DeepFu Startet 6.Juli.2020 Del på Facebook Startet 6.Juli.2020 (redigert) Etter mye om og men er gammelbåten kassert, motoren solgt og nytt innkjøpt. Brukt Buster M og flett ny Tohatsu 30hk. Så nå satser vi på at akkurat båtholdet blir mye enklere.. Tenkte jeg skulle montere ekkolodd, men har ikke veldig lyst å skru rett i båten. Det var montert en plate på glideskinne på akterspeilet, og jeg antar den har vært til ekkolodd. Selve plata var fullstendig opptært (aluminium) men bolter, skinne og plastklossene som går i skinna var i god stand. Bør jeg få tak i en ny aluplate, eller kan jeg bruke en bit skjærefjøl i plast, eller en bit stålplate? Jeg har en mistanke om at det ekkoloddet jeg blir å montere blir ganske midlertidig, og at jeg investerer i noe bedre om ikke lenge, så da er det greit å bare skru av gammel svinger og på med ny uten å måtte dille med tetting av hull i akterspeilet. Redigert 6.Juli.2020 av DeepFu Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Tec 7 og en plastbit skal vel fungere bra gitt at limen får heft på plastikken. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Fungerer fint med en impregnert trebit også. I alle fall midlertidig. Jeg limte en bit 2x4" direkte på akterspeilet med Tec7 eller Biltema Multibond (husker ikke hvilken), og den varte i 2 år. Kunne sikkert vart lenger, men da byttet jeg den ut i en ny trebit som jeg hadde behandlet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
DeepFu Svart 6.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 Akkurat ja. Impregnerte bordbiter har man jo i haugevis etter diverse prosjekter. Da blir jo det en grei quikfix. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 6.Juli.2020 Del på Facebook Svart 6.Juli.2020 (redigert) Du kan selvfølgelig skru på en ny plate, men da jeg skulle henge på en stor 1KW Airmar svinger på en Buster, var den orginale nylonskinna alt for spinkel etter min mening, så byttet ut nylonskinna som gikk i den påsveiste aluskinna med 8mm aluminium, og platen som svingen står fast på også med 8mm aluminium. Skrudde det hele sammen med fire, 6mm syrefaste låsebolter. Man mister hurtigjustering, men kan fortsatt veldig enkelt finjustere høyden på svinger ved å kun slakke på mutterene og dra hele festet opp eller ned, og fortsatt ingen hull i båten Styrken er også upåklagelig da man mest sannsynlig kan løfte hele båten etter svingerfeste (øverste bilde er tatt fra undersiden og opp) Redigert 6.Juli.2020 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Ja, steike! Det var festet sitt det. 😳🤣 Hvor får man tak i aluplate og skinne? Verken Biltema, C/O, eller Jula ser ut til å ha slikt. Hos en blikkenslager? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Skipsreparasjonsverksteder har ofte slikt. Husk at du skal ha sjøvannsbestandig aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Du kan også høre med Thomic aluminium i Arendal hva de skal ha for å lage plate til deg på bestilling. Ferdig med utfreste hull etc. Ikke sikkert det er så galt mye. Selv bor jeg her lokalt og kjøpte materiale av dem og en kamerat freste ut på en fres på jobben. (Ikke til svingerplate, men relevant størrelse ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
DeepFu Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Sjekket på staalbutikken.no For en platebit på 150X250mm, og en 250X20mm i 4mm sjøvannsbestandig aluminium ble det ca 1000,-. 😬😬😬 Synes det var relativt friske priser. Tror jeg er tilbake på skjærefjøl eller plankebit. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg betalte 600 for to biter på drøye 40x30 i 8 mm hos Thomic. Jeg vet ikke om det er sjøvannsbestandig eller ikke. Ble kjøpt til bakplater for davitere. Så de står jo ikke i saltvann slik som din skal. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
lnjk Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Er det ikke et verksted i Narvik som kan ha slikt? Hva med Namek? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 DeepFu skrev for 9 timer siden: Synes det var relativt friske priser Det kan du trygt si! Har fått lov å plukke større biter aluminium i gjenvinningskassen til verksteder. Uansett er det utrolig enkelt å kappe aluminium med en helt vanlig sirkelsag, så ferdigkappet er neppe nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 PolarLi skrev 11 minutter siden: Det kan du trygt si! Har fått lov å plukke større biter aluminium i gjenvinningskassen til verksteder. Uansett er det utrolig enkelt å kappe aluminium med en helt vanlig sirkelsag, så ferdigkappet er neppe nødvendig. Skal ta en tur innom noen blikkenslagere etter ferien. Har vært på Biltema og kjøpt noen billige skjærefjøler er for å teste ut i første omgang. Blir kanskje litt skruing og flytting av svinger før man finner en posisjon som fungerer bra, og da er det jo greit å kunne gjøre det med håndmakt og vanlig skrujern. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 PolarLi skrev for 22 timer siden: Du kan selvfølgelig skru på en ny plate, men da jeg skulle henge på en stor 1KW Airmar svinger på en Buster, var den orginale nylonskinna alt for spinkel etter min mening, så byttet ut nylonskinna som gikk i den påsveiste aluskinna med 8mm aluminium, og platen som svingen står fast på også med 8mm aluminium. Skrudde det hele sammen med fire, 6mm syrefaste låsebolter. Man mister hurtigjustering, men kan fortsatt veldig enkelt finjustere høyden på svinger ved å kun slakke på mutterene og dra hele festet opp eller ned, og fortsatt ingen hull i båten Styrken er også upåklagelig da man mest sannsynlig kan løfte hele båten etter svingerfeste (øverste bilde er tatt fra undersiden og opp) Supert. Hvordan festet du skinnen til båten? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 snekkerbod skrev 17 minutter siden: Supert. Hvordan festet du skinnen til båten? Hvis du tenker på den C-profil skinnen som står på skroget, så er den sveiset fast som standardutstyr på alle(?) nyere Buster båter. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 PolarLi skrev 10 minutter siden: Hvis du tenker på den C-profil skinnen som står på skroget, så er den sveiset fast som standardutstyr på alle(?) nyere Buster båter. Takk for oppklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.