Belia Startet 5.Juli.2020 Del på Facebook Startet 5.Juli.2020 Jeg har eldre Beneteau First 305 seilbåt fra '85. Jeg har ikke et fungerende opplegg med start- og forbruksbank og skal få orden i dette nå. Har tenkt et enkelt system med lading av start- og forbruksbatteri fra motor, landstrøm og solcelle. Sistnevnte med en Victron Smartsolar MPPT regulator. Jeg ser det finnes en ladestrømsfordeler BEP DVSR 140A som lader to batteribanker og styrer dette automatisk. Har også sett bilde av tilsvarende båt som min med en ECS 160A ladeseparator. Jeg har ikke helt klart for meg hva forskjellen på disse to løsningene er. Noen inspill på hva jeg bør velge? Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Seilerslask Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Kjapp oppskrift: Koble dynamo til startbatteri. Koble landstrømslader og solcelleregulator til forbruk (med mindre landstrømsladeren har flere utganger, da kobler du en utgang til start) BEP DVSR koblet mellom start og forbruk. Fordel å ha batterivelger (1,2,1+2,off). Anbefaler shunt på forbruksbatteriet (trenger ikke være dyr, men kvaliteten er ofte så som så på de billigste). Bruk grov nok kabling, ha i bakhodet at du kan måtte starte motor fra forbruksbatteriet i nødstilfelle. Ferdig! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) BEP er et rele som styres av ladespenning, mens Quick er et ladeskille basert på kraftige MOSFET transistorer som gir neglisjerbart spenningsfall/effekttap sammenlignet med tradisjonelle skilledioder som typisk ‘spiser’ 0.7-1V avh av strøm. Hovedforskjellen i praktisk bruk er at strømmen aldri kan ta ‘bakveien’ gjennom Quick da den kun kan gå fra inngang til utgang (enveis..) men et rele (BEP) leder strøm begge veier til det sjaltes ut av elektronikken. I noen oppkoplinger kan dette være en utfordring da det kan bli store strømstyrker i det rele sjalter inn et flatt forbruksbatteri når startbatteri er fullt feks. Min klare favoritt er Quick fordi en da ikke trenger å ta hensyn til slike utfordringer/releklapring el (evt Victron ArgoFET som er tilsvarende) men dette er et typisk debattema her på BP så det finnes nok de som er uenige.. Redigert 5.Juli.2020 av Fantino Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Belia Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Takk for innspill. Da blir det Quick på oss. Skal drodle videre på opplegget. Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Seilerslask Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Fantino skrev On 5.7.2020 at 18.06: I noen oppkoplinger kan dette være en utfordring da det kan bli store strømstyrker i det rele sjalter inn et flatt forbruksbatteri når startbatteri er fullt feks. Nå kobler hvertfall BEP DVSR inn ved 13,2 volt, noe startbatteriet oppnår i løpet av kun kort tid etter oppstart, i praksis momentant når man får litt turtall... så om forbruksbanken er nede på f.eks. 12,2 V så snakker vi en spenningsforskjell på en drøy volt? Da begrenser dette seg selv, i og med at blybatterier har en forholdsvis høy internmotstand (fort vekk 0,015 ohm - per batteri). Dette er nok i praksis et ikke-problem. Fordelen med et slikt rele er at man kan toppe startbatteriet fra landstrøm og solcelle, selv om et vanlig diodeskille ikke er så dumt, det er jo i praksis idiotsikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Og så dropper spenning på startbatteriet når det andre sjaltes inn, og så begynner rele å klapre om det ikke har smart nok styring/hysterese, evt rele brennes/blir varmt osv. Men som sagt, dette er vel et av det mest debatterte områdene her på BP? 😁 Noen liker dattera osv.. Startbatterier som brukes kun til det trenger nada lading ut over et par minutter med dynamo så det er egentlig et ikke-problem det også. Selv har jeg totalt 5 banker (inverterbank til 220V kjøl/frys, forbruk, start, hekkthruster og baugthruster/ankervinsj) og har solceller, dynamo (og landstrømlader som brukes kun unntaksvis) koplet inn på samme punkt - inngang på ArgoFET ladeskille. Funker helt automagisk og greit (MPPT kaster inn håndkleet når dynamo eller landstrøm tar over). Systemet var lagt opp slik originalt, bortsett fra solceller/MPPT som jeg har lagt til siden jeg ikke gidder å velge fortøyningsplass ut fra om det er støpsel der eller ikke 😇 samt skilletrafo på inntak slik at jeg slipper tæring ved bruk av landstrøm om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Jeg er jo litt opphengt i å ha fancy utstyr, men jeg har gode gammeldagse skilledoder som har fungert i over 25 år. En slik kladd består jo kun av to kraftige dioder, ikke noe mik mak som kan svikte. Og ja, jeg får spenningstap i slike dioder, men sense fra dynamoen direkte på forbruksbatteriet kompenserer for dette. Som nevt ovenfor er da start og forbruk aldri koblet sammen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
håpløs Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Har gått for Ctek sin 120s. Virker veldig fint det lille jeg har brukt båten etter den ble montert. Noen flere som har erfaring med denne? Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.