 

https://ctmarine.no/butikk/victron-batteriladere-batteriovervakningssystem/skilletrafo-og-landstrom 

 

Galvanisk isolator:

En galvanisk isolator er en liten enhet som er koplet mellom jordledningen i båten og som sperrer for naturlige, galvaniske spenninger under 1,4 volt. Så lenge spenningen i den galvaniske kretsen mellom to båter/land og landstrømmens jordledning er under denne verdien, sørger isolatoren for at det går mindre strøm, og dermed beskytter båten mot galvanisk tæring og sparer sinkanoder.

.

Skilletransformator / Isolasjonstransformator:

En skilletransformator eliminerer problemene med 220V tæring - både galvanisk og elektrolytisk. Ved bruk av skilletransformator trenger man ikke å kople land-strøms-jord til båtens skrog/motorblokk. Har din båt en skilletransformator, kan du bruke land-strøm så ofte og så lenge du vil, uten å risikere problemer med 220V tæring.

 

Det er en betydelig prisforskjell mellom disse.

Skal du ha en skilletrafo som håndterer 16 ampere landstrøm er du fort på 10-12'. En galvanisk isolator får du på Biltema for kr 529.

 

Skal du ha fullverdig beskyttelse av el-anlegget ombord er det skilletrafo som gjelder. En galvanisk isolator beskytter noe mot tæring på zinkanodene, jfr beskrivelse over.

 

Tror egentlig ingen av disse var standard på Princess fra 1995. Jeg har selv en P50 Fly 2007 og har nylig montert inn skilletrafo fra Noratel.  Var ikke noe av dette ombord, men derimot et svært bra anlegg for jording mot anoder. Det tror jeg Princess har hatt i mange år. Hadde tidligere -06 Bavaria 42 Sport, og det er natt og dag i opplegg for å beskytte el-anlegg og anoder mht jordingsopplegget.

 

Så finner du masse nyttig stoff om dette på forumet, samt at det er fullt av guruer her som kan alt om dette.

Link to post

Når jeg ser på prisen for en skilletransformator på 13.000,- som Kaskazi foreslår så er regnestykket ganske enkelt:

2 nye propeller: 40k+

Hadde jeg bare visst dette før så hadde spart masse ved å installer en i båten min ?

Hva med aggregatet mitt på 6kw. Må jeg ha en skilletransformator som tar 6kw?

Takk for tilbakemeldingene ?

Redigert av Miller Time (see edit history)
Link to post
Miller Time skrev for 1 time siden:

Når jeg ser på prisen for en skilletransformator på 13.000,- som Kaskazi foreslår så er regnestykket ganske enkelt:

2 nye propeller: 40k+

Hadde jeg bare visst dette før så hadde spart masse ved å installer en i båten min ?

Hva med aggregatet mitt på 6kw. Må jeg ha en skilletransformator som tar 6kw?

Takk for tilbakemeldingene ?

Skilletrafo håndterer strøm inn i båten fra land slik at du får et eget isolert strømnett ombord. Aggregatet vil være en del av det interne strømnettet. Ikke behov for større skilletrafo.

Link to post

Mange båter har et el-anlegg ombord som kan håndtere 32 amp (typisk 6-7 kW) generator. Så lenge generatoren går kan du holde igang komfyr, varmtvannstank, lader, støvsuger etc samtidig.

 

Skilletrafoen skal imidlertid beskytte tilførselen som du har fra land gjennom landstrømkabelen. Det er oftest en forbindelse på maks 16 amp (3,5-3,7 kW). Da holder det med de trafoene som håndterer 16 Ampere last (oftest oppgitt som 3600 VA / 3,6 kVA) og som altså ligger i området kr 10-15'.

 

PS: Ser at firma Elbilgrossisten averterer Victron 3,6 kVA for kr 9.000,-. Det er billig for denne tror jeg.

Link to post

Jeg hadde Victron sin 2000VA i en tidligere  båt, og blå 3-pins kontakter så jeg kunne velge å kjøre landstrømmen inn på trafoen (99.9999 prosent av tiden), eller direkte i båten om både varmtvann og støvsuger var nødt til å gå samtidig. Fordel: ca 5000,- og 10 kg på størrelse med en skoeske, og beskyttet bestandig. En fin løsning for de som sjelden trekker den store landstrømmen, og veldig mye enklere enn en løsning som også er «stor nok» for strømtoppene. Tror jeg betalte 4700 på salg hos Seatronic, men sikkert noe dyrere nå i høysesong.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...