Halvor Startet 10.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2005 Hei! Båten min har en tynn hinne på skroget med noe jeg tror er lakk og ikke gelcoat. Grunnen til at jeg tror det er at på småskader kan jeg ta neggelen og flikke av flak. Da er det vel ikke gelcoat? Under lakklaget er det svart grunning, og under det svarte kan det se ut som om det er gelcoat. Hvis jeg skal legge på noe nytt, kan jeg lakkere, eller er det gelcoatsprøyting som gjelder? Takknemlig for svar. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
CostaLita Svart 10.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2005 Hei! Sjølv kjøpte eg ein Saga 27 av eldre modell nylig. Den er også lakkert for ein del år sida, og eg har no lakkert på nytt alt over ripa. Jotun har ein 2-komponent som er berekna på slikt. Den var fin å arbeida med, men dyr. Langtidserfaring med den har eg dog ikkje. Kanskje nokon andre (?) Roald Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 10.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2005 Jeg mattslipte fribordet og ga det to strøk med Jotuns Bengalakk i sommer. Brukte skumplasrull og skumgummi fordriver og syntes resultatet ble helt topp. Fikk anbefalt dette fra flere. Til våren skal jeg gå over og rubbe. Glansen er helt fin i dag. Jeg hadde ikke lyst til å spandere omfattende vedlikehold på et 25 år gammelt skrog. Båten var jo lakket fra tidligere, men jeg visste ikke om det var benyttet én- eller tokomponent lakk. Du kan ikke benytte tokomponent lakk over énkomponent, men omvendt går bra. Ønsker du tokomponent lakk er alternativet å bruke tokomponet epoksyprimer først, slipe og deretter tokomponent lakk. Hvis småskadene dine er omfattende må du kanskje slipe ned, eventuelt prime først for å binde underlaget. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 10.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2005 Hei! Driver å pusser ned skuta og skal lakke, kan jeg prime med hempel racing enkomponent først og så hempel 2komponent lakk etterpå, eller går dette galt. Noen annbefalinger til lakk jeg kan bruke, den skal sprøytes på med kompressor og lakksprøyte Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 10.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2005 Hei Jeg lakerte båten min med Hempel Polly Best som er en 2 komponent malin/lakk, den kan både srøytes og rulles på, men skal den rulles må man bruke en annen tynner enn til sprøyte. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2005 Du bør iallfall ikke ikke male båten din med gelgoat. Dette er mye tykkere enn maling, og brukes for det meste i fomer. Har selv gode erfaringer med jotun hartopp maling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2005 Hei! Driver å pusser ned skuta og skal lakke, kan jeg prime med hempel racing enkomponent først og så hempel 2komponent lakk etterpå, eller går dette galt. Noen annbefalinger til lakk jeg kan bruke, den skal sprøytes på med kompressor og lakksprøyte <{POST_SNAPBACK}> Nei, dette blir feil! Hvis du skal bruke 2-komponent lakk så MÅ du bruke 2-komponent grunning også. For eksempel en epoxyprimer type Jotun Antipest eller tilsvarende. Ellers så risikerer du at grunningen koker opp når du legger på lakken, og du får en h.......s jobb etterpå med å slipe det ned igjen... Så bruk 2-komponent hele veien, og fortrinnsvis samme merke også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Halvor Svart 11.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2005 Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 11.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2005 Jeg ville ha vurdert å gå løs på den opprinnelige gelcoaten med proff Norpol rubbing pasta og polerskive med svamp for å se om det var mulig å få tilbake glansen i gelcoaten. Hvis den er skadet kan du fylle i med topcoat i samme farge og slipe ned. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 11.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2005 Et lite tips for den kostnadsbeviste: Lakkerte min gamle (67 modell) Vega for noen år siden etter omfattende reperasjoner av gelcoatskader og krakkeleringer. Da fant jeg ut at MPS 2 komponent topcoat fra Star malingfabrikk i Drammen lå svært mye under prisen til Jotun og Hempel. Uten å ha prøvd ut alternativene, var jeg godt fornøyd med produktet (min feil at jeg valgte å lakke i sterk vind.....) Sitér dette innlegget Link to post
cleo Svart 11.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2005 De fleste lakklevrandører har en industri/lastebilserie som er godt egnet til båter! Selv har jeg lakkert de to siste båtene mine. Har prøvd MPS fra Star, grei nok men tørker tregt! På båten jeg har i dag brukte jeg Glasurit sin lastebilserie med stort hell! Tørker fort, blir veldig blankt og er særdeles rimelig(fikk den for 100,- pr liter av selger). Her skal det kanskje skytes inn at jeg er lakkerer av yrke og at lakken ble kjøpt direkte! Svarer gjerne på spørsmål av denne art, da jeg har nesten 25 års fartstid i denne bransjen. Sitér dette innlegget Livet er herlig på solkysten! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.