Lappa74 Startet 7.Juli.2020 Del på Facebook Startet 7.Juli.2020 Jeg har for kort tid siden kjøpt ny bruktbåt, en Bayliner 2355 Cierra. Båten ble stoffet i fjor og i vår ble drev og motor overhalt av godkjent verksted. Da ble også drevet syrevasket og stoffet. Jeg fikk båten 15 juni og brukte den omtrent daglig frem til 24 juni. La den deretter på svai i fornebukilen. Der har den ligget frem til i dag da jeg hentet den. Men nå klarer jeg ikke å få båten opp i fart. Får den så vidt i plan men da med fullt gasspådrag og den gjør i underkant av 20 knop. Når båten ble hentet gjorde den ca 28-29 knop med fullt pådrag og planet fint på rundt 22 knop. Løftet drevet i dag og ser at det er relativt mye groe på både drev og propell. Har ikke fått sjekket skroget under vannlinjen men tipper det har grodd godt der også. Er det mulig at det gror så voldsomt på et par korte uker at båten må opp og vaskes? Kan det i det hele tatt være dette som er problemet? Hva er deres erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 At propellen har groe gjør at farten faller. Skroget har mindre betydning. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lappa74 Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Men så mye som 10 knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 i starten på denne perioden du nevner var det vel 24 grader i vannet og sterk sol der du la båten, og da gror det fort! Det på skroget vil vel slippe hvis det er selvpolerende bunnstoff, men på drevet er det bare å bade med gryteskrubben og stekespaden og få det vekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Lappa74 skrev 12 minutter siden: Men så mye som 10 knop? Ja, du kan miste mer en det på en planende båt.. Det viktigste å få gjort reint er propellen...deretter drevet... Skroget har minst innvirkning...men også det trekker ned på toppfarten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Lappa74 skrev 3 minutter siden: Men så mye som 10 knop? Ja selv mer enn det er mulig. Her er det bare å få løftet båten for en runde med steameren, om du ikke vil bade. Dette slipper ikke selv om det skulle være selvpolerende bunnstoff. Før rurskjell blir nettopp rurskjell svømmer disse krepsedyrene fritt rundt i stim som larver og plankton. Finner de noe å feste seg til, som et drev og båtskrog så slår de seg ned og blir til rurskjellene som nå bremser båten din. Man kan altså være litt uheldig at det kommer en stim av disse der du har båten. Det er derfor man kan oppleve stor forskjell i groe fra ett år til et annet. I tillegg spiller værforhold inn og kan gi gunstige eller mindre gunstige vilkår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lappa74 Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Takk for gode svar. Ble mye klokere nå. Settes stor pris på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Hos meg er toppfart 11 knop med nyvasket båt og propell. Etter 2 år med groing er toppfarten nede i 7,5 knop. Båten er ikke planende, men blir brukt jevnlig. Dvs 3-4 ganger i uka, og den ligger i sjøen hele året. Det gror svært fort og mye i sommerhalvåret der båten ligger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 På min gamle Storebro 31, hadde jeg 29 knop ved nystoffet båt. I mitten av September hadde jeg 12 knop. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 Interessant tråd som indikerer at vi bør sjekke groe før vi tenker motorproblemer om vanlig fart uteblir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 Drev og propell er lett å koste over en gang i uken. Kost gjerne over selv om det ikke ser ut som det er noe der. hekken inn mot brygga, tilt opp drevet og kost. Samme med vannlinjen, flaps etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lappa74 Svart 9.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 (redigert) Oppdatering. Vi kjørte båten til Vollen Båtvask på onsdag morgen og fikk vasket skroget, fikk også låne en høytrykkspyler på vaskeplassen med rotorjet så vi fikk spylet propell og drev under vann så en del av groen slapp, og på vei sørover i Oslofjorden prøvde vi toppfart på nytt. Fra å ha gjort ca 15-16 knop max med kalesje oppe gjorde vi ca 20-21 knop med kalesje oppe. Når vi tok av kalesje og fikk trimmet optimalt med drev og flaps gjorde vi ca 26 knop og kan nå fint legge oss i 18-22 knop og holde båten i plan. Føles ikke like lett som dagen da vi satte båten på sjøen, men er absolutt akseptabelt. Så erfaringen er at groe gjør mye med farten på planende båter. Nå skal det sies at vår båt veier ca 2,2 T og fullastet med folk og bagasje og alt annet tjafs man drar med seg er vi sikkert oppe i 2,6-2,7 T. Motoren er en Mercriuser 5,0L V8 bensin på 220 HK. Håper denne infoen er til hjelp for flere. Takk for mange gode svar underveis Redigert 9.Juli.2020 av Lappa74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svendmb Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 (redigert) Var nede i båten i går for å gjøre den ferie klar. Den har ligget i drøye 2 uker. Nå fikk jeg den ikke en gang opp i plan, og toppfarten var 11 knop mot normalt 29-30! Et kjapt dykk under båten bekreftet mistanken; en trilion små rur på propell og drev og lang grønt skjegg i vannlinja på den siden som ligger ut fra brygga. En time med skraping og skrubbing senere var toppfarten nesten tilbake.... Redigert 9.Juli.2020 av svendmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Bavaria32Sport med 2KAD32 gjør vanligvis 32 knop. Da vi overtok den var propellene grodd utavmilde... Fikk den såvidt i 21 knop. Opp med kran, masse høytrykk på drev/propellere og skrog. ut i vannet igjen og vips: 31.8 knop Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Mao, selger har knapt prøvekjørt den selv før salg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
zooper Svart 9.Juli.2020 Del på Facebook Svart 9.Juli.2020 Jeg kjøpte engang en seilbåt med mye groe. Under testturen kom den ikke opp i en knop engang før motoren var så belastet at det kom svart røyk og motoren gikk varm. Spyling, pussing og storfing og den gikk som den skulle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 10.Juli.2020 Del på Facebook Svart 10.Juli.2020 Samme erfaringer her. Litt groe på skrog reduserer farten en del, og mye groe på drev og propell senker farten dramatisk. Om jeg er sent oppe med båten på våren, er det ikke sikkert den går i plan på vei til slippen. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bellil Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Windy37GM skrev On 9.7.2020 at 17.55: Bavaria32Sport med 2KAD32 gjør vanligvis 32 knop. Da vi overtok den var propellene grodd utavmilde... Fikk den såvidt i 21 knop. Opp med kran, masse høytrykk på drev/propellere og skrog. ut i vannet igjen og vips: 31.8 knop Når jeg prøvekjørte vår Bavaria med samme oppsett før kjøp fikk vi den opp i hele fjorten knop. Da hadde den ligget i sjøen på Vollen nesten ubrukt i tre år. Når jeg hentet den etter full service og spyling, ikke stoffing, var den oppe i ca 30. Marsjer nå i ca 23 knop på ca 3.100 rpm. Sitér dette innlegget D5L Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 12.Juli.2020 Del på Facebook Svart 12.Juli.2020 Litt ved siden, men aunsett: Etter vi hadde brukt båten i noen år, så synes jeg den ble tregere og tregere i toppfart. 30,6-30,9 på topp. Så solgte vi båten og tømte den. Vi fylte VW Touranen vår 3 1/2 gang med all verdens greier fra båten og vipps var den oppe på 32 knop igjen :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.