Grand Banks jr Startet 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2020 Jeg har en slik lukeholder. Sikkert 40 år gammel. Skruen som står der har ingen effekt, da gjengene inni er rundskrudd fra langt tilbake. Er denne kurant å gjenge opp igjen, eller er det ny holder som er tingen? Hva trenger jeg evt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Turbåt Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Det ser ut som en vanlig M6 skrue i syrefast A4. Er det ikke mulig å kjøpe en lang slik i butikken og ganske enkelt erstatte? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Skruen er intakt. Det er godset man skrur i som er rundskrudd. Beklager at jeg ikke gjorde det klart Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Kan også bekrefte at det er en M6 skrue. Ser ut som tidligere eier har forsøkt med noe som kan se ut som kjemisk metall før. Gjengene i skruen er fylt med noe som kan minne om dette. Går greit å skru på en M6 mutter på skruen og da løsnet det som er i gjengene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JRK Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Hei, Hadde en litt annen lukeholde, Der boret jeg opp hullet og satte i Helicoil. Om du ha nok lengde og tykkelse på godset i dette tilfellet kan jeg ikke se. Jeg tror jeg betalt ca 100Kr. på biltema for ett sett med gjengetap, pbor og 3 helicoiler (løsgjenger M6) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Det er ingen dum idé @JRK. Har nok greit med gods igjen. Blir det en M8 størrelse ytterst på helicoil ca? Ser det koster 229,- for et slikt sett med en del helicoils: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/gjengeverktoy/gjengereparasjonssett-2000022403 Redigert 7.Juli.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olevine Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Grand Banks jr skrev 8 minutter siden: Blir det en M8 størrelse ytterst på helicoil ca? Det er en spesialtapp du bruker, mer som en overdimensjonert M6 tapp. Bor først opp med et bor litt større enn skruen (følger med i settet som er vist til), så gjenger du med tappen og monterer forsiktig innsatsen i gjengene. Du må også brekke av medbringeren nederst i innsatsen for å kunne skruen helt gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Sikkert 10 år siden når jeg gjorde dette og kanskje jeg husket feil pris..Diameteren ser jo grei ut. Innbiller meg at borret var litt under 8mm. Og du har har nok dybde? Kanskje ikke så farlig om den stikker litt utafor i overkant. Ikke så lett å kutte i ettertid for det er jo en stålfjær. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 @JRK, dybden er nok litt så som så. Er et sted mellom 6 og 7 mm. Jeg får stikke innom Biltema og se på disse. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olevine Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Hvis jeg husker riktig så er bordiameteren 6,3 mm for M6 helicoil. JRK skrev 8 minutter siden: Kanskje ikke så farlig om den stikker litt utafor i overkant. Det er viktig at hele innsatsen er inne i gjengene, ellers vil du få problemer med å skru noe som helst inn. Den kan eventuelt klippes med en liten avbiter på forhånd om den er for lang. Redigert 7.Juli.2020 av Olevine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Godt tips å ta med seg ved neste anledning Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Hvorfor helicoil? Borre/gjenge til M8 og bruke en M8 skrue...? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Ser det koster 229,- for et slikt sett med en del helicoils: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/gjengeverktoy/gjengereparasjonssett-2000022403 Koster 189,- for ny lukeholder. Vet ikke hvor mye arbeid det er å få den til å passe da. https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/batbeslag/lukeholdere/lukeholder-2000017713 Redigert 7.Juli.2020 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
NilsPils Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Den skruen ser ikke ut som en originaldel. På bildet ser det også ut som den henger ned pga. slakk i hullet. Er du sikker på at det ikke er forskjellig gjengedimensjon i skrue og hull . . ? For meg kan det se ut som en M6 skrue i et M8 hull. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 NilsPils skrev 1 time siden: Den skruen ser ikke ut som en originaldel. Enig, den ser veldig uoriginal ut. NilsPils skrev 1 time siden: For meg kan det se ut som en M6 skrue i et M8 hull. Eller 1/4" UNC kanskje? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Komodo skrev for 8 timer siden: Enig, den ser veldig uoriginal ut. Eller 1/4" UNC kanskje? Bilde med tommestokken indikere iallfall at dette ikke er M6. Tipper M8 eller 1/4" UNC. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) M8 er ikke sjanse på få inn i hullet. Det ser slik ut på tommestokkbildet, men jeg tror man lures av at hullet kones i starten. Gjengene har smalere diameter inni hullet. Nå fikk jeg en lys idé, og det var å sammenlikne med andre liknende løsninger i båten. Og jeg fant en original på luken ned til forpiggen. Mye tyder på at dette ikke er en M i alle fall. Her er en original skrue lage ovenfor en M6. Her ovenfor en M8 (regner jeg med): Gjengene er grovere. Diameter ser litt annerledes ut, men skyvelæret ligger i bilen... Redigert 8.Juli.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
