Jump to content

Festeplate for ekkolodd på alubåt

DeepFu

Recommended Posts

Etter mye om og men er gammelbåten kassert, motoren solgt og nytt innkjøpt. Brukt Buster M og flett ny Tohatsu 30hk. Så nå satser vi på at akkurat båtholdet blir mye enklere.. Tenkte jeg skulle montere ekkolodd, men har ikke veldig lyst å skru rett i båten. Det var montert en plate på glideskinne på akterspeilet, og jeg antar den har vært til ekkolodd. Selve plata var fullstendig opptært (aluminium) men bolter, skinne og plastklossene som går i skinna var i god stand. Bør jeg få tak i en ny aluplate, eller kan jeg bruke en bit skjærefjøl i plast, eller en bit stålplate? 

Jeg har en mistanke om at det ekkoloddet jeg blir å montere blir ganske midlertidig, og at jeg investerer i noe bedre om ikke lenge, så da er det greit å bare skru av gammel svinger og på med ny uten å måtte dille med tetting av hull i akterspeilet. 

Redigert av DeepFu
Skrivefeil (see edit history)

Fungerer fint med en impregnert trebit også. I alle fall midlertidig. Jeg limte en bit 2x4" direkte på akterspeilet med Tec7 eller Biltema Multibond (husker ikke hvilken), og den varte i 2 år. Kunne sikkert vart lenger, men da byttet jeg den ut i en ny trebit som jeg hadde behandlet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du kan selvfølgelig skru på en ny plate, men da jeg skulle henge på en stor 1KW Airmar svinger på en Buster, var den orginale nylonskinna alt for spinkel etter min mening, så byttet ut nylonskinna som gikk i den påsveiste aluskinna med 8mm aluminium, og platen som svingen står fast på også med 8mm aluminium. Skrudde det hele sammen med fire, 6mm syrefaste låsebolter. Man mister hurtigjustering, men kan fortsatt veldig enkelt finjustere høyden på svinger ved å kun slakke på mutterene og dra hele festet opp eller ned, og fortsatt ingen hull i båten :thumbsup: Styrken er også upåklagelig da man mest sannsynlig kan løfte hele båten etter svingerfeste :giggle:

(øverste bilde er tatt fra undersiden og opp)

IMG_20200410_160924_resized_20200706_095600731.jpg.474a5bd94994f04165bd7909c177ff0a.jpg

IMG_20200410_161912_resized_20200706_101813329.jpg.85b4c55451ef084b366fe6da32851791.jpg

Redigert av PolarLi (see edit history)

Du kan også høre med Thomic aluminium i Arendal hva de skal ha for å lage plate til deg på bestilling. Ferdig med utfreste hull etc. Ikke sikkert det er så galt mye. 

Selv bor jeg her lokalt og kjøpte materiale av dem og en kamerat freste ut på en fres på jobben. (Ikke til svingerplate, men relevant størrelse )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg betalte 600 for to biter på drøye 40x30 i 8 mm hos Thomic. Jeg vet ikke om det er sjøvannsbestandig eller ikke. Ble kjøpt til bakplater for davitere. Så de står jo ikke i saltvann slik som din skal.

PolarLi skrev 11 minutter siden:

Det kan du trygt si! Har fått lov å plukke større biter aluminium i gjenvinningskassen til verksteder. Uansett er det utrolig enkelt å kappe aluminium med en helt vanlig sirkelsag, så ferdigkappet er neppe nødvendig.

Skal ta en tur innom noen blikkenslagere etter ferien. Har vært på Biltema og kjøpt noen billige skjærefjøler er for å teste ut i første omgang. Blir kanskje litt skruing og flytting av svinger før man finner en posisjon som fungerer bra, og da er det jo greit å kunne gjøre det med håndmakt og vanlig skrujern. 

PolarLi skrev for 22 timer siden:

Du kan selvfølgelig skru på en ny plate, men da jeg skulle henge på en stor 1KW Airmar svinger på en Buster, var den orginale nylonskinna alt for spinkel etter min mening, så byttet ut nylonskinna som gikk i den påsveiste aluskinna med 8mm aluminium, og platen som svingen står fast på også med 8mm aluminium. Skrudde det hele sammen med fire, 6mm syrefaste låsebolter. Man mister hurtigjustering, men kan fortsatt veldig enkelt finjustere høyden på svinger ved å kun slakke på mutterene og dra hele festet opp eller ned, og fortsatt ingen hull i båten :thumbsup: Styrken er også upåklagelig da man mest sannsynlig kan løfte hele båten etter svingerfeste :giggle:

(øverste bilde er tatt fra undersiden og opp)

IMG_20200410_160924_resized_20200706_095600731.jpg.474a5bd94994f04165bd7909c177ff0a.jpg

IMG_20200410_161912_resized_20200706_101813329.jpg.85b4c55451ef084b366fe6da32851791.jpg

Supert. Hvordan festet du skinnen til båten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...