Code0 Startet 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2020 Her går det galt for seilbåten: – En livsfarlig situasjon Seilbåten ble heist opp da den tirsdag ettermiddag skulle under Kanalbrua i Tønsberg https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nmJ1Q/her-gaar-det-galt-for-seilbaaten-en-livsfarlig-situasjon ..noen som vet noe mer? Ser ut til å være en åpning utenfot vanlig tid, og en båt prøvde å henge seg på båten foran..? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 Fra https://www.tb.no/jon-vetle-toril-og-jon-fredrik-hadde-akkurat-startet-ferien-da-det-gikk-galt-vi-horte-det-bare-knakk-og-knakk/s/5-76-1326532?access=granted Jon Vetle, Toril og sønnen deres Jon Fredrik Berntsen fra Son startet sommerferien sin sammen på tirsdag morgen. De hadde planer om på ta seg en tur innom Tønsberg, før de skulle videre til Verdens Ende og Sørlandet. Bare noen timer inne i ferien skjedde det som ikke skal skje. Da familien kom kjørende fra Ollebukta, så de at lysene til Kanalbrua lyste grønt og at brua var på vei opp. – Vi hadde tenkt til å legge til og vente til klokken 18.00 når brua egentlig skal åpne, men vi tenkte vel at det var nye sommer- eller korona-tider, forteller Toril. Det som egentlig var grunnen til at brua var på vei opp, var på grunn av en feilberegning av en fører på en motorbåt. Båten var høyere enn føreren hadde regnet med, og derfor satte båten seg fast da klaffene ble lukket. Dermed måtte bruvakten åpne klaffene slik at båten kunne komme seg videre. – Ikke sjans Jon Vetle forteller at de visste at de måtte ta hensyn til brua da de kom kjørende innover - derfor kjørte de sakte. – Kona sa det var grønt lys og brua var på vei opp, så da kjørte vi. Vi hadde en del båter bak oss som også fulgte etter, men da vi så brua plutselig gå ned igjen prøvde vi å stoppe. Det er ikke så lett med en seilbåt. – Vi prøvde å bakke med en gang, men det var ikke sjanse, sier Jon Fredrik. Slik man kan se på videoen, henger masten seg fast i brua da den åpnes. Dermed begynner båten å vingle fra side til side, før masten knekker i to. – Vi hørte bare at det knakk og knakk. Vi var så klart redde for at masten skulle havne over oss, for da kunne det gått skikkelig ille. Vi ble veldig lettet da den falt den andre veien, forteller Toril. Skulle videre Familien forteller at de skal kontakte forsikringsselskapet. – Vi må vel ta oss inn på hotell i natt, da. Planen til familien var, som sagt, å reise sørover og etter hvert hente flere familiemedlemmer som skulle bli med dem på tur. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2020 (redigert) Code0 skrev 32 minutter siden: .noen som vet noe mer? Ser ut til å være en åpning utenfot vanlig tid, Ja,først så kilte en motorbåt seg fast under brua når den var igjen. Bruvakten løftet så brua noe for at denne skulle komme seg løs og det tok seilbåtens kaptein som ett tegn på at det var tid for bro åpning. Resten sees på video. Sett i ettertid burde brovakten beholdt broen nede og latt seilbåten bli tauet vekk i fra brua. Dette slepet var ikke mange sekundene unna til å bli startet når bruvakten velger å løfte isteden for å gå ned å få oversikt over situasjonen. Det er vel 2-0 til bruene i Tønsberg etter denne episoden Redigert 7.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Vi var i Tønsberg i dag. Det lyser grønt østover kontinuerlig.. Klarer de ikke bytte mellom rødt og grønt får de slukke lampa synes jeg... dårlig bilde... men zoom inn på veggen på tårnet.. Tårnet er betjent, satt en kar der i dag i hvert fall. Åpnet 12:15, ikke 12:05 som publisert. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Hei Hvis det er helt koko med biltrafikk eller varslede pasienttransport/annen kritisk transport, må båtene vente. Sånn er det. Kommer det brannbiler går brua ned uten videre dikkedarer. Sånn er det med 1 kritisk bro til Færder og sånn blir det sikkert en god stund fremover. Så 10 min her og 10 min der, det skjer. Klippet fra Tønsberg Havn sin hjememside: "Dersom det er tett trafikk eller utrykningskjøretøyer på vei over/mot broen, kan åpning bli utsatt." Akkurat som publisert på infosidene. Lurer du på noe, bruk VHF og kanal 12 som det også står. BTW: Da jeg kjørte igjennom der på torsdag som var var de helt presise. Kalte han opp på VHF og takket og fikk en "God tur videre" i retur. Redigert 14.Juli.2020 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
