Jump to content

8 år gammel tohatsu 30 hk må kasseres


breivika

Recommended Posts

Har fått beskjed fra mekaniker om at han ikke kan gjøre noe mer med påhengsmotoren,  og at den må kasseres. Kjølingen virker ikke, motoren trekker ikke vann. Årsak er trolig korrosjon og ødelagt adapterplate. 

 

Påhengsmotoren er bare åtte år gammel! Den har stått lagret tørt på vinteren. De siste fem årene på felles båtlager der driverne også har hatt ansvaret for service og vedlikehold av båten.

 

Båten har vært ferskvannskjørt hver høst før lagring, de første årene av meg og så av servicemann på båtlageret - dvs han hadde ikke fått gjort det siste høst da.. (det fortalte han meg nå).  Om manglende oppfølging er årsaken til at motoren nå er ødelagt, er jo det ganske forbasket.  

 

Men uansett: bør en ikke kunne forvente at en påhengsmotor skal vare mer enn åtte år? Vi har en 20 år + gammel 6 hk Suzuki som aldri har blitt ferskvannskjørt eller utsatt for noen type av service - den går som en klokke. 

 

Andre som har lignende erfaringer? Gode råd? Forslag til billigere løsninger? Jeg har ikke råd til å investere i ny motor nå, det blir tidligst til neste år.   

 

 

 

 

 

Link to post

Jeg ville prøvd selv. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva mekanikeren har sagt, men for høres det ut som han ikke vil skru mer fordi jobben blir så dyr at det ikke lønner seg. Hvis man skalbetale en proff 1000,- i timen kan en stor jobb fort nærme seg restverdien på motoren, men det er jo ikke dermed sagt at den ikke er mulig å redde. Be mekanikeren  spesifisere hva han tror er galt og prøv selv med hjelp av forumet her, youtube og eBay.

Link to post
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering i tilfelle andre skulle komme borti noe av det samme. Det ble til at mekaniker plukket hele motoren fra hverandre: Det viste seg at korrosjon på en del av adaptorplaten hadde ført til at den tilhørende gummipakningen hadde forskjøvet seg, og dermed blokkert kjølekanalene. Motoren er reparert, og fungerer som før (hurra)  :flag:

Link to post
breivika skrev for 2 timer siden:

En overgang mellom motorhode og stamme? Spør du meg, så spør jeg deg :giggle:

 

Stemmer på en prikk.  Verksted timepris og deler gjør fort at dette ikke svarer seg å fikse, men om man kan skru selv er det fort fikset.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Adapterplata er en del mellom blokk og bunnpanna. Den har masse kanaler som fordeler olje og kjølevann til de rette stedene i blokka. Typisk er at det korroderer slik at det blir samrøre mellom olje og kjølevann. Her er tynne kanaler. Korroderer det her er det sannsynlig at sinkanoder er i dårlig forfatrning eller brukt opp. Overhalte en Yamaha med samme feilen. Der hadde aldri sinkanoder vært erstattet. SÅ sjekk ut sinkanoder samt følg med på om du får vann i olja.

Adapterplaten er dyr, men forholdsvis enkel å skifte. Så motor er definitivt ikke søppel selv om adapterplata ryker. Blokka må løftes av så er det enkelt etter det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...