Jump to content

Seilbåt mistet riggen i Tønsberg-broa.

Code0

Recommended Posts

Her går det galt for seilbåten: – En livsfarlig situasjon 

Seilbåten ble heist opp da den tirsdag ettermiddag skulle under Kanalbrua i Tønsberg https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nmJ1Q/her-gaar-det-galt-for-seilbaaten-en-livsfarlig-situasjon

..noen som vet noe mer? Ser ut til å være en åpning utenfot vanlig tid, og en båt prøvde å henge seg på båten foran..?

Fra https://www.tb.no/jon-vetle-toril-og-jon-fredrik-hadde-akkurat-startet-ferien-da-det-gikk-galt-vi-horte-det-bare-knakk-og-knakk/s/5-76-1326532?access=granted

Jon Vetle, Toril og sønnen deres Jon Fredrik Berntsen fra Son startet sommerferien sin sammen på tirsdag morgen. De hadde planer om på ta seg en tur innom Tønsberg, før de skulle videre til Verdens Ende og Sørlandet.

Bare noen timer inne i ferien skjedde det som ikke skal skje.

Da familien kom kjørende fra Ollebukta, så de at lysene til Kanalbrua lyste grønt og at brua var på vei opp.

– Vi hadde tenkt til å legge til og vente til klokken 18.00 når brua egentlig skal åpne, men vi tenkte vel at det var nye sommer- eller korona-tider, forteller Toril.

Det som egentlig var grunnen til at brua var på vei opp, var på grunn av en feilberegning av en fører på en motorbåt. Båten var høyere enn føreren hadde regnet med, og derfor satte båten seg fast da klaffene ble lukket. Dermed måtte bruvakten åpne klaffene slik at båten kunne komme seg videre.

– Ikke sjans

Jon Vetle forteller at de visste at de måtte ta hensyn til brua da de kom kjørende innover - derfor kjørte de sakte.

– Kona sa det var grønt lys og brua var på vei opp, så da kjørte vi. Vi hadde en del båter bak oss som også fulgte etter, men da vi så brua plutselig gå ned igjen prøvde vi å stoppe. Det er ikke så lett med en seilbåt.

– Vi prøvde å bakke med en gang, men det var ikke sjanse, sier Jon Fredrik.

Slik man kan se på videoen, henger masten seg fast i brua da den åpnes. Dermed begynner båten å vingle fra side til side, før masten knekker i to.

– Vi hørte bare at det knakk og knakk. Vi var så klart redde for at masten skulle havne over oss, for da kunne det gått skikkelig ille. Vi ble veldig lettet da den falt den andre veien, forteller Toril.

Skulle videre

Familien forteller at de skal kontakte forsikringsselskapet.

– Vi må vel ta oss inn på hotell i natt, da.

Planen til familien var, som sagt, å reise sørover og etter hvert hente flere familiemedlemmer som skulle bli med dem på tur.

Code0 skrev 32 minutter siden:

.noen som vet noe mer? Ser ut til å være en åpning utenfot vanlig tid,

Ja,først så kilte en motorbåt seg fast under brua når den var igjen.
Bruvakten løftet så brua noe for at denne skulle komme seg løs og det tok seilbåtens kaptein som ett tegn på at det var tid for bro åpning.
Resten sees på video.

Sett i ettertid burde brovakten beholdt broen nede og latt seilbåten bli tauet vekk i fra brua.
Dette slepet var ikke mange sekundene unna til å bli startet når bruvakten velger å løfte isteden for å gå ned å få oversikt over situasjonen.

Det er vel 2-0 til bruene i Tønsberg etter denne episoden 

Redigert av pipe (see edit history)

Hei

Hvis det er helt koko med biltrafikk eller varslede pasienttransport/annen kritisk transport, må båtene vente. Sånn er det. Kommer det brannbiler går brua ned uten videre dikkedarer. Sånn er det med 1 kritisk bro til Færder og sånn blir det sikkert en god stund fremover. Så 10 min her og 10 min der, det skjer.

Klippet fra Tønsberg Havn sin hjememside:

"Dersom det er tett trafikk eller utrykningskjøretøyer på vei over/mot broen, kan åpning bli utsatt."

Akkurat som publisert på infosidene. Lurer du på noe, bruk VHF og kanal 12 som det også står.

BTW:

Da jeg kjørte igjennom der på torsdag som var var de helt presise. Kalte han opp på VHF og takket og fikk en "God tur videre" i retur.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

mawilu skrev for 2 timer siden:

Det grønne lyset er for info om at brovakta er i tårnet ikke for klarsignal til åpning 

...javel.. Pussig praksis, ikke direkte intuitiv, og hvem har bruk for den info’en... I Sote-kanalen er det også rødt og grønt lys, grønt betyr klart og rødt betyr stopp. Jeg synes det er mer informativt for båtførere. Men det er min mening...

Code0 skrev 26 minutter siden:

.javel.. Pussig praksis, ikke direkte intuitiv, og hvem har bruk for den info’en... I Sote-kanalen er det også rødt og grønt lys, grønt betyr klart og rødt betyr stopp.

