Jump to content

Volvo`s Diagnoseprogram til Kad- motorer


gsg

Recommended Posts

Hei

 

Hos Volvo i Langesund ble det meg fortalt at dette programmet må hver forhandler/verksted kjøpe fra VP og at dette var så svindyrt at de ikke var "store nok" til at dette ville svare seg.

 

Merkelig politikk, spør du meg, men så har jeg også store problemer med å forstå endel politikere :rolleyes:

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Det finnst forskjellige typer diagnoseprogram/diagnoseapparat til volvo sine KAD motorer... Men er det feks en KAD300, blir det brukt det samme diagnoseapparatet/programmet som det blir brukt til Volvo sin D serie. Blir brukt en "lomme-pc" (kommer ikke på hva det heter), og et program som heter VODIA. Dyrt, og krever en del kunnskap. Feks må en være linka opp til volvo via internett, for å holde programvaren oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Det er jo merkelig at Styer selger tilsvarende "Diagnoseprogramm" til sine motorer for en ca. kr.1000.

Men grunner er sikkert at Volvo ønsker at vi skal være "Bondefanget" til deres forhandlere.

Hadde selv en opplevelse med dette i sommer da jeg fekk en "feil" på en av mine 2 stk Kad 44, da var det 7 uker ventetid på å for stille diagnosen. Det kaller vi service.

Feilen var bare å slette feilen så virket alt.

En kompis fekk problemer i fjord da han var i Gøteborg, da var det heller ingen som kunne hjelpe han der heller før om ca. 4 uker, det er kjekt når du hører hjemme på Vestlandet. Skal en kjøre båten hjem på bil?

EDC systemet er ikke gått nok til å være i en båt, når det stopper du ikke kan slette feilen hva skal du da gjøre?

Dette er et problem som Sjøfartverket burde ha sett på, bare vent til disse motorene blir litt eldre å feilene dykker opp, hvor mange havari kommer da til å skje på grunn av "feilkoder".

Kalle opp Redningselskapet sier du, ja det er letter sagt en gjort dersom du er 100 meter fra land i kulin på Vestlandet å skjøyta er 25 nm unna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...