Jump to content

Gjenge opp eller bytte lukeholder?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en slik lukeholder. Sikkert 40 år gammel. Skruen som står der har ingen effekt, da gjengene inni er rundskrudd fra langt tilbake. 

Er denne kurant å gjenge opp igjen, eller er det ny holder som er tingen?

Hva trenger jeg evt?

20200707_123602.jpg.a338e1acf48035ee288ea8c8ff924e25.jpg

20200707_123939.jpg.c9eae0a503af6426e810caf4ac8a169c.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kan også bekrefte at det er en M6 skrue. Ser ut som tidligere eier har forsøkt med noe som kan se ut som kjemisk metall før. Gjengene i skruen er fylt med noe som kan minne om dette. Går greit å skru på en M6 mutter på skruen og da løsnet det som er i gjengene. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Det er ingen dum idé @JRK.

Har nok greit med gods igjen. Blir det en M8 størrelse ytterst på helicoil ca?

20200707_134515.jpg.01e7fc8a8bdd62d9abb4365a9b80c753.jpg

Ser det koster 229,- for et slikt sett med en del helicoils:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/gjengeverktoy/gjengereparasjonssett-2000022403

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Grand Banks jr skrev 8 minutter siden:

Blir det en M8 størrelse ytterst på helicoil ca?

Det er en spesialtapp du bruker, mer som en overdimensjonert M6 tapp. Bor først opp med et bor litt større enn skruen (følger med i settet som er vist til), så gjenger du med tappen og monterer forsiktig innsatsen i gjengene. Du må også brekke av medbringeren nederst i innsatsen for å kunne skruen helt gjennom.

Hvis jeg husker riktig så er bordiameteren 6,3 mm for M6 helicoil. 

JRK skrev 8 minutter siden:

Kanskje ikke så farlig om den stikker litt utafor i overkant.

Det er viktig at hele innsatsen er inne i gjengene, ellers vil du få problemer med å skru noe som helst inn. Den kan eventuelt klippes med en liten avbiter på forhånd om den er for lang.

Redigert av Olevine (see edit history)
Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Koster 189,- for ny lukeholder. Vet ikke hvor mye arbeid det er å få den til å passe da.

https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/batbeslag/lukeholdere/lukeholder-2000017713

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

M8 er ikke sjanse på få inn i hullet. Det ser slik ut på tommestokkbildet, men jeg tror man lures av at hullet kones i starten. Gjengene har smalere diameter inni hullet.

Nå fikk jeg en lys idé, og det var å sammenlikne med andre liknende løsninger i båten. Og jeg fant en original på luken ned til forpiggen. 

Mye tyder på at dette ikke er en M i alle fall. 

Her er en original skrue lage ovenfor en M6.

20200708_085502.jpg.af7fb2ba4ef81c3fe54bf7c045c5be99.jpg

Her ovenfor en M8 (regner jeg med):

20200708_085450.jpg.6c2716282922488c4b0488232be5161d.jpg

Gjengene er grovere. Diameter ser litt annerledes ut, men skyvelæret ligger i bilen...

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Det er ikke så lett å finne annet enn M.

Har du testet om den originale skruen fungerer der den uoriginale satt? Jeg tipper at den uoriginale har ødelagt gjengene om de ikke har ødelagt fra før.

Ellers ville nok jeg har forsøkt å gjenge opp - om ikke annet for å lære. Verktøyet er kjekt å ha uansett. Det billigste kittet fra BT med coiler koster 229,-. Da kan du bare gjenge en diameter. med settet. Velg det settet som er lik dimmensjonen på skruen du vil bruke.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/gjengeverktoy/gjengereparasjonssett-2000022403

Har prøvd litt med den originale skruen, men de gjengene inni godset ser ganske rundskrudd og "flate" ut. Så tør ikke presse inn originalskruen. 

Jepp, kjøpte med meg gjengerep settet for M6 i går, samt svingjern. Har min gode batteridrill i båten, så burde gå glatt å bore opp 6,5 mm først, deretter gjenge. 

Men jeg har aldri gjenget før. Er det bare å bore ut riktig hull, deretter begynne med gjengetappen og sørge for å holde den 90 grader på? Én omdreining inn, og en halv tilbake, så en hel inn, og halv tilbake etc?

Komodo er en flink kar, som man skal lytte til, men før jeg hadde satset på 8 mm ville jeg forsikret meg om hva slags matriale det er i dette festet. I mitt feste var det støpegods og antagelig en forniklet aluminumslegering. Om denne er tilsvarende, og hullet ikke er for stort,  hadde jeg gått for 6 mm helicoil , alternativt gjenget direkte med M7.

Om det er rester av gamle gjenger, når du skal gjene nytt er det en viss fare for at gjengetappen følger de kamle rillene og kan dra seg skjevt inn. Derfor kan det være lurt og demoneter hele greia sette festet vinkelrettr i en skrustikke og så sikte gdt når du anvender gjengetappen. Det beste er om du bruker skjæreolje om det er stål eller støpegods og sprit om det er aluminim.

Redigert av JRK (see edit history)

Takker for det @JRK! Men M7 er det ikke helt rett fram å finne skruer til. Særlig ikke i syrefast. Jeg skyter fra hofta og tipper på at kula er i forniklet messing. Det er litt sterkere enn alu, men fremdeles relativt svakt. Men ved å gå opp til M8 blir holdfastheten vesentlig bedre. Problemet med denne saken er vel at det har blitt satt inn en M6 skrue i 1/4" gjenger, dermed har gjengene blitt ødelagt. 1/4" UNC er ca 6,4mm utvendig, og har grover stigning enn M6. 

Forøvrig er vel innsatsgjenger, som foreslått over, det beste alternativet. Bare litt mer avansert enn å gjenge opp til M8...

enslagsgjest skrev On 7.7.2020 at 21.33:

Koster 189,- for ny lukeholder. Vet ikke hvor mye arbeid det er å få den til å passe da.

Enten passer den, eller så passer den ikke. Så enkelt er det.

Ta med deg den gamle lukeholderen og sammenlign med den nye i butikken, da ser du fort om den er brukendes.

Passer den, så kjøp den.

Om du vil trene på bor, gjengetyper, gjengelær, gjengetapper, gjengeinnsatser og alt det der, så finn et stykke stål og tren på det.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...