Jump to content

AIS på PocketPC (PDA)


gps2sms

Recommended Posts

Hei.

Har laget en AIS-logger-decoder og plotter som benytter OziExplorerCE for å vise skipenes posisjon i kartet. Har nå også testet ut bluetooth kobling mellom AIS-engine og PDAen. Den funker alldeles utmerket opp til 100 meter.

Se : http://www.geocities.com/gps2sms nederst på siden.

Jeg er en landkrabbe som liker å følge med på aktiviteten på havnen men jeg tror godt at dette kan benyttes ombord også. Eller er PDA for puslete å benytte til sjøs. Rekkevidden (100m) på den trådløse forbindelsen på AISen burde rekke for de fleste båter eller?

 

BildeBildeBilde

 

BildeBildeBilde

 

Bilde

AIS-engine, antenne, 12V power, 0-modem, bluetooth-dongle og en PocketPC er nødvendig HW.

I tillegg må man ha OziExplorerCE og AIS2OZI programmene. Rekkevidde mellom AIS og PocketPC er ca 100m.

Redigert av gps2sms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom inn på siden nå, men ser ikke at en kan laste det ned noe sted, fant teksten "Decodes AIVDM sentences of types 1, 2, 3 and 5, i.e. position reports for class A shipborne equipment plus vessel information. AIS2OZI will be released soon."

 

Ligner på arpa-mål på bildene på MapPoint.

 

Rekkevidden (100m) på den trådløse forbindelsen på AISen burde rekke for de fleste båter eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder trådløst i en båt så vil jeg ikke anbefalle det, nå er jo dette selvsagt bare ett hjelpemiddel og nice-to-have da så betyr ikke så mye. Men jeg leste for en tid tilbake om en kar som satt på flybridgen og styrte autopiloten trådløst med VNC på laptopen sin :lol: Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne NASA AIS dekoderen, funker den bra?

 

Det er vel noen her osm har kjøpt den?

 

Jeg ser det også finnes software som dekoder AIS lydsignalet med PC'ns lydkort (http://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm), er det noen som har testet dette?

 

Er det noen som kjenner detaljene i GMSK-modulasjonen (som benyttes på AIS) og kan forklare litt?

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser det også finnes software som dekoder AIS lydsignalet med PC'ns lydkort (http://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm), er det noen som har testet dette?

Jeg har snekret AIS mottaker med Shipplotter dekoder. Fungerer greit men krever en del CPU ressurser. Kjørte tidligere på en Toshiba 233 MHz og CPU-last lå konstant på 100% når dekoderen var i drift. Likevel var der noenlunde normal respons i andre program. Bruker nå en 1.2GHz maskin og da ligger CPU-last på rundt 40-50% med kartprogram (SOB) o.a. i drift. Har en følelse av at ShipPlotter bruker det som er tilgjengelig av CPU (eldre Visual Basic applikasjoner oppførte seg slik, en måtte manuelt legge inn jevnlige tilgangspunkt i koden for andre program ellers tok visual Basic det som var an krefter i maskinen....).

 

Fungerer helt greit men så lenge AIS-mottakeren bare lytter på en kanal kan det ta LANG tid før skipsnavn dukker opp. Før navnet dukker opp vises bare MMSI og nasjonalitet som identifikasjon. Shipplotter har dog sin egen enkle database slik at om du en gang tidligere har mottatt skipsnavn vises dette med en gang. Shipplotter sender ut NMEA-AIS-Data til kartprogrammet slik at AIS-mål vises direkte i kartet. ShipPlotter NMEA-ut sendes til COM-port og NMEA-inn i kartprogrammet kommer også fra COM-port. En kan da ha 2 fysiske COM-porter og knytte disse sammen med null-modem kabel eller lage 2 virtuelle COM-porter med emulator som lastes ned her.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...