Jump to content

Volvo penta TAMD30 mister turtall over 3000


Drugis

Recommended Posts

Hei,

 

trenger noen tips ang at motor mister turtall. Er en TAMD 30 (sitter i en Skarpnes 30).

Erfarer at båten går helt fint, men hvis jeg prøver å øke turtall over 3000, klarer den å kjøre og ligge på turtall (eks 3500) i noen sekunder før den detter ned til rundt ca 3000 igjen.

(ikke jeg kjører den motoren noe særlig over 2700 til vanlig, men sjekker av og til at "alt virker" på større turtall også)

Prøver av og til å gå litt opp igjen, men så synker den ned igjen.

 

Etter div lesing her på forumet, har jeg gjort følgende:

-Byttet finfilter

-Byttet grovfilter / vannutskiller

 

Har ikke har noen problemer før med å nå og holde turtall godt over 3000 (båt overtatt i april i år), men etter at vi var ute i litt sjø for et par uker siden, begynte dette å oppstå.

Har hatt med en bilmekaniker ut i dag (som har jobbet med båt tidligere).

Vi prøvde å ta av luftfilter for å se om det var noen med lufttilførsel, men samme motoradferd da.

 

Virker som den ikke klarer å få nok diesel. (?)

Mekaniker mente at det var greit å kjøre med i sommer, men at mest sannsynlig må jeg inn til tanken og se om det er noe filter eller sil der som kan være tett, evt renske dieseltanken.

 

Setter stor pris på innspill her om det er noe annet jeg kan / bør foreta meg.

Har som sagt ikke stort behov for å kjøre en gammel snekke veldig fort, men liker jo ikke at noen ikke helt fungerer heller, særlig når det kommer til motor..

Når vi ligger på "marsjfart" som er rundt 2700, virker alt helt OK.

 

 

Redigert av Drugis
feil turtall :-) (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk dieseltanken. 

 

Det kan være drit som sitter akkurat i utgang fra tank til dieselrør/ slanger. Det som vekker min mistanke om dette er at dette kom etter "litt sjø". Mulig du også burde sjekke over filterne igjen. 

 

Du kan eliminere tanken som problemet ved å prøve å suge diesel rett fra en 20 liters kanne (husk å legge retur oppi der også). Må gjøres før filtere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei,

takk for svar.

Frykter jeg må inn mot tanken ja..

Er bare det at det virker litt komplisert å komme til der. Mulig jeg må fjerne div plater og kjøleskap osv for å finne tanken...?

 

Men å sjekke med 20 liter tank var bra tips :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

På min Skarpnes fra 1985, er en luke ned til mannelokk og tankarmatur innenfor kjøleskapet.

Jeg trekker bare ut kjøleskapet, og løfter en llten luke.

 

Det er vel ikke bygget helt like disse båtene, men du kan jo begynne der.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er et slikt minifilter på tamd30A så trolig også på denne også. Mitt gikk tett etter at mekaniker hadde byttet om tur/retur dieselslanger i forbindelse med at motor var ut pga rep. Kjørte med dette en sesong hvor filtrene i praksis satt på returen. Det gikk galt da jeg måtte gå i grov sjø. Mistet turtall og byttet først filtre et par ganger før jeg sjekket grundig og oppdaget feilen med slangene. Hadde verksted manualen i båten og fant dette fingerbølfilteret som var tett. 

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 4 timer siden:

På noen av denne typen dieselpumpe som du har kan det sitte en liten inntakssil  i inntakstussen som går inn i dieselpumpen din. Jeg er ikke sikker på om du har en slik, men verdt å sjekke.

Det var ett meget godt tips, jeg kan bekrefte at det sitter en slik sil i fødepumpen.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

takker for alle gode innspill :-)

(Er på ferie uten båt nå, så litt trege svar tilbake..)

 

Hadde det vært mulig å få litt nærmere beskrivelse av "inntakssil i inntaksstussen"?

Prøver å se på de skjematiske tegningene på volvo penta sine sider, men klarer ikke helt å se hvor det er.

Evt en kort beskrivelse av hvordan få den ut...?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei @nomen:

Trenger det inn med teskje, litt redd for å gjøre noe dumt.. :-)

Kan du fortelle meg hvilken skrue på vedlagt jeg skal løsne? 

Antar at dette er pumpen da den sitter etter dieselfilter og går videre til dysene.

 

20200726_150620.jpg.5710468c63b842e3757d85b55a6f1d4d.jpg

 

Og stemmer det med luke under kjøleskapet, jeg fant det.

Det var en rundt luke med en bolt i midten. 

Men når jeg skrudde på den, virket det som det var en slags "arm" under lokket bolten festet seg til som gjorde at jeg ikke fikk opp lokket. Var redd for at armen under falt ned i tanken om jeg bare fortsatte å skru??

 

Vet du hvordan jeg får opp det lukket uten å gjøre noe dumt? :-)

  

Redigert av Drugis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du har tatt bilde av er innsprøytningspumpen, ikke fødepumpen.

Den sitter lenger ned og bak på blokka, med en slange/rør inn og en ut.

 

 

Når det gjelder lokket på tanken, skal man kunne løsne på bolten, og så løfte på lokket. Deretter må man lirke opp den delen som er mothold inne i tanken.

 

Vanskelig å forklare, du må bare prøve deg frem. Kan jo være lurt å ha tom tank når du holder på med dette.

Itilfelle noe faller ned, samtidig kan du nå se om det er vann/møkk på bunnen av tanken. Dette må isåfall fjernes.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå ble det verre siste tur, så fikk mekaniker på marina til å se på det. Han mener tankrens må til pga mye "drift og vann" , samt noe usikker på fødepumpen  men det kunne sjekkes nærmere når systemet var renset.

Spurte spesielt om de sjekket silen i fødepumpen men det var visst ikke gjort med beskjed om diesel systemet må renses først uansett.

De estimerte et dagsverk for jobben. 

(De mente at det også var  en viss risiko for vann videre til dysene og at det kunne ødelegge innsprøytningen )

 

Så da er det vel bare å punge ut, eller er det andre tips jeg bør høre på / sjekke ut først...?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...