mawilu Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Det grønne lyset er for info om at brovakta er i tårnet ikke for klarsignal til åpning Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 mawilu skrev for 2 timer siden: Det grønne lyset er for info om at brovakta er i tårnet ikke for klarsignal til åpning ...javel.. Pussig praksis, ikke direkte intuitiv, og hvem har bruk for den info’en... I Sote-kanalen er det også rødt og grønt lys, grønt betyr klart og rødt betyr stopp. Jeg synes det er mer informativt for båtførere. Men det er min mening... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Det er nok spesielt for Vestfold. Resten av Europa bruker lyssignal for å varsle åpning/lukking/vent på åpning for passering. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Code0 skrev 26 minutter siden: .javel.. Pussig praksis, ikke direkte intuitiv, og hvem har bruk for den info’en... I Sote-kanalen er det også rødt og grønt lys, grønt betyr klart og rødt betyr stopp. Det lyser grønt når brua er bemannet og det kystverket som krever denne lyssettingen. Det ble selvsagt ett tema da besetningen på seilbåten hadde misforstått det grønne lyset Både fylkeskommunen og kystverket bekreftet dette dagen etter Tønsberg Blad. Det ble også påpekt at lyssettingen var der primært for nyttetrafikken. Hjelper jo lite å hyle på vhf på brovakta hvis han er hjemme å drikker øl. Lyser det rødt får man ingen svar på VHF og må vente på de faste tidene eller noe slikt Redigert 14.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Hulda skrev 44 minutter siden: Det er nok spesielt for Vestfold. Resten av Europa bruker lyssignal for å varsle åpning/lukking/vent på åpning for passering. I og med at det er Kystverkets som krever dette så antar jeg det samme gjelder hele landet. Men de burde ha funnet en annen måte å markere at tårnet er bemannet. Redigert 14.Juli.2020 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Jeg vet ikke hvor ellers vi har slikt system i Norge. Jeg er utdannet som skipper på europeiske havner, der er slikt system som i Tønsberg ikke beskrevet. Forstår at sjøfarende kan bli forvirret. Jeg ville i hvert fall blitt forvirret. Dog ikke mer enn at jeg ville kommunisert med brovakt over VHF. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Kan legge til at ikke lyset står på selve broen men høyt på tårnet rett under der brovakten sitter-. Om det fører til mindre forvirring er usikkert men er broen nede så må man jo vente til den åpner uansett farge på lyset. Jeg kommer under med mitt men jeg har skrapet radaren på en P40 en gang som det hender det går å få lirket under broen ved riktig vannstand. Redigert 14.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Lyser det grønt og broen er åpen, tror jeg de fleste ville kjørt på. Jeg vil synes det er veldig rart dersom denne hendelsen ikke endrer på denne lys-praksisen. Videre burde det være et krav om at broer ikke senkes uten at det gis både lys og lydsignal. I tillegg burde det egentlig være et krav om menneskelig visuell kontroll ved senking av broer. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 (redigert) Maika skrev 12 minutter siden: I tillegg burde det egentlig være et krav om menneskelig visuell kontroll ved senking av broer. Som normalt ved ulykker var det en kjede av hendelser som førte til ulykken. Hadde en av hendelsene ikke skjedd hadde det gått fint denne gangen også. Ville jo tro det skulle holde med en brovakt på stedet uten at man også må ha flere mannskap ute med vhf. Det kunne jo kanskje ha reddet masten på denne båten men en dyr løsning når det har gått fint i 50 år Redigert 14.Juli.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 pipe skrev 15 minutter siden: Kan legge til at ikke lyset står på selve broen men høyt på tårnet rett under der brovakten sitter-. Om det fører til mindre forvirring er usikkert men er broen nede så må man jo vente til den åpner uansett farge på lyset. Jeg kommer under med mitt men jeg har skrapet radaren på en P40 en gang som det hender det går å få lirket under broen ved riktig vannstand. Hvis du tar en tur rundt i Europa, vil du finne at lyssignalene er montert på master eller brotårn. Når bro eller sluse er stengt lyser det rødt. Når lyset blinker, fem minutter til åpning. Grønn, passer. Litt forskjellig rundt omkring, beskrevet i Reeds og lokale beskrivelser. