Miller Time Startet 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2020 Noen som vet om min Princess 46 fra 1995 har en galvanisk skilletrafo installert? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Jeg tror kanskje du blander begrepene litt. Har klippet inn sitater herfra https://ctmarine.no/butikk/victron-batteriladere-batteriovervakningssystem/skilletrafo-og-landstrom Galvanisk isolator: En galvanisk isolator er en liten enhet som er koplet mellom jordledningen i båten og som sperrer for naturlige, galvaniske spenninger under 1,4 volt. Så lenge spenningen i den galvaniske kretsen mellom to båter/land og landstrømmens jordledning er under denne verdien, sørger isolatoren for at det går mindre strøm, og dermed beskytter båten mot galvanisk tæring og sparer sinkanoder. . Skilletransformator / Isolasjonstransformator: En skilletransformator eliminerer problemene med 220V tæring - både galvanisk og elektrolytisk. Ved bruk av skilletransformator trenger man ikke å kople land-strøms-jord til båtens skrog/motorblokk. Har din båt en skilletransformator, kan du bruke land-strøm så ofte og så lenge du vil, uten å risikere problemer med 220V tæring. Det er en betydelig prisforskjell mellom disse. Skal du ha en skilletrafo som håndterer 16 ampere landstrøm er du fort på 10-12'. En galvanisk isolator får du på Biltema for kr 529. Skal du ha fullverdig beskyttelse av el-anlegget ombord er det skilletrafo som gjelder. En galvanisk isolator beskytter noe mot tæring på zinkanodene, jfr beskrivelse over. Tror egentlig ingen av disse var standard på Princess fra 1995. Jeg har selv en P50 Fly 2007 og har nylig montert inn skilletrafo fra Noratel. Var ikke noe av dette ombord, men derimot et svært bra anlegg for jording mot anoder. Det tror jeg Princess har hatt i mange år. Hadde tidligere -06 Bavaria 42 Sport, og det er natt og dag i opplegg for å beskytte el-anlegg og anoder mht jordingsopplegget. Så finner du masse nyttig stoff om dette på forumet, samt at det er fullt av guruer her som kan alt om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Takk for utfyllende svar. Jeg har aldri hatt problemer med tæring før jeg byttet til ny båtplass med annen landstrøm og har vært tilkoblet landstrøm i lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Hva er vekten på en skilletrafo for 16 amp? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bonus Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Faxen skrev 1 minutt siden: Hva er vekten på en skilletrafo for 16 amp? 230V - 16A fra eksempelvis Victron, veier 23kg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Noratel er 24 kg, gjelder den jeg har. 16 A ringkjernetrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Mastervolt 16 A skilletrafo veier 7,5 kg og durer ikke.https://www.marineshop.no/mastervolt/134699/mastervolt-mass-gi-35-skilletrafo Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Må kortigere meg selv. Tittet på databladet, og trafoen min veier 35 kg. Bortsett fra soft start, ingen elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Har ikke pejling på vad min veier....20+ kanskje 30 har heller ikke elektronikk....har softstart, og en bryter for om landstrømmen er 230 eller 115V........i båten alltid 230V.....sitter sikkert en sikring der også ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Miller Time Svart 5.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 (redigert) Når jeg ser på prisen for en skilletransformator på 13.000,- som Kaskazi foreslår så er regnestykket ganske enkelt: 2 nye propeller: 40k+ Hadde jeg bare visst dette før så hadde spart masse ved å installer en i båten min ? Hva med aggregatet mitt på 6kw. Må jeg ha en skilletransformator som tar 6kw? Takk for tilbakemeldingene ? Redigert 5.Juli.2020 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Tror jeg betalte 8000 for min, er en del år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Miller Time skrev for 1 time siden: Når jeg ser på prisen for en skilletransformator på 13.000,- som Kaskazi foreslår så er regnestykket ganske enkelt: 2 nye propeller: 40k+ Hadde jeg bare visst dette før så hadde spart masse ved å installer en i båten min ? Hva med aggregatet mitt på 6kw. Må jeg ha en skilletransformator som tar 6kw? Takk for tilbakemeldingene ? Skilletrafo håndterer strøm inn i båten fra land slik at du får et eget isolert strømnett ombord. Aggregatet vil være en del av det interne strømnettet. Ikke behov for større skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 (redigert) Du må nesten ha en elektriker på banen. Agg. og skilletrafo har ikke noe med hverandre å gjøre. Hulda har en MASE Mariner 8000 (32 A) og skilletrafo 16 A. Manuell vender mellom Agg og trafo. Som over, men agg og trafo kjører ikke samtidig, de leverer til samme internnettet. Redigert 5.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2020 Mange båter har et el-anlegg ombord som kan håndtere 32 amp (typisk 6-7 kW) generator. Så lenge generatoren går kan du holde igang komfyr, varmtvannstank, lader, støvsuger etc samtidig. Skilletrafoen skal imidlertid beskytte tilførselen som du har fra land gjennom landstrømkabelen. Det er oftest en forbindelse på maks 16 amp (3,5-3,7 kW). Da holder det med de trafoene som håndterer 16 Ampere last (oftest oppgitt som 3600 VA / 3,6 kVA) og som altså ligger i området kr 10-15'. PS: Ser at firma Elbilgrossisten averterer Victron 3,6 kVA for kr 9.000,-. Det er billig for denne tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Jeg hadde Victron sin 2000VA i en tidligere båt, og blå 3-pins kontakter så jeg kunne velge å kjøre landstrømmen inn på trafoen (99.9999 prosent av tiden), eller direkte i båten om både varmtvann og støvsuger var nødt til å gå samtidig. Fordel: ca 5000,- og 10 kg på størrelse med en skoeske, og beskyttet bestandig. En fin løsning for de som sjelden trekker den store landstrømmen, og veldig mye enklere enn en løsning som også er «stor nok» for strømtoppene. Tror jeg betalte 4700 på salg hos Seatronic, men sikkert noe dyrere nå i høysesong. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.