Jump to content

Volvo Penta V8 går ikke over 3000 o/min


AndersD

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Windy 7500 med en VP 570a v8 med Edelbrock forgasser(fra 2017) og 290 DP drev. Denne sliter jeg med å få over 3000 o/min( ca 23 knop) Motoren går ellers fint, men har ikke mer å gi over 3000 o/min. Disse motorene skal jo fint klare nærmere 5000 o/min.. I fri klarer den over 3000 o/min, men ikke i gir. I fordeler var det mye oksidering som jeg prøvde å rense vekk uten at det ga noe merkbart utslag. Propellene som sitter på har nr 06REAR 3857467 2H.

 

Noen som har noen tips om hvorfor den ikke går bedre, evt hvor jeg bør feilsøke?

Link to post
Share on other sites

Begynn med å sjekke tilgangen til bensin. Dette høres ut som et klassisk "tett filter" problem. Med det mener jeg ikke bare filteret. Men alt fra tank og frem til forgasser.

 

Lagt til:

Sjekk og rens flammedemperen også - det kan være at den ikke får nok luft også.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

WOT på desse skal være 4200-4600 1,95 utv og du har da C6 propeller som skulle tilsi 40+ fart. Alt dette høres rett ut så den skal være grei.

Ja det heile er jo et spørsmål om kordan det heile arter seg da, hva skjer. Er tenningstidspunkt sjekket, tenner den på alle plugger? 

Link to post
Share on other sites

 

Takk for alle svar. 

 

Båten starter og går greit, men vil liksom ikke over 3000 o/min.

Nå stod den også ubrukt store deler av 2018 og 2019, så jeg mistenker at kanskje forgasser kan ha "satt seg litt" pga dette. Det er noe overfalte rust på spjeldene osv. 

 

Har kun gått over å sjekket tenningsdeler visuelt, men skal bytte rotor, fordelerlokk og tennplugg kabler for sikkerhetsskyld. Tennpluggene var nye i fjor høst. Har endel erfaring med motorer, men har aldri juster tenning. Er dette en grei sak?

 

 

Redigert av AndersD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 20 timer siden:

Er dette en båt som er ny for deg eller har den plutselig i ditt eie mistet 2000 o/min ?

Ja, jeg kjøpte den som et prosjekt i fjor høst. Dessverre var det begrenset med mulighet for prøvekjøring på dette tidspunktet.

Link to post
Share on other sites

Eg veit ikkje ka du meina med satt seg men om du får full åpning på spjeld og ingen skyting eller fusk så skal den være ok. Det merkes veldig fort og tydelig på gangen om det skulle mangle bensin. Om motoren er slapp og mangler krefter så begynn med en runde på tennings anlegget. Full service og justering. Siden denne er ny for deg sjekk også kompresjon når du først har pluggane ute. 

Justere tenning er forsåvidt veldig enkelt på desse. Du trenger ei tenningslampe og gjerne en kvit tusj maling etc for å markere punktet du skal ha på skalaen du skal sjå på ved justering. Ikkje påkrevet men jaggu mykje enklere. Du evt justerer ved å dreie forsiktig på fordeleren. Sjå også til at tidspunktet flytter seg på skalaen når turtallet øker. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste motor feilene vil jo krystallisere seg i motorfusk men mine tanker går da først til feilene som nødvendigvis ikke gir fusk.

Jeg hadde begynt med forgasseren.
Sjekk at gass spjeldet åpner 100% ved full gass.  
Ta en prøvetur med full gass i sammen med en som kan føre båten så ser du etter om sekunder spjeldet i forgasseren også åpner seg.
Noen forgassere har tvungen åpning av sekunder spjeld så åpner det seg samtidig som det andre spjeldet kan du spare deg for prøveturen med full gass.
Selv om jeg nok hadde tatt denne testen uansett for å se hva som skjer.
Med motorluken oppe så for motoren nok luft og tar man av bensinlokket så kan man krysse ut vakuum på tanken på listen over potensielle feil.
 
Så ville jeg sjekket tenningen med en tenningslampe som du kan kjøpe billig på BT.
I fordeleren din finnes det vekter som blir slynget ut av sentrifugalkraften og det er ikke uvanlig at disse irrer fast.
Dette vil du se med tenninglampen da fortenningen skal vri seg mye med å gi gass.
Antagelig er fortenningen også angitt i grader ved ett spesielt turtall i tilegg til grader ved tomgang nettopp for å få kontrollert dette.

