Jump to content

Totaktsmotorer og miljøbensin


ALFA 925

Recommended Posts

.. og på kjøpet får du sannsynligvis mindre trøbbel med tett forgasser osv etter vinterlagring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sist jeg kjøpte 2-takts miljøbensin/alkylatbensin til motorsaga kom jeg (ved et uhell) til å lese på etiketten bakpå flaska. Der sto det at denne miljøbensinen var spesielt tilpasset luftkjølte motorer, mener på at det også sto noe om at den ikke skulle brukes på vannkjølte motorer. Hva kan være forskjellen tro? Har nå likevel kjørt gjennom forgasserne på motorene på påhengsene mine, men kun før vinteropplag, ikke ved vanlig drift.

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 1 time siden:

Der sto det at denne miljøbensinen var spesielt tilpasset luftkjølte motorer, mener på at det også sto noe om at den ikke skulle brukes på vannkjølte motorer.

 var den oljeblandet?   er jo en viss forskjell på arbeidsbetingelsene til en liten luftkjølt hissigpropp i en motorsag og en påhenger med lavere effektuttak og som har hele havet til kjøling.   Tenker da på hvilket temperaturområde (forbrennings/sylindertemperaturer) olja er tilpasset å fungere under..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@ivar Ja, den er oljeblandet, 2%. Forsåvidt rikere blanding enn jeg bruker på Yamahaene mine til vanlig. Det har sikkert noe med temperaturen olja er tilpasset til ja😊 Stusset bare litt da jeg leste dette på flaska, har ikke tidligere tenkt over at det skal være noe særlig forskjell på totakts alkylatbensin. Så for trådstarters del, kanskje greit lese bakpå flaska om bensinen er beregnet for bruk på påhengs, hvis du vil være sikker på rett produkt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...