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Hulda skrev 2 minutter siden: Hvis du tar en tur rundt i Europa, Virker som det er bedre å sende kystverket på Europa turne. Jeg forsvarer ikke dagens opplegg men bare videreformidler tingenes tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 pipe skrev 4 minutter siden: Virker som det er bedre å sende kystverket på Europa turne. Jeg forsvarer ikke dagens opplegg men bare videreformidler tingenes tilstand. Holder med å sende dem gjennom Limfjorden. Tur/retur så de får sett broene fra begge sider :-) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Hulda skrev 1 minutt siden: Holder med å sende dem gjennom Limfjorden. Tur/retur så de får sett broene fra begge sider :-) Ja jeg unner de ikke noe lenger tur med fellesskapets midler når det samme kan oppnås med sunn fornuft helt gratis Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Ta en tur til Porsgrunn. Porsgrunn har to klaffebruer med fri høyde på 13 m (Frednes) og 8 m (Porsgrunn). Du bestiller åpning hos bruvakta i Porsgrunn via VHF kanal 12 eller på tlf: 35 93 16 08. Bruene er døgnbetjent, men kan ikke åpnes for fritidsbåter på hverdager mellom klokken 07:30 – 08:30 og 15:00 – 16:00. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mawilu Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Siden det meste av industri i Tønsberg er nedlagt og erstatt med boliger på de gamle industriroboter er ikke lengre brotårnet bemannet det er forskjellen med andre bruer ,vakta er i tårnet ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 pipe skrev for 2 timer siden: Som normalt ved ulykker var det en kjede av hendelser som førte til ulykken. Hadde en av hendelsene ikke skjedd hadde det gått fint denne gangen også. Ville jo tro det skulle holde med en brovakt på stedet uten at man også må ha flere mannskap ute med vhf. Det kunne jo kanskje ha reddet masten på denne båten men en dyr løsning når det har gått fint i 50 år Er det ikke brovaktens oppgave å sørge for at broen heves og senkes på en trygg måte? Hvis det ikke er mulig for brovakten å se direkte om det kan gjøres, så burde det i hvert fall være kameraer som brovakten kan se på. (Selvfølgelig: hvis brovakten har fulgt prosedyrene, og en båt deiser inn i broen, så er det ikke brovaktens skyld og absolutt ikke sikkert at det gjøres noe der og da for å forhindre det.) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Brogreia virker jo litt som bussjåfør som kjører på og har forkjørsrett, gjerne kjører ut av lomma selv om du er enste bil, gjerne uten å blinke. Når vi går der med seilbåt går vi saaaaaaaaakte, og følger med, ofte den har begynt gå ned rett før vi er igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Tipper at biltraffiken som venter på at brua skal gå ned er like hissige på at den skal ned som du er til at den skal holde seg oppe :-) Og bussen har man vikeplikt for i 60 km/t sone og lavere :-) Bussjåføren har rutetider å holde. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
vindmann Svart 14.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2020 Roger jo skrev for 3 timer siden: Ta en tur til Porsgrunn. Porsgrunn har to klaffebruer med fri høyde på 13 m (Frednes) og 8 m (Porsgrunn). Du bestiller åpning hos bruvakta i Porsgrunn via VHF kanal 12 eller på tlf: 35 93 16 08. Bruene er døgnbetjent, men kan ikke åpnes for fritidsbåter på hverdager mellom klokken 07:30 – 08:30 og 15:00 – 16:00. Det er ellers Vegtrafikksentral sør som styrer broene i Porsgrunn. Vegtrafikksental øst (Oslo) som styrer broene i Fredrikstad. Så ingen lokale brovakter her, skjønt VTS sør ligger svært nærme de i Porsgrunn. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2020 (redigert) Nå har vi hatt en slik hevebro i Bergen noen år (Småpudden). Det er riktig nok en gang- og sykkelbro, og den er svært treg (bruker omtrent sju minutter på å åpne klaffene, og det samme ned igjen). Der er det grønne lanterner som blinker når det er klart for at båter kan kjøre gjennom. Lysene er røde når broen er stengt/på vei opp/ned. Fjernstyrt er den også, så det er ingen brovakt på stedet. Redigert 15.Juli.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.