breivika Startet 7.Juli.2020 Del på Facebook Startet 7.Juli.2020 Har fått beskjed fra mekaniker om at han ikke kan gjøre noe mer med påhengsmotoren, og at den må kasseres. Kjølingen virker ikke, motoren trekker ikke vann. Årsak er trolig korrosjon og ødelagt adapterplate. Påhengsmotoren er bare åtte år gammel! Den har stått lagret tørt på vinteren. De siste fem årene på felles båtlager der driverne også har hatt ansvaret for service og vedlikehold av båten. Båten har vært ferskvannskjørt hver høst før lagring, de første årene av meg og så av servicemann på båtlageret - dvs han hadde ikke fått gjort det siste høst da.. (det fortalte han meg nå). Om manglende oppfølging er årsaken til at motoren nå er ødelagt, er jo det ganske forbasket. Men uansett: bør en ikke kunne forvente at en påhengsmotor skal vare mer enn åtte år? Vi har en 20 år + gammel 6 hk Suzuki som aldri har blitt ferskvannskjørt eller utsatt for noen type av service - den går som en klokke. Andre som har lignende erfaringer? Gode råd? Forslag til billigere løsninger? Jeg har ikke råd til å investere i ny motor nå, det blir tidligst til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Er nå mange som har båten ute hele året og aldri ferskvannskjører motorene. Men de ryker nå allikevel ikke etter kun 8 år. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Det høres tidlig ut. Vet du hva mekanikeren har prøvd? Kjenner ikke motoren din i detalj, men de fleste motorer varer mye lenger en dette. Er det slik at mekanikeren ikke får skiftet impelleren grunnet korrosjon? Sitér dette innlegget Link to post
breivika Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Impeller skal være skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg ville prøvd selv. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva mekanikeren har sagt, men for høres det ut som han ikke vil skru mer fordi jobben blir så dyr at det ikke lønner seg. Hvis man skalbetale en proff 1000,- i timen kan en stor jobb fort nærme seg restverdien på motoren, men det er jo ikke dermed sagt at den ikke er mulig å redde. Be mekanikeren spesifisere hva han tror er galt og prøv selv med hjelp av forumet her, youtube og eBay. Sitér dette innlegget Link to post
breivika Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Tror nok ikke helt det å skru motor ligger for meg ;-) men kanskje motoren kan selges evt gis bort til en som kan? Selges som delemotor..? :-( Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Her er helt klart verdi i form av deler, hvis du gidder. Bare undervannshuset er nok verd noen tusen, og deksel mister folk stadig vekk... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Jeg kan godt kjøpe den jeg ;) Har en lik motor selv og vært kjempefornøyd med den. Ikke antydning til korrosjon noe sted. Synes det høres litt rart ut... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Sikkert penger å hente å selge den som rep-objekt. Pass da på å være helt åpen om alt! Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Madskills Svart 7.Juli.2020 Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 (redigert) Hvor står motoren og hva skal du evt ha for den ? Jeg bor i Buvika isåfall Redigert 7.Juli.2020 av Stian_Madskills (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
breivika Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Du får komme med et bud ;-) Jeg er nord på Helgeland nå, men er tilbake i Trondheim i begynnelsen av august. Sitér dette innlegget Link to post
breivika Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 En liten oppdatering i tilfelle andre skulle komme borti noe av det samme. Det ble til at mekaniker plukket hele motoren fra hverandre: Det viste seg at korrosjon på en del av adaptorplaten hadde ført til at den tilhørende gummipakningen hadde forskjøvet seg, og dermed blokkert kjølekanalene. Motoren er reparert, og fungerer som før (hurra) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 En kompis kjøpte 15 år gammel båt hos noen som leverte den til service og opplag hvert år fra den var ny. Flotte greier. 15 år uten å bytte impeller på en yanmar dieselmotor. Flotte greier.... ........ Ville ikke satt penger på at det er gjort så mye på motoren de siste 5 årene. Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Men hva er en adapterplate? Sitér dette innlegget Link to post
breivika Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 En overgang mellom motorhode og stamme? Spør du meg, så spør jeg deg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Hper skrev for 4 timer siden: 15 år uten å bytte impeller på en yanmar dieselmotor. Flotte greier.... ........ Det er vel ikke så langt unna det Yanmar oppgir? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VegJoh Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 index skrev 3 minutter siden: Det er vel ikke så langt unna det Yanmar oppgir? Stemmer vel ikke så halv-galt det @index inspeksjon på 500t og bytte på 1000t etter manualens beskrivelser Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Kjetil1 Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 breivika skrev for 2 timer siden: En overgang mellom motorhode og stamme? Spør du meg, så spør jeg deg Stemmer på en prikk. Verksted timepris og deler gjør fort at dette ikke svarer seg å fikse, men om man kan skru selv er det fort fikset. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
jerognal Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Adapterplata er en del mellom blokk og bunnpanna. Den har masse kanaler som fordeler olje og kjølevann til de rette stedene i blokka. Typisk er at det korroderer slik at det blir samrøre mellom olje og kjølevann. Her er tynne kanaler. Korroderer det her er det sannsynlig at sinkanoder er i dårlig forfatrning eller brukt opp. Overhalte en Yamaha med samme feilen. Der hadde aldri sinkanoder vært erstattet. SÅ sjekk ut sinkanoder samt følg med på om du får vann i olja. Adapterplaten er dyr, men forholdsvis enkel å skifte. Så motor er definitivt ikke søppel selv om adapterplata ryker. Blokka må løftes av så er det enkelt etter det. Sitér dette innlegget Link to post
breivika Svart 24.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Har nettopp slått opp sinkanode... Som adaptorplate er dette helt nye begrep for meg - burde kanskje tatt et kurs eller noe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Kan være nyttig å lese igjennom bruksanvisningen for motoren. Der står det mest essensielle. Søk også på YouTube. Der vil du finne mange nyttige instruksjoner om bruk av motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 EU normen for outboard er vel 5 år. mange steder SIER de har skylt igjennom motor, uten å gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Hvilken EU norm tenker du på da? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 over 5 år, 500 timer eller hva tallet er nå, får du ikke importert fra usa til eu, da de regner motoren som "utslitt" og ikke vil ha søppel inn i eu/eøs land. Sykt men sant. innenbords er 8 eller 10 år, se om jeg finner linken igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.