Duppe Startet 5.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2020 https://forskning.no/arkeologi-skipsfart/var-det-en-vikingtid-i-norge--2000-ar-for-vikingene/1690787 Man har hele tiden trodd at ristningene var av religiøs art (skip til dødsriket osv), men nå er teorien altså at det faktisk var en vikingtid i Norge 2000 år før vikingene. Var det utriggerbåter mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Dette er typiske ristninger: Som du ser holder folk hva må være padleårer, og båten er tegnet som 2 streker med korte streker i mellom. Det er kanskje lett å tro at de to strekene er som fra denne båten fra 2500 år siden (fra Danmark) .. men ristningene kan være så mye som 1000 år eldre enn det, og er det ikke mest naturlig å tro at de første farkostene var en uthulet trestamme som fikk en utrigger, og at det utviklet seg derfra? Det er jo type båter som ble brukt å frakte folk helt til Påskeøya, og hva ellers kan forklare de korte strekene mellom de lange på helleristningene annet enn forbindinger mellom hovedbåt og utrigger? Man tegnet jo ikke fra korrekt vinkel før i tiden, men den som best viste det man ville ha frem. Se f.eks. på denne musemgjenstanden fra Samoa: Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Kjempespennende. Men jeg skjønner ikke helt hvordan de kan si at de ikke seilte før senere, og ikke tenker i retning av at de faktisk seiler når de holder "padleårene" i været. Guttungen, på isoporplate, brukte som sneip få timer på å finne ut at om en holdt en busk på nøyaktig samme måten som disse holder "padleårene", så slapp en å padle så mye. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 Veldig spennende, men det blir jo bare spekulasjoner.. Et argument mot utriggere: hvorfor finnes ingen indisier på en utriggertradisjon siden hen i historien? I Polynesia som blir nevnt som eksempel, lever jo tradisjonen idag. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Honduras Svart 6.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) I mine øyne ser dette ut som rene sideprojeksjoner. Hvis det var en utrigger, hvorfor skulle man lage en lang sveipende kjøl på utriggeren, og så en rett stevn med dyrehode på "hovedskroget". Hvis man ser Aleutiske Baidarka'er, ser man den samme grunnkonstruksjon med en kjøl som klyver sjøen, og en separat baug over. Men det er spennende med disse ristningene. Viser de slag eller lignende, er det tegninger for å vise inntrengere at "her kan vi stille en ganske stor gjeng hvis du vil ha bråk" eller hva kan meningen være. Blir bare tankespinn, men spennende historie, som vi har i haugevis av i mitt distrikt. Forøvrig kan det se ut som et par av båtene er merket med "thruster", noe som kan tyde på at man allerede for 4500 år siden kunne skille mellom Båtbronsefolk og Bronsefolk i båt... Redigert 6.Juli.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Duppe Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2020 (redigert) 3 hours ago, SamH said: .. skjønner ikke helt hvordan de kan si at de ikke seilte før senere, og ikke tenker i retning av at de faktisk seiler når de holder "padleårene" i været. Interessant tanke. Kan vel ha vært. En lang ferd med bruk av 'åreseil' er jo noe man ville være stolt av og kunne kommet med på tegningene. 48 minutes ago, seilfred said: Et argument mot utriggere: hvorfor finnes ingen indisier på en utriggertradisjon siden hen i historien? I Polynesia som blir nevnt som eksempel, lever jo tradisjonen idag. Kanskje mangel på gode trær på øyene gjorde at de aldri utviklet båtbyggingen videre, mens her tok store plankebåter fullstendig over? Og i tillegg trengte de ikke særlig større båter på øyene. Var ikke noe som skulle transporteres osv. Raske småbåter ut til å fiske var godt nok? 19 minutes ago, Honduras said: Hvis det var en utrigger, hvorfor skulle man lage en lang sveipende kjøl på utriggeren, og så en rett stevn med dyrehode på "hovedskroget". I tegningene over er jo båten buet foran og bak, mens utriggerdelen bare foran. Kanskje de trengte buet utrigger pga. av at den skulle i grov sjø? Teorien er jo at de dro rundtom i Europa og handlet/plyndret som sett av alle de ikke-norske tingene de hadde. Redigert 6.Juli.2020 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Ser også at hva jeg antar et utriggerdelen ikke har bue bak, kun foran. Bak slutter den bare tvert hvilket den vel ikke hadde gjort hvis det var stevn / kjøl? Redigert 7.Juli.2020 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Helt klart tidlige arbeidstegninger av Titanic... Det ser man på de adskilte vanntette skottene... Sorry, kunne ikke la være. Det er spennende med historie. Jeg tror en del av historien vi lærte på skolen må skrives om etterhvert som vi oppdager mer og forstår sammenhenger bedre. Er den båten fra Danmark funnet som et funn, eller er det en konstruksjon etter tegninger? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Duppe Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Hadde vært interessant med et par flere innspill om hvorvidt tegningene forestiller båter sett fra siden eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.