Per Johann Nesen Startet 5.Juli.2020 Del på Facebook Startet 5.Juli.2020 Hei! Skal kjøpe ny båt, 18-22 fot, maks 300000 kr., fortrinnsvis brukt. Er ute etter noe som er velkjørende i sjøen også når det er litt bølger, helst et skrog som tar bølgene uten for mye slag. Samtidig må det være lettvint, orker ikke båt som er avhengig av en kalesje det tar 10 min.å sette opp hver gang. Vurderer skjærgårdsjeep fra Micore (570 eller 630) mot Buster xxl eller magnum. Eventuelt Yamarin 6210. Noen som har meninger eller erfaringer som kan hjelpe? Mvh. Per Are Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Jeg tør påstå at lette båter ikke er særlig gode i sjøen. Generelt må en ha litt tyngde for å ikke slå i hver lille krusning. I denne klassen hadde jeg uten tvil gått for noe lignende Nimbus 22 Nova, men forstår at enkelte ønsker påhengsmotor istedenfor hekkaggregat. Nimbusen egner seg heller ikke godt for fiske, så hvis det er et krav faller den sikkert igjennom. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
snekkerbod Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Vurdert Anytec 622? Sjelden disse er på Finn, men er vel en eller to ute nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Om du skal velge bowrider eller skjærgårds må nesten bruken bestemme. Skjærgårdsjeep gir kun god le for 2 personer, mens bowrider kan gi god le for hele familien. Viss du driver mye med fiske og fangst er skjærgårdjeepen ofte mer anvendelig... Av de du nevner ville jeg valgt Yamarin 6210/62cc. Det er pga meget lun og god vindskjerm for 2, godt skrog som går mykt og fint i bølger, og har et stort fartsporensiale . Båten finnes med full kalesje, og havnekalesje. Motormessig ville jeg valg en med V6, men den fungerer meget godt med 150 hk også. Magnum er også en meget bra båt.... Sitér dette innlegget Link to post
BjarteGr Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 (redigert) Jeg er meget fersk båteier, og kan bare svare for mine egne erfaringer. Vi er en familie på fire som ville ha en båt vi kunne bruke til "alt" - fiske, turer, og betingelsen var at den skulle kunne krysse bjørnefjorden, da vi har hytte på andre siden. Dermed ble jeg rådet av erfarne folk til å ha en båt på minst seks meter, med en "kraftig nok" motor. Vi kom over en Falcon BR6, en bowrider aluminiumsskrog og en 115 hesters mercury påhengsmotor. Den fungerer veldig greit i alle de sammenhenger vi har brukt den - til transport i ruskevær er det god plass under kalesjen, og bord der man kan spise mat, sette frem spill og bruke til annen avlastning. Det er god plass fremme til å fiske, og den kan gjøres om til solplass ved å legge ned benken og legge ut puter. Jeg satte den på sjøen i slutten av februar, og har hatt den ute i mye forskjellig vær - også blitt fanget i drøyt uvær, og følte at båten taklet det veldig godt. Prismessig havnet vi på rundt 300K. Jeg har ikke mange andre båter å sammenligne med da jeg ikke har kjørt mange andre, men ser at den tar sjøen vel så godt som båter rundt meg. Oppsummert: Jeg likte godt bowrideren da det er lettere å få plass til hele familien, og den ligger med kalesjen oppe hele året. Dermed intet å rigge før du går ut, hvis det skulle være fint vær (ikke så ofte, bor i Bergen) tar den fem minutter å ta ned, og ti minutter å slå opp. Redigert 5.Juli.2020 av BjarteGr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per Johann Nesen Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Takk for innspill! Blir helt sikkert en båt med utenbordsmotor, synes det er lettere å serve. Ligger en Polarcirkel 560 Sport ute på finn nå, men skulle helst hatt 660, blir vel litt liten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.