tobixen Startet 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2020 Jeg skal bytte seilgarderobe, og spørsmålet nå er, hva gjør jeg med de gamle seilene? Pælmer dem, tar vare på dem, eller prøve å selge/gi bort? En liten tanke, jeg mangler et ankerseil. Kan det være mulig å klippe ut en liten trekant av et av de gamle seilene og henge opp mellom akterende av bom og bomopphal? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Ser du har en Bruce Roberts med lavt seilnummer. De er neppe verdt stort. Hvis du seiler entype i en aktiv klasse og selger seiL brukt kun i et NM / VM, så får du halv pris. For at noen skal være interessert i et seil du ikke vil bruke lenger, så må de ha en rigg hvor seilet går rett på, og seilet ditt er noe bedre enn det de har... Noen ber om gamle seil for å bruke som solseil på terrassen, og blir overrasket over hvor stort et vanlig seil er, og hvor langt / smalt det er. jeg byttet i år, ingen vil ha mine gamle, ikke jeg heller... foreløpig tar de plass på loftet... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Takk, da vet jeg at jeg kan pælme dem. Ja, seilene er "one off" og ganske så utblåst, så de har neppe noen nytteverdi på en annen rigg enn vår. Eneste tanken jeg har er at det kan være greit med reserveseil i tilfelle vi skulle få et revnet seil e.l, samt at seilduken kanskje kunne anvendes til et annet formål. Redigert 8.Juli.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bårdp Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Før i tiden sydde de inn de avdøde ombord på båtene i gamle seil sammen med stein før de ble dumpet over bord. Så du kan jo ta vare på en passende bit. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Du kan ju sy noe kult....... https://www.gamlasegel.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Bårdp skrev 12 minutter siden: Før i tiden sydde de inn de avdøde ombord på båtene i gamle seil sammen med stein før de ble dumpet over bord. Så du kan jo ta vare på en passende bit. Mmmmja. Nå har jeg Fylkesmannens tillatelse til å bli dumpet på angitt plass når den tiden kommer. Størrelsen min, etter konsesjonsmessige krav, vil være såpass redusert at jeg får plenty plass i et putevar. Så seilene til tobixen hører vel hjemme på fyllinga som spesialavfall. Hulda er følgelig ikke i kundegruppen for utblåste underbukser. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Seilene var vel organiske før i tiden, nå er de plastikk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Jeg tenkte å beholde de gamle i reserve.., men vil heller reparere / vedlikeholde de nye enn å heise de som fulgte med båten i 2003... Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Du kan jo alltids lage deg et ankerseil? Fint lite prosjekt det Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Kan det sys drivanker av dem? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Midtpinne Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Ring Jenny Skavlan, hun digger gjenbruk og har sikkert en god idé. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Drivanker og ankerseil er to gode idéer, jeg tenker også at det kanskje bør være mulig å kutte seilet og sy nytt underlik slik at man har et nødstormseil liggende. Hengekøye er et annet mulig bruksområde. Jeg er en skrotnisse, instinktet mitt tilsier at jeg skal ta vare på disse, men jeg vet også utmerket vel at jeg ikke vil ha tid til å gjøre noe med seilene på lang tid, samt at jeg er elendig på sying og tekstilarbeider, samt at det er begrenset med plass i en båt. Fornuften tilsier nok at jeg bør skrote dem. Skulle jeg en gang få tid og lyst til å realisere et slikt prosjekt er det sikkert mulig å få tak i et kassert seil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
.Olsen Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 With Har kampanje med rabatt ved innbytte av gamle seil akkurat nå. Og det hender noen etterspør til solseil og syprosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2020 Solgte de gamle seilene mine på finn. Strakk dem ut i en gymsal og tok noen bilder, pluss målte opp likene (ikke de avdøde) og andre vitale mål. Storseilet var spjæret og seilduken var generelt sliten, sannsynligvis var seila i overkant av 20 år. De lå ikke ute mange dagene før det kom en som ville ha dem. Han skulle sy solseil til hytta. Angrer kanskje litt på at jeg ikke tok vare på et av dem til diverse formål, men samtidig, etter såpass mange år i sola skulle det ikke så mye til før duken revnet. Fikk en god tusenlapp for dem, akkurat så mye at det var verd bryet med å legge dem ut for salg. Syntes det var litt for galt å bare hive seila, det er jo alltid noen som kan ha bruk for slikt Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2020 Hei Eg tek vare på våre gamle segl. Dette for å ha reservesegl dersom hovudsegla blir skada, og det tek tid å få reparert dei gamle. Eg har opplevd at den nyaste genoaen blei så skadd at det ikkje var lønsamt å reparera seglet. Der som dette skjer i sesong, er det ok å kunne ta på eit brukande segl, og ha god tid til å kjøpa nytt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.