Så kan man jo ikke fri seg helt i fra tanken på hva forrige eier har gjort så kanskje det har havnet på ett brukt drev med feil utveksling og proppel ?
Nå er vel kanskje det lite trolig når du sliter med å få opp turtallet på en V8 men det finnes jo sprekere V8 motorer som kan gå med enda høyere utveksling.

Edit har denne motoren stiftetenning ?
Hvis ja så må du sjekke stift og kamvinkel med ett testinstrument.   
Hvis nei må du sjekke i manualen på motoren hvordan du skal sjekke tenningen med tenningslampe fordi det kan være ting som må gjøres for man kontrollerer tenning for å få tenningen riktig.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Edelbrockforgasseren har vakuumstyrte sekundærspjeld. 

Det er et stag fra choke som hindrer sekundærspjeld å åpne før motor er varm.

Sjekk at choke fungerer som den skal, og at du får åpnet sekundærspjeld med gasspådrag varm motor.

Bensinslange inn går rett over/ved stag fra choke til sperre sekundærspjeld, sjekk at det er ikke noe her som hindrer spjeldet å åpne.

Jeg plageds litt med min Edelbrock 1409, det viste seg at choke ikke hadde 12 volt og derfor ikke fungerte. Mao chokespjeld var lukket hele tiden.

Her er tråden hvor det er omtalt:

Sjekk denne tråden, problemer med sekundærspjeld:

 

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev On 10.7.2020 at 9.21:

Eg veit ikkje ka du meina med satt seg men om du får full åpning på spjeld og ingen skyting eller fusk så skal den være ok. Det merkes veldig fort og tydelig på gangen om det skulle mangle bensin. Om motoren er slapp og mangler krefter så begynn med en runde på tennings anlegget. Full service og justering. Siden denne er ny for deg sjekk også kompresjon når du først har pluggane ute. 

Justere tenning er forsåvidt veldig enkelt på desse. Du trenger ei tenningslampe og gjerne en kvit tusj maling etc for å markere punktet du skal ha på skalaen du skal sjå på ved justering. Ikkje påkrevet men jaggu mykje enklere. Du evt justerer ved å dreie forsiktig på fordeleren. Sjå også til at tidspunktet flytter seg på skalaen når turtallet øker. 

 

Tenker at jeg starter med å bytte tennpluggkabler, rotor, fordelerlokk og coil. Alle disse bærer preg av å være noen år gammelt. Etter dette prøver jeg å justere tenningen. Har tro på at dette er stedet å strate.

 

 

pipe skrev On 10.7.2020 at 13.14:

De fleste motor feilene vil jo krystallisere seg i motorfusk men mine tanker går da først til feilene som nødvendigvis ikke gir fusk.

Jeg hadde begynt med forgasseren.
Sjekk at gass spjeldet åpner 100% ved full gass.  
Ta en prøvetur med full gass i sammen med en som kan føre båten så ser du etter om sekunder spjeldet i forgasseren også åpner seg.
Noen forgassere har tvungen åpning av sekunder spjeld så åpner det seg samtidig som det andre spjeldet kan du spare deg for prøveturen med full gass.
Selv om jeg nok hadde tatt denne testen uansett for å se hva som skjer.
Med motorluken oppe så for motoren nok luft og tar man av bensinlokket så kan man krysse ut vakuum på tanken på listen over potensielle feil.
 
Så ville jeg sjekket tenningen med en tenningslampe som du kan kjøpe billig på BT.
I fordeleren din finnes det vekter som blir slynget ut av sentrifugalkraften og det er ikke uvanlig at disse irrer fast.
Dette vil du se med tenninglampen da fortenningen skal vri seg mye med å gi gass.
Antagelig er fortenningen også angitt i grader ved ett spesielt turtall i tilegg til grader ved tomgang nettopp for å få kontrollert dette.

Så kan man jo ikke fri seg helt i fra tanken på hva forrige eier har gjort så kanskje det har havnet på ett brukt drev med feil utveksling og proppel ?
Nå er vel kanskje det lite trolig når du sliter med å få opp turtallet på en V8 men det finnes jo sprekere V8 motorer som kan gå med enda høyere utveksling.

Edit har denne motoren stiftetenning ?
Hvis ja så må du sjekke stift og kamvinkel med ett testinstrument.   
Hvis nei må du sjekke i manualen på motoren hvordan du skal sjekke tenningen med tenningslampe fordi det kan være ting som må gjøres for man kontrollerer tenning for å få tenningen riktig.

