Jump to content

Lakk eller gelcoat?


Halvor

Recommended Posts

Hei!

 

Båten min har en tynn hinne på skroget med noe jeg tror er lakk og ikke gelcoat. Grunnen til at jeg tror det er at på småskader kan jeg ta neggelen og flikke av flak. Da er det vel ikke gelcoat? Under lakklaget er det svart grunning, og under det svarte kan det se ut som om det er gelcoat.

 

Hvis jeg skal legge på noe nytt, kan jeg lakkere, eller er det gelcoatsprøyting som gjelder?

 

Takknemlig for svar.

Halvor

Link to post
Share on other sites

Hei!

Sjølv kjøpte eg ein Saga 27 av eldre modell nylig. Den er også lakkert for ein del år sida, og eg har no lakkert på nytt alt over ripa. Jotun har ein 2-komponent som er berekna på slikt. Den var fin å arbeida med, men dyr. Langtidserfaring med den har eg dog ikkje. Kanskje nokon andre (?)

 

Roald

Link to post
Share on other sites

Jeg mattslipte fribordet og ga det to strøk med Jotuns Bengalakk i sommer. Brukte skumplasrull og skumgummi fordriver og syntes resultatet ble helt topp. Fikk anbefalt dette fra flere. Til våren skal jeg gå over og rubbe. Glansen er helt fin i dag. Jeg hadde ikke lyst til å spandere omfattende vedlikehold på et 25 år gammelt skrog. Båten var jo lakket fra tidligere, men jeg visste ikke om det var benyttet én- eller tokomponent lakk. Du kan ikke benytte tokomponent lakk over énkomponent, men omvendt går bra. Ønsker du tokomponent lakk er alternativet å bruke tokomponet epoksyprimer først, slipe og deretter tokomponent lakk. Hvis småskadene dine er omfattende må du kanskje slipe ned, eventuelt prime først for å binde underlaget. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei! Driver å pusser ned skuta og skal lakke, kan jeg prime med hempel racing enkomponent først og så hempel 2komponent lakk etterpå, eller går dette galt. Noen annbefalinger til lakk jeg kan bruke, den skal sprøytes på med kompressor og lakksprøyte

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, dette blir feil! Hvis du skal bruke 2-komponent lakk så MÅ du bruke 2-komponent grunning også. For eksempel en epoxyprimer type Jotun Antipest eller tilsvarende. Ellers så risikerer du at grunningen koker opp når du legger på lakken, og du får en h.......s jobb etterpå med å slipe det ned igjen... Så bruk 2-komponent hele veien, og fortrinnsvis samme merke også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Et lite tips for den kostnadsbeviste:

 

Lakkerte min gamle (67 modell) Vega for noen år siden etter omfattende reperasjoner av gelcoatskader og krakkeleringer. Da fant jeg ut at MPS 2 komponent topcoat fra Star malingfabrikk i Drammen lå svært mye under prisen til Jotun og Hempel.

Uten å ha prøvd ut alternativene, var jeg godt fornøyd med produktet (min feil at jeg valgte å lakke i sterk vind.....)

Link to post
Share on other sites

De fleste lakklevrandører har en industri/lastebilserie som er godt egnet til båter! Selv har jeg lakkert de to siste båtene mine. Har prøvd MPS fra Star, grei nok men tørker tregt! På båten jeg har i dag brukte jeg Glasurit sin lastebilserie med stort hell! Tørker fort, blir veldig blankt og er særdeles rimelig(fikk den for 100,- pr liter av selger). Her skal det kanskje skytes inn at jeg er lakkerer av yrke og at lakken ble kjøpt direkte! Svarer gjerne på spørsmål av denne art, da jeg har nesten 25 års fartstid i denne bransjen.

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...