Jump to content

Hvor kan jeg finne VHF-fil til Chirp? (Baofeng UV-5R)

zooper

Recommended Posts

Jeg har flere Baofeng UV-5R liggende, programmeringskabel, og Chirp intsallert på PC'en. Jeg øsnker å programmere den med de maritime VHF-kanalene... en stor jobb om man ikke har en img-fil å starte med. Er det noen som vet hvor jeg kan finne en slik? Chirp kommer med de franske kanalene.

Ellers, er det noen som vet om Baofeng UV-5R har semiduplex eller om den er ren duplex - altså, jeg ønsker om mulig å kunne kommunisere med kyststasjoner som sender på annen frekvens enn de lytter. Om det ikke går vil jeg slette disse kanalene fra radioen. Om det går skulle jeg gjerne hatt noen tips om hvordan dette gjøres i Chirp - det er flere år siden jeg programmerte med Chirp, så jeg er veldig rusten.

Jeg vil nok komme til å legge inn de norkse PMR-kanalene også (kun lytte selvsagt). Muligens jaktradio etterhvert.

Jeg har forøvrig VHF-papirene i orden.

Det var ingen slik image-fil å finne noe sted. Jeg lagde like så god en selv (mye jobb).

Dersom andre er interessert kan dere sende meg en PM.

Filen inneholder:

• Alle norske maritime VHF-kanaler (semi-duplex)
  • Øvrige kanaler slettet, men frekvensene tilgjengelig fra frekevnsmodus
  • "Skip scan" på alle kanaler med unntak av 6 (skip til skip), 12 (havn), 16 (SOS) og L2 (alternativ kallekanal for skip til skip) - det er kun disse som scannes. Disse kanalene er også navngitt SKIP 06, HAVN 12, SOS 16 og L2 for enkel identifikasjon.
  • Alle øvrige VHF-kanaler døpt SEA 01, SEA, 02, OSV, med unntak av F01, F02, F03, L01, L02 og L03 - som er navngitt med sine respektive kanalbetegnelser.
  • De 8 Norske lisensfrie PMR-kanalene, innstilt med lav sendestyrke. Kanalene er navnigtt PMR 01, PMR 02, osv.

Det er kjekt å ha både VHF og PMR på samme apparat, feks om man har utstyrt ungene med hver sin PMR-radio fra Clasohlson/Biltema/Jula og man ønsker selv å kunne lytte inn på Baofengen.

Jeg har ikke lagt inn Jaktradio-kanalene eller andre lisensierte kanaler.

Dette er et godt utgangspunkt om du har en Baofeng UV-5R som du ønsker å programmere for Maritim VHF og/eller PMR.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...