zooper Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Det er ikke så lett å finne annet enn M. Har du testet om den originale skruen fungerer der den uoriginale satt? Jeg tipper at den uoriginale har ødelagt gjengene om de ikke har ødelagt fra før. Ellers ville nok jeg har forsøkt å gjenge opp - om ikke annet for å lære. Verktøyet er kjekt å ha uansett. Det billigste kittet fra BT med coiler koster 229,-. Da kan du bare gjenge en diameter. med settet. Velg det settet som er lik dimmensjonen på skruen du vil bruke. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/gjengeverktoy/gjengereparasjonssett-2000022403 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Har prøvd litt med den originale skruen, men de gjengene inni godset ser ganske rundskrudd og "flate" ut. Så tør ikke presse inn originalskruen. Jepp, kjøpte med meg gjengerep settet for M6 i går, samt svingjern. Har min gode batteridrill i båten, så burde gå glatt å bore opp 6,5 mm først, deretter gjenge. Men jeg har aldri gjenget før. Er det bare å bore ut riktig hull, deretter begynne med gjengetappen og sørge for å holde den 90 grader på? Én omdreining inn, og en halv tilbake, så en hel inn, og halv tilbake etc? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olevine Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Hvis du velger å gjenge opp høres planen ikke så gal ut. Men dette er vel ikke et særlig dypt hull så planen din om selve gjengeoperasonen hørtes vel defensiv ut. Gjeng helt inn med en gang, men sørg for at tappen ikke er helt tørr. Et par dråper olje eller annet som kan smøre gjør at gjengene blir gode. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Gjengene er grovere. Diameter ser litt annerledes ut, men skyvelæret ligger i bilen... Det der er 1/4" UNC. Hvis det er gods nok ville jeg boret opp med 6,8mm bor og gjenget med M8. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Komodo er en flink kar, som man skal lytte til, men før jeg hadde satset på 8 mm ville jeg forsikret meg om hva slags matriale det er i dette festet. I mitt feste var det støpegods og antagelig en forniklet aluminumslegering. Om denne er tilsvarende, og hullet ikke er for stort, hadde jeg gått for 6 mm helicoil , alternativt gjenget direkte med M7. Om det er rester av gamle gjenger, når du skal gjene nytt er det en viss fare for at gjengetappen følger de kamle rillene og kan dra seg skjevt inn. Derfor kan det være lurt og demoneter hele greia sette festet vinkelrettr i en skrustikke og så sikte gdt når du anvender gjengetappen. Det beste er om du bruker skjæreolje om det er stål eller støpegods og sprit om det er aluminim. Redigert 8.Juli.2020 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Takker for det @JRK! Men M7 er det ikke helt rett fram å finne skruer til. Særlig ikke i syrefast. Jeg skyter fra hofta og tipper på at kula er i forniklet messing. Det er litt sterkere enn alu, men fremdeles relativt svakt. Men ved å gå opp til M8 blir holdfastheten vesentlig bedre. Problemet med denne saken er vel at det har blitt satt inn en M6 skrue i 1/4" gjenger, dermed har gjengene blitt ødelagt. 1/4" UNC er ca 6,4mm utvendig, og har grover stigning enn M6. Forøvrig er vel innsatsgjenger, som foreslått over, det beste alternativet. Bare litt mer avansert enn å gjenge opp til M8... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zooper Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Best å bruke skruestikke, som nevnt. Jeg ville brukt det kittet med gjengeinnsatsen, bor og tapp som du har kjøpt (M6). Her er det Murphy sin lov som gjelder. Går den i stykker så trengte den å byttes likevel. Redigert 8.Juli.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) enslagsgjest skrev On 7.7.2020 at 21.33: Koster 189,- for ny lukeholder. Vet ikke hvor mye arbeid det er å få den til å passe da. Enten passer den, eller så passer den ikke. Så enkelt er det. Ta med deg den gamle lukeholderen og sammenlign med den nye i butikken, da ser du fort om den er brukendes. Passer den, så kjøp den. Om du vil trene på bor, gjengetyper, gjengelær, gjengetapper, gjengeinnsatser og alt det der, så finn et stykke stål og tren på det. Redigert 8.Juli.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.