Jump to content

Helleristningbåtene faktisk store skip fra bronsealderen?


Duppe

Recommended Posts

Dette er typiske ristninger: Som du ser holder folk hva må være padleårer, og båten er tegnet som 2 streker med korte streker i mellom.

 

1691519.jpg?imageId=1691519&x=0&y=0&crop

Det er kanskje lett å tro at de to strekene er som fra denne båten fra 2500 år siden (fra Danmark)

 

 

 

1690889.jpg?imageId=1690889&x=0&y=0&crop

 

.. men ristningene kan være så mye som 1000 år eldre enn det, og er det ikke mest naturlig å tro at de første farkostene var en uthulet trestamme som fikk en utrigger, og at det utviklet seg derfra? Det er jo type båter som ble brukt å frakte folk helt til Påskeøya, og hva ellers kan forklare de korte strekene mellom de lange på helleristningene annet enn forbindinger mellom hovedbåt og utrigger? Man tegnet jo ikke fra korrekt vinkel før i tiden, men den som best viste det man ville ha frem.

 

Se f.eks. på denne musemgjenstanden fra Samoa:

 

150408-72.jpg

Link to post

Kjempespennende. Men jeg skjønner ikke helt hvordan de kan si at de ikke seilte før senere, og ikke tenker i retning av at de faktisk seiler når de holder "padleårene"  i været. 

Guttungen, på isoporplate, brukte som sneip få timer på å finne ut at  om en holdt en busk på nøyaktig samme måten som disse holder "padleårene", så slapp en å padle så mye.

Link to post

Veldig spennende, men det blir jo bare spekulasjoner.. 

 

Et argument mot utriggere: hvorfor finnes ingen indisier på en utriggertradisjon siden hen i historien? I Polynesia som blir nevnt som eksempel, lever jo tradisjonen idag. 
 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

I mine øyne ser dette ut som rene sideprojeksjoner. Hvis det var en utrigger, hvorfor skulle man lage en lang sveipende kjøl på utriggeren, og så en rett stevn med dyrehode på "hovedskroget". Hvis man ser Aleutiske Baidarka'er, ser man den samme grunnkonstruksjon med en kjøl som klyver sjøen, og en separat baug over. 

Men det er spennende med disse ristningene. Viser de slag eller lignende, er det tegninger for å vise inntrengere at "her kan vi stille en ganske stor gjeng hvis du vil ha bråk" eller hva kan meningen være. Blir bare tankespinn, men spennende historie, som vi har i haugevis av i mitt distrikt.

Forøvrig kan det se ut som et par av båtene er merket med "thruster", noe som kan tyde på at man allerede for 4500 år siden kunne skille mellom Båtbronsefolk og Bronsefolk i båt... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
3 hours ago, SamH said:

.. skjønner ikke helt hvordan de kan si at de ikke seilte før senere, og ikke tenker i retning av at de faktisk seiler når de holder "padleårene"  i været.

 

Interessant tanke. Kan vel ha vært. En lang ferd med bruk av 'åreseil' er jo noe man ville være stolt av og kunne kommet med på tegningene.

 

48 minutes ago, seilfred said:

Et argument mot utriggere: hvorfor finnes ingen indisier på en utriggertradisjon siden hen i historien? I Polynesia som blir nevnt som eksempel, lever jo tradisjonen idag.

 

Kanskje mangel på gode trær på øyene gjorde at de aldri utviklet båtbyggingen videre, mens her tok store plankebåter fullstendig over? Og i tillegg trengte de ikke særlig større båter på øyene. Var ikke noe som skulle transporteres osv. Raske småbåter ut til å fiske var godt nok?

 

19 minutes ago, Honduras said:

Hvis det var en utrigger, hvorfor skulle man lage en lang sveipende kjøl på utriggeren, og så en rett stevn med dyrehode på "hovedskroget".

 

I tegningene over er jo båten buet foran og bak, mens utriggerdelen bare foran. Kanskje de trengte buet utrigger pga. av at den skulle i grov sjø? Teorien er jo at de dro rundtom i Europa og handlet/plyndret som sett av alle de ikke-norske tingene de hadde.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post

Helt klart tidlige arbeidstegninger av Titanic... Det ser man på de adskilte vanntette skottene...

 

Sorry, kunne ikke la være. :giggle:

 

Det er spennende med historie.  Jeg tror en del av historien vi lærte på skolen må skrives om etterhvert som vi oppdager mer og forstår sammenhenger bedre. 

 

Er den båten fra Danmark funnet som et funn, eller er det en konstruksjon etter tegninger?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...