Jump to content

Noen som kan dele erfaringer om groe og fartsreduksjon


Lappa74

Recommended Posts

Jeg har for kort tid siden kjøpt ny bruktbåt, en Bayliner 2355 Cierra. Båten ble stoffet i fjor og i vår ble drev og motor overhalt av godkjent verksted. Da ble også drevet syrevasket og stoffet. Jeg fikk båten 15 juni og brukte den omtrent daglig frem til 24 juni. La den deretter på svai i fornebukilen. Der har den ligget frem til i dag da jeg hentet den. Men nå klarer jeg ikke å få båten opp i fart. Får den så vidt i plan men da med fullt gasspådrag og den gjør i underkant av 20 knop. Når båten ble hentet gjorde den ca 28-29 knop med fullt pådrag og planet fint på rundt 22 knop. Løftet drevet i dag og ser at det er relativt mye groe på både drev og propell. Har ikke fått sjekket skroget under vannlinjen men tipper det har grodd godt der også. Er det mulig at det gror så voldsomt på et par korte uker at båten må opp og vaskes? Kan det i det hele tatt være dette som er problemet? Hva er deres erfaringer? 

Link to post
Share on other sites

i starten på denne perioden du nevner var det vel 24 grader i vannet og sterk sol der du la båten, og da gror det fort! Det på skroget vil vel slippe hvis det er selvpolerende bunnstoff, men på drevet er det bare å bade med gryteskrubben og stekespaden og få det vekk.

Link to post
Share on other sites

Lappa74 skrev 12 minutter siden:

Men så mye som 10 knop?

 

Ja, du kan miste mer en det på en planende båt..

Det viktigste å få gjort reint er propellen...deretter drevet...

Skroget har minst innvirkning...men også det trekker ned på toppfarten...

Link to post
Share on other sites

Lappa74 skrev 3 minutter siden:

Men så mye som 10 knop?

 

Ja selv mer enn det er mulig. Her er det bare å få løftet båten for en runde med steameren, om du ikke vil bade. Dette slipper ikke selv om det skulle være selvpolerende bunnstoff. 

 

Før rurskjell blir nettopp rurskjell svømmer disse krepsedyrene fritt rundt i stim som larver og plankton. Finner de noe å feste seg til, som et drev og båtskrog så slår de seg ned og blir til rurskjellene som nå bremser båten din. Man kan altså være litt uheldig at det kommer en stim av disse der du har båten. Det er derfor man kan oppleve stor forskjell i groe fra ett år til et annet. I tillegg spiller værforhold inn og kan gi gunstige eller mindre gunstige vilkår.

Link to post
Share on other sites

Hos meg er toppfart 11 knop med nyvasket båt og propell. 

Etter 2  år med groing er toppfarten nede i 7,5 knop.

Båten er ikke planende, men blir brukt jevnlig. Dvs 3-4 ganger i uka, og den ligger i sjøen hele året.

Det gror svært fort og mye i sommerhalvåret der båten ligger.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Oppdatering. Vi kjørte båten til Vollen Båtvask på onsdag morgen og fikk vasket skroget, fikk også låne en høytrykkspyler på vaskeplassen med rotorjet så vi fikk spylet propell og drev under vann så en del av groen slapp, og på vei sørover i Oslofjorden prøvde vi toppfart på nytt. Fra å ha gjort ca 15-16 knop max med kalesje oppe gjorde vi ca 20-21 knop med kalesje oppe. Når vi tok av kalesje og fikk trimmet optimalt med drev og flaps gjorde vi ca 26 knop og kan nå fint legge oss i 18-22 knop og holde båten i plan. Føles ikke like lett som dagen da vi satte båten på sjøen, men er absolutt akseptabelt. Så erfaringen er at groe gjør mye med farten på planende båter. Nå skal det sies at vår båt veier ca 2,2 T og fullastet med folk og bagasje og alt annet tjafs man drar med seg er vi sikkert oppe i 2,6-2,7 T. Motoren er en Mercriuser 5,0L V8 bensin på 220 HK. Håper denne infoen er til hjelp for flere. Takk for mange gode svar underveis

 

107668512_273283937313433_2376030482801858140_n.jpg

Redigert av Lappa74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var nede i båten i går for å gjøre den ferie klar. Den har ligget i drøye 2 uker. Nå fikk jeg den ikke en gang opp i plan, og toppfarten var 11 knop mot normalt 29-30! Et kjapt dykk under båten bekreftet mistanken; en trilion små rur på propell og drev og lang grønt skjegg i vannlinja på den siden som ligger ut fra brygga. En time med skraping og skrubbing senere var toppfarten nesten tilbake....

Redigert av svendmb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria32Sport med 2KAD32 gjør vanligvis 32 knop. Da vi overtok den var propellene grodd utavmilde... Fikk den såvidt i 21 knop. Opp med kran, masse høytrykk på drev/propellere og skrog.

ut i vannet igjen og vips: 31.8 knop

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev On 9.7.2020 at 17.55:

Bavaria32Sport med 2KAD32 gjør vanligvis 32 knop. Da vi overtok den var propellene grodd utavmilde... Fikk den såvidt i 21 knop. Opp med kran, masse høytrykk på drev/propellere og skrog.

ut i vannet igjen og vips: 31.8 knop

Når jeg prøvekjørte vår Bavaria med samme oppsett før kjøp fikk vi den opp i hele fjorten knop. Da hadde den ligget i sjøen på Vollen nesten ubrukt i tre år. Når jeg hentet den etter full service og spyling, ikke stoffing, var den oppe i ca 30. Marsjer nå i ca 23 knop på ca 3.100 rpm.

 

IMG_20200522_111229.jpg.29b1c4a04d007f1800a7b6c245e2329f.jpg

D5L

Link to post
Share on other sites

Litt ved siden, men aunsett:

Etter vi hadde brukt båten i noen år, så synes jeg den ble tregere og tregere i toppfart. 30,6-30,9 på topp. Så solgte vi båten og tømte den.  Vi fylte VW Touranen vår 3 1/2 gang med all verdens greier fra båten og vipps var den oppe på 32 knop igjen :-)

 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...