Det lyser grønt når brua er bemannet og det kystverket som krever denne lyssettingen.
Det ble selvsagt ett tema da besetningen på seilbåten hadde misforstått det grønne lyset 
Både fylkeskommunen og kystverket bekreftet dette dagen etter Tønsberg Blad.
Det ble også påpekt at lyssettingen var der primært for nyttetrafikken.
Hjelper jo lite å hyle på vhf på brovakta hvis han er hjemme å drikker øl.
Lyser det rødt får man ingen svar på VHF og må vente på de faste tidene eller noe slikt

Hulda skrev 44 minutter siden:

Det er nok spesielt for Vestfold. Resten av Europa bruker lyssignal for å varsle åpning/lukking/vent på åpning for passering. 

I og med at det er Kystverkets som krever dette så antar jeg det samme gjelder hele landet. Men de burde ha funnet en annen måte å markere at tårnet er bemannet.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Kan legge til at ikke lyset står på selve broen men høyt på tårnet rett under der brovakten sitter-.
Om det fører til mindre forvirring er usikkert men er broen nede så må man jo vente til den åpner uansett farge på lyset.
Jeg kommer under med mitt men jeg har skrapet radaren på en P40 en gang som det hender det går å få lirket under broen ved riktig vannstand.

Lyser det grønt og broen er åpen, tror jeg de fleste ville kjørt på. Jeg vil synes det er veldig rart dersom denne hendelsen ikke endrer på denne lys-praksisen.

Videre burde det være et krav om at broer ikke senkes uten at det gis både lys og lydsignal. 
I tillegg burde det egentlig være et krav om menneskelig visuell kontroll ved senking av broer. 

Maika skrev 12 minutter siden:

I tillegg burde det egentlig være et krav om menneskelig visuell kontroll ved senking av broer. 

Som normalt ved ulykker var det en kjede av hendelser som førte til ulykken.
Hadde en av hendelsene ikke skjedd hadde det gått fint denne gangen også.
Ville jo tro det skulle holde med en brovakt på stedet uten at man også må ha flere mannskap ute med vhf.
Det kunne jo kanskje ha reddet masten på denne båten men en dyr løsning når det har gått fint i 50 år 

pipe skrev 15 minutter siden:

Kan legge til at ikke lyset står på selve broen men høyt på tårnet rett under der brovakten sitter-.
Om det fører til mindre forvirring er usikkert men er broen nede så må man jo vente til den åpner uansett farge på lyset.
Jeg kommer under med mitt men jeg har skrapet radaren på en P40 en gang som det hender det går å få lirket under broen ved riktig vannstand.

Hvis du tar en tur rundt i Europa, vil du finne at lyssignalene er montert på master eller brotårn. Når bro eller sluse er stengt lyser det rødt. Når lyset blinker, fem minutter til åpning. Grønn, passer. Litt forskjellig rundt omkring, beskrevet i Reeds og lokale beskrivelser.

Ta en tur til Porsgrunn.

Porsgrunn har to klaffebruer med fri høyde på 13 m (Frednes) og 8 m (Porsgrunn).
Du bestiller åpning hos bruvakta i Porsgrunn via VHF kanal 12 eller på tlf: 35 93 16 08. Bruene er døgnbetjent, men kan ikke åpnes for fritidsbåter på hverdager mellom klokken 07:30 – 08:30 og 15:00 – 16:00.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

pipe skrev for 2 timer siden:

Som normalt ved ulykker var det en kjede av hendelser som førte til ulykken.
Hadde en av hendelsene ikke skjedd hadde det gått fint denne gangen også.
Ville jo tro det skulle holde med en brovakt på stedet uten at man også må ha flere mannskap ute med vhf.
Det kunne jo kanskje ha reddet masten på denne båten men en dyr løsning når det har gått fint i 50 år 

Er det ikke brovaktens oppgave å sørge for at broen heves og senkes på en trygg måte? Hvis det ikke er mulig for brovakten å se direkte om det kan gjøres, så burde det i hvert fall være kameraer som brovakten kan se på.

(Selvfølgelig: hvis brovakten har fulgt prosedyrene, og en båt deiser inn i broen, så er det ikke brovaktens skyld og absolutt ikke sikkert at det gjøres noe der og da for å forhindre det.)

Tipper at biltraffiken som venter på at brua skal gå ned er like hissige på at den skal ned som du er til at den skal holde seg oppe :-)

Og bussen har man vikeplikt for i 60 km/t sone og lavere :-) Bussjåføren har rutetider å holde.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Ta en tur til Porsgrunn.

Porsgrunn har to klaffebruer med fri høyde på 13 m (Frednes) og 8 m (Porsgrunn).
Du bestiller åpning hos bruvakta i Porsgrunn via VHF kanal 12 eller på tlf: 35 93 16 08. Bruene er døgnbetjent, men kan ikke åpnes for fritidsbåter på hverdager mellom klokken 07:30 – 08:30 og 15:00 – 16:00.

Det er ellers Vegtrafikksentral sør som styrer broene i Porsgrunn. Vegtrafikksental øst (Oslo) som styrer broene i Fredrikstad. Så ingen lokale brovakter her, skjønt VTS sør ligger svært nærme de i Porsgrunn.

Nå har vi hatt en slik hevebro i Bergen noen år (Småpudden). Det er riktig nok en gang- og sykkelbro, og den er svært treg (bruker omtrent sju minutter på å åpne klaffene, og det samme ned igjen).

Der er det grønne lanterner som blinker når det er klart for at båter kan kjøre gjennom. Lysene er røde når broen er stengt/på vei opp/ned. Fjernstyrt er den også, så det er ingen brovakt på stedet.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...