Jump to content

Defekt starter eller ledningsnett?

Sondre93

Recommended Posts

Hei. Har en båt hvor det elektriske som jeg tror er årsaken oppfører seg veldig merkelig. Båten startet helt fint da den skulle på slippen og skulle kjøre den bort til plassen, men har ikke startet etter det. Både jeg og Marinaen trodde at dårlig startbatteri var årsaken så dette ble byttet. Jeg har byttet begge batteriene til helt nye, men problemet er der fortsatt. Bryterpanelet oppfører seg på den måten at hvis jeg feks skrur på bryteren til ankerlanterne så lyser knappen og dersom jeg skrur på noe annet så slukker den og ikke virker noe mer. Samme er det hvis jeg skrur på andre ting. Det eneste som virker i båten er ankervinsjen og en knapp med lys som indikerer hvor full septiktanken er. Virker som om det er noe brudd noen steder, men da burde jo iallefall motoren ha startet med mindre hele greiene er koblet sammen. Kan feks en defekt starter gjøre slik at det andre elektriske i båten kommer og går som det selv vil? Noen som har vært borti noe lignende som dette? 

pero skrev for 12 timer siden:

Høres ut som om du må starte med å følge hovedstrømmen fra batteriene og ta kobling for kobling. Svært dårlig kontakt et sted. Sitter det en hovedsikring nært batteriene som kan være irret opp og gi noe kontakt?

Får du starteren til å gå ved å lage bro på den med skrutrekker?

Det har jeg ikke prøvd. Hvordan går jeg frem med skrutrekkeren? Har sjekket alle sikringer. De er hele. Men i bryterpanelet så skal alle glasssikringene være på 15A, men jeg la merke til at noen av de var 10A, men jeg har liten tro på at problemet ligger der, men skal bytte de allikevel bare for å få det riktig og utelukke det 

Tenningen har ikke noe å si. Det står konstantstrøm frem til starteren fra batteriet. Dette eliminerer bare signalet fra startbryter ved å bruke den strømmen som allerede er ført frem til starteren. Ved å "hente" strøm til innslaget på denne måten, så skal starteren snurre. Om innslaget ditt er defekt så vil du ikke kunne får starteren til å slå inn.

pero skrev for 1 time siden:

Tenningen har ikke noe å si. Det står konstantstrøm frem til starteren fra batteriet. Dette eliminerer bare signalet fra startbryter ved å bruke den strømmen som allerede er ført frem til starteren. Ved å "hente" strøm til innslaget på denne måten, så skal starteren snurre. Om innslaget ditt er defekt så vil du ikke kunne får starteren til å slå inn.

Ok. Takker for info. Da gir jeg det et forsøk i kveld

Da var alt i orden. Viste seg at forrige eier hadde fjernet en av batteriskoene/klemme fra minuspol og satt den i et rom under førerstolen hvor han hadde en omformer for å kunne bruke den. Han hadde brukt en tynn spiker i veggen som chassis til dette så ble ekstremt dårlig kontakt. En av disse ledningene var jo da koblet til motor inkludert enda en ledning til hele bryterpanelet så var bare tilfeldig hvis feks batteriskoen kom nær spikeren at det ble litt kontakt å få. Merkelige greier, men har fått ordnet det så da blir det vel litt båtliv på meg også denne sommeren 😂🛥

pero skrev for 18 timer siden:

Dette vil jeg gjerne se et bilde av. Kreativitet som muligens savner sidestykke. Interessant å forsøke å finne fornuften i et slikt opplegg. God båtsommer uansett, og godt at løsningen ble funnet.

Her ser du det. Mye flis der da jeg har pusset opp hele båten innvendig, men som du ser så har han lagt det opp slik at han skulle få strøm til omformeren. Dette hadde han koblet til omformeren som jeg fjernet da jeg ikke hadde bruk for den. Omformeren må tydeligvis ha fungert som et chassis siden jeg alltid fikk start og alt elektrisk fungerte  før jeg fjernet den. Etter det så har det bare vært tilfeldig at batteriskoen har truffet spikeren som satt der inne så ting har så vidt fungert. Den brune ledningen er til hele bryterpanelet og den svarte ved siden av er til motoren. Usikker på hva den delen på motoren som kabelen går til heter, men av logisk tankegang så skjønte jeg hvert fall at den ikke hadde noe annet sted en på batteri å gjøre. Jeg får et inntrykk av at denne personen som satt opp dette var villig til å ofre alt for å kunne bruke 220v i båten.

Takk og god sommer til deg også pero 

F0F00EC8-52FA-4B9E-BF78-390AE11BC87C.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...