Jump to content
Drugis

Volvo penta TAMD30 mister turtall over 3000

Recommended Posts

Drugis   
Drugis

Hei,

 

trenger noen tips ang at motor mister turtall. Er en TAMD 30 (sitter i en Skarpnes 30).

Erfarer at båten går helt fint, men hvis jeg prøver å øke turtall over 3000, klarer den å kjøre og ligge på turtall (eks 3500) i noen sekunder før den detter ned til rundt ca 3000 igjen.

(ikke jeg kjører den motoren noe særlig over 2700 til vanlig, men sjekker av og til at "alt virker" på større turtall også)

Prøver av og til å gå litt opp igjen, men så synker den ned igjen.

 

Etter div lesing her på forumet, har jeg gjort følgende:

-Byttet finfilter

-Byttet grovfilter / vannutskiller

 

Har ikke har noen problemer før med å nå og holde turtall godt over 3000 (båt overtatt i april i år), men etter at vi var ute i litt sjø for et par uker siden, begynte dette å oppstå.

Har hatt med en bilmekaniker ut i dag (som har jobbet med båt tidligere).

Vi prøvde å ta av luftfilter for å se om det var noen med lufttilførsel, men samme motoradferd da.

 

Virker som den ikke klarer å få nok diesel. (?)

Mekaniker mente at det var greit å kjøre med i sommer, men at mest sannsynlig må jeg inn til tanken og se om det er noe filter eller sil der som kan være tett, evt renske dieseltanken.

 

Setter stor pris på innspill her om det er noe annet jeg kan / bør foreta meg.

Har som sagt ikke stort behov for å kjøre en gammel snekke veldig fort, men liker jo ikke at noen ikke helt fungerer heller, særlig når det kommer til motor..

Når vi ligger på "marsjfart" som er rundt 2700, virker alt helt OK.

 

 

Edited by Drugis
feil turtall :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grand Banks jr   
Grand Banks jr

Sjekk dieseltanken. 

 

Det kan være drit som sitter akkurat i utgang fra tank til dieselrør/ slanger. Det som vekker min mistanke om dette er at dette kom etter "litt sjø". Mulig du også burde sjekke over filterne igjen. 

 

Du kan eliminere tanken som problemet ved å prøve å suge diesel rett fra en 20 liters kanne (husk å legge retur oppi der også). Må gjøres før filtere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen

Ta en sjekk av dieselslangene også, de kan ha kollapset innvendig.

 

Er jo ikke lange slangestumpene i denne båten, kan like gjerne bare skifte de først som sist.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drugis   
Drugis

Hei,

takk for svar.

Frykter jeg må inn mot tanken ja..

Er bare det at det virker litt komplisert å komme til der. Mulig jeg må fjerne div plater og kjøleskap osv for å finne tanken...?

 

Men å sjekke med 20 liter tank var bra tips :-)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen

På min Skarpnes fra 1985, er en luke ned til mannelokk og tankarmatur innenfor kjøleskapet.

Jeg trekker bare ut kjøleskapet, og løfter en llten luke.

 

Det er vel ikke bygget helt like disse båtene, men du kan jo begynne der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drugis   
Drugis

Takk for tipset nomen, da skal jeg prøve å ta frem kjøleskapet. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mort1   
Mort1

På noen av denne typen dieselpumpe som du har kan det sitte en liten inntakssil  i inntakstussen som går inn i dieselpumpen din. Jeg er ikke sikker på om du har en slik, men verdt å sjekke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
blueline   
blueline

Det er et slikt minifilter på tamd30A så trolig også på denne også. Mitt gikk tett etter at mekaniker hadde byttet om tur/retur dieselslanger i forbindelse med at motor var ut pga rep. Kjørte med dette en sesong hvor filtrene i praksis satt på returen. Det gikk galt da jeg måtte gå i grov sjø. Mistet turtall og byttet først filtre et par ganger før jeg sjekket grundig og oppdaget feilen med slangene. Hadde verksted manualen i båten og fant dette fingerbølfilteret som var tett. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen
Mort1 skrev for 4 timer siden:

På noen av denne typen dieselpumpe som du har kan det sitte en liten inntakssil  i inntakstussen som går inn i dieselpumpen din. Jeg er ikke sikker på om du har en slik, men verdt å sjekke.

Det var ett meget godt tips, jeg kan bekrefte at det sitter en slik sil i fødepumpen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drugis   
Drugis

Hei,

 

takker for alle gode innspill :-)

(Er på ferie uten båt nå, så litt trege svar tilbake..)

 

Hadde det vært mulig å få litt nærmere beskrivelse av "inntakssil i inntaksstussen"?

Prøver å se på de skjematiske tegningene på volvo penta sine sider, men klarer ikke helt å se hvor det er.

Evt en kort beskrivelse av hvordan få den ut...?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen

Du ser den ikke i deleskissen, da den sitter inne i fødepumpen.

 

Det sitter en liten skrue på toppen av fødepumpen, løsne den og du kan løfte av hele toppen av pumpen, der finner du silen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drugis   
Drugis

Hei @nomen:

Trenger det inn med teskje, litt redd for å gjøre noe dumt.. :-)

Kan du fortelle meg hvilken skrue på vedlagt jeg skal løsne? 

Antar at dette er pumpen da den sitter etter dieselfilter og går videre til dysene.

 

20200726_150620.jpg.5710468c63b842e3757d85b55a6f1d4d.jpg

 

Og stemmer det med luke under kjøleskapet, jeg fant det.

Det var en rundt luke med en bolt i midten. 

Men når jeg skrudde på den, virket det som det var en slags "arm" under lokket bolten festet seg til som gjorde at jeg ikke fikk opp lokket. Var redd for at armen under falt ned i tanken om jeg bare fortsatte å skru??

 

Vet du hvordan jeg får opp det lukket uten å gjøre noe dumt? :-)

  

Edited by Drugis

Share this post


Link to post
Share on other sites
nomen   
nomen

Det du har tatt bilde av er innsprøytningspumpen, ikke fødepumpen.

Den sitter lenger ned og bak på blokka, med en slange/rør inn og en ut.

 

 

Når det gjelder lokket på tanken, skal man kunne løsne på bolten, og så løfte på lokket. Deretter må man lirke opp den delen som er mothold inne i tanken.

 

Vanskelig å forklare, du må bare prøve deg frem. Kan jo være lurt å ha tom tank når du holder på med dette.

Itilfelle noe faller ned, samtidig kan du nå se om det er vann/møkk på bunnen av tanken. Dette må isåfall fjernes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Drugis   
Drugis

Takk igjen for gode svar. Da blir det å sjekke nærmere når sesongen går mot slutten, siden den går fint på lavere turtall. Skal prøve å oppdatere her når jeg har gjort det.. Fortsatt god sommer 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...