 

Har kikket mye på forgasser og renset den litt. Choke åpner seg når den blir varm og alle spjeld ser ut til å åpne seg. Har også renset flammedemper som var rimelig skitten. Det er ikke stifttenning, men org VP tenningsmodul. Vurderer også å bytte ut denne til noe mer moderne.

 

Bodehode skrev On 10.7.2020 at 14.54:

Edelbrockforgasseren har vakuumstyrte sekundærspjeld. 

Det er et stag fra choke som hindrer sekundærspjeld å åpne før motor er varm.

Sjekk at choke fungerer som den skal, og at du får åpnet sekundærspjeld med gasspådrag varm motor.

Bensinslange inn går rett over/ved stag fra choke til sperre sekundærspjeld, sjekk at det er ikke noe her som hindrer spjeldet å åpne.

Jeg plageds litt med min Edelbrock 1409, det viste seg at choke ikke hadde 12 volt og derfor ikke fungerte. Mao chokespjeld var lukket hele tiden.

Her er tråden hvor det er omtalt:

Sjekk denne tråden, problemer med sekundærspjeld:

 

Choke ser ut til å fungere som den skal og spjeldet åpner seg. Har lest mye på tråden din i håp om å få løst egne utfordringer:) 

Link to post
Share on other sites

Stryk coil fra lista og legg til ei tenningslampe, kompresjonstester og tennplugger istedet. I tillegg til det andre du nevnte. Gjør ting riktig fremfor å gjøre de galt så vil du oppnå resultater. Lampe og kompmåler får du på Biltema men plugger kjøper du et  skikkelig merke et annet sted. 

Tenningsmodulen kan du også la stå så lenge. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 21 timer siden:

Stryk coil fra lista og legg til ei tenningslampe, kompresjonstester og tennplugger istedet. I tillegg til det andre du nevnte. Gjør ting riktig fremfor å gjøre de galt så vil du oppnå resultater. Lampe og kompmåler får du på Biltema men plugger kjøper du et  skikkelig merke et annet sted. 

Tenningsmodulen kan du også la stå så lenge. 

Takk for tips. Det er akkurat dette jeg tenker å prøve:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her kommer en oppdatering.

 

Har nå byttet pluggledninger, rotor, fordelerlokk og coil. Dessverre har ikke dette hjulpet noe annet enn motoren virker gå jevnere.

Neste skritt blir da å justere tenning og forgasser, samt gå over gasswiren som jeg også mistenker trenger en gjennomgang.

 

Er det noen som kan anbefale en dyktig mobil mekaniker i Oslo/Bærum/Asker? 

Link to post
Share on other sites

Det er ingenting å justere på forgasser som er relevant for ditt tilfelle. Eneste som kan justeres er tomgangsfart og tomgangsdyse. 

Men det som nå må gjøres er å sjekke tenningstidspunktet. Dette gjør du lett sjøl med ei tenningslampe av hvilket fabrikat som helst. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da her jeg ny oppdatering. Mekaniker har nå gått over motoren og den mangler kompressjon på syl 8. Synes dette er litt overraskende siden den ikke bruker olje og oljen er ren. Ingen tegn til noen lekkasjer el. Starter og går fint, men butter på 3000 o/min.

 

Kan det være ventiler eller toppakning?

Redigert av AndersD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel åpenbart at den ikkje går fint når den går på 7 syllindre. Men det kan vel være vanskelig høre. Det er sikkert ventil, ingen grunn til hverken bruke olje eller at olja ska bli guffen det. Om mekaniker hadde tatt en syllinderlekkasjetest i samme slengen så hadde du hatt svaret på kor lufta går

Link to post
Share on other sites

Har også vært borti at en eller flere pushere henger når motorene har stått en stund men siden du har kjørt med motoren så burde en pusher som henger ha sluppet for lengst. Blir som regel en karaktistisk bankelyd av en pusher som henger så du burde ha reagert på den lyden også. Men gjør som @Cerberus nevner så ser dere fort om ventilen/e henger.

Link to post
Share on other sites

Nå er også båten prøvekjørt etter at mekaniker kikket på den. Etter justering av tenning er responsen en helt annen, selv om den kun går på 7 sylindre. I dag gjorde den nærmere 30 knop på ca 4000 o/min. Skal få tatt av  ventildekselet og få undersøkt vippearmene. Har vanskelig for å tro at det kan være noe alvorlig siden motoren går såpass «bra», kun på 7 syl. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...