nb840 Posted October 10, 2005 Share Posted October 10, 2005 (edited) lekker,spruter disel ut av plastpluggen på toppen av pumpa når den går.ellers virker brenneren ok.ny pumpe 2500,- har noen peil?får man byttepumpe ?kan man bytte deler i pumpa? Edited October 10, 2005 by nb840 (see edit history) Quote Link to post
Brigg Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Jeg ser at du ikke har fått svar på denne enda. Jeg har en Ardic 042-D, men denne har fungert knirkefritt siden vi kjøpte båten. Jeg har knapt nok åpnet lokket på varmeren, og har derfor liten erfaring med hvordan ting virker. Jeg har imidlertid bruksanvisningen til min varmer (liggende ombord), og jeg mener at denne også inneholder en deleliste. Jeg skal forsøke å få lagt bruksanvisningen inn i dokumentarkivet i løpet av de nærmeste dagene, så får du se om dette gir svar på dine spørsmål. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ingar Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Jeg skal forsøke å få lagt bruksanvisningen inn i dokumentarkivet i løpet av de nærmeste dageneMange takk, men denne manualen finnes allerede hos Thermomarin. Se link i Dokumentarkivet. Quote Link to post
Brigg Posted October 13, 2005 Share Posted October 13, 2005 Akkurat. Da sparer jeg den jobben. lekker,spruter disel ut av plastpluggen på toppen av pumpa når den går.Ut fra tegningen i bruksanvisningen ser det ut som om pumpen er en del. Du er sikker på at det ikke er diesel innløp eller utløp som lekker? Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nb840 Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 Fikk fiksa feilen.på toppen av pumpa sitter en membra som fordeler trykket fra pumpa.Denne var gåen.slapp unna med 690kr mot 2500. Quote Link to post
h2o Posted March 5, 2006 Share Posted March 5, 2006 Hei! Dette er jo en gammel tråd, jeg har sittet å lett etter tips i forbindelse med min Ardic 042 D, den bare stopper opp rett etter start. Fant ikke svar her på båtplassen. Men et søk på Goggle ga meg en service veiledning på Ardic som absolutt er god å ha for andre som skulle få problemer. Sjekk link: http://www.kjoeller.com/ardic/servicevejl_ardic.htm. Problemet mitt var rett å slett at fotocellen/ flammevakten var tilsotet og ikke så flammene, vasket denne og alt ok. Quote Link to post
Birchwood 320 Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Fikk fiksa feilen.på toppen av pumpa sitter en membra som fordeler trykket fra pumpa.Denne var gåen.slapp unna med 690kr mot 2500. Gikk det ann å skifte bare membranen?? tror det er der min lekker også Hvem kontaktet du Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
jonhelo Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Gikk det ann å skifte bare membranen?? tror det er der min lekker ogsåHvem kontaktet du Ser at dette er noe gammelt, men jeg har nå fått samme problemet. Det lekker på toppen av pumpen. Hvem kan man kontakte. Er det noen som vet? Quote Link to post
Wrooar Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Relativt gammelt dette, men hadde samme problem på min Ardic 042 D i sommer. Kontaktet Høiden bil og båtelektro i Moss og de byttet membranen i dieselpumpa. Kostet omlag en tusenlapp. Når dette var ordnet viste det seg at varmeren stoppet opp etter 5 - 10 minutters gange. Var da i Sandefjord og fikk tak i IMS som er guru på de fleste båtvarmere. Her fikk jeg renset og prøvekjørt varmeren. Den fungerte knirkefritt hos ham, men samme problem når jeg kom i båten. Jeg ble fortalt at jeg hadde dieseldyr på tanken og tror derfor det er noe med tilførsel av diesel. Quote Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
milo Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hei! En søker og finner svar. spesielt her på baatplassen. Søkte og fant mange svar i denne. http://www.kjoeller.com/ardic/servicevejl_ardic.htm Min starter viften, men stopper etter 3-4 sek. Glødeplugg ok, spenning ok, overhetingstermostat ok. Kan det være så "enkelt" att flammevakten er sotet igjen? Er det vanskelig å rense hele varmeren for sot, eller må det gjøres av fagmann? Håper på mange og gode svar fra dere. Quote Link to post
Birchwood 320 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 1: Flammevakt 2: Tett dyse 3: Luft i systemet. 4: Tett filter Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Windy37GM Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Alternativt ikke nok kjølevann på motoren :-) Hvis varmeren ikke får vann å varme opp, stopper den med samme symptomene som tilsotet flammevakt. Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
h2o Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hei!Min starter viften, men stopper etter 3-4 sek. Glødeplugg ok, spenning ok, overhetingstermostat ok. Kan det være så "enkelt" att flammevakten er sotet igjen? Er det vanskelig å rense hele varmeren for sot, eller må det gjøres av fagmann? Det kan selvfølgelig hende den er tilsotet igjen, men du skal i såfall tydelig høre at den forøker å tenne, eller tenner på dieslen, du hører det tydelig som ett WoFF når den tenner. Kommer ikke denne lyden er det heller ikke fyr i brenneren. Det du beskriver, får imidlertid meg til å tro at varmeren ikke får frem diesel. Hvis du hører tikking en stund men så stopper det før vifta også stopper, tyder det på tett dyse, jeg ville løsnet slangen mellom brenneren og diselpumpa for å se om det kom diesel ut fra pumpa. Det skal komme rykkvis. Kommer diselen så langt tyder det på at dysa har tettet seg, mest sannsynlig skyldes det at dieselen vokser seg i det kalde været vi har. Løsningen blir å bruke vinterdisel, eller rett å slett bruke ren parafin på varmeren. Mulig du må få bort proppen i dysa før du får gang på den, prøv med å varme opp proppen/sila hvor slangen fra pumpa er montert, dette vil forhåpentligvis føre til at den tynne røren og dysa som går infor blir varmet opp og proppen smelter. Quote Link to post
h2o Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hvis du ikke får dette til, og vil åpne varmeren er det fullt mulig, det er selvfølgelig en fordel å få renset den med jevne mellomrom uansett. Skal du åpne den selv, bør du starte med å studere sprengtegningen først, så tar du ut selve varmeren fra karosseriet, demonterer skjoldet rundt vifta, og skrur ut 3 skruer før du deler brenneren ved å slå på eksosbendet. Legg varmeren stødt mot ett stabilt underlag slik at du får kontante slag, vær forsiktig så du ikke ødelegger noe, jobb sakte og tenk deg om hele tiden. Når du har fått den fra hverandre er det bare å skru fra hverandre resten å renske alt for sot. Blås ren dysa dersom den er tett, eller skift den hvis det ikke går. Når den skal monteres gjelder det å få alt riktig sammen igjen, noter deg hvordan alt er montert når du tar den fra hverandre, ta evt bilder, så vet du hvordan alt skal være. Pass spesielt på o-ringen mellom hoveddelen slik at den kommer riktig på plass. Kan være en fordel at noen hjelper deg å holde varmeren på høykant når du skal dunke den sammen, du kan lett treffe vifta på motoren å ødelegge den hvis du er uheldig. Lykke til Quote Link to post
milo Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hei! Og takk for svar. Den skal jo gå en stund før den tenner for å gløde og vften skal gå på lav fart (ca 50 sek) før den begynner å pumpe inn diesel. Til meg så stopper den etter 3-4 sek. så det kan ikke være dieselpumpa da denne ikke skal være aktivert enda. Quote Link to post
h2o Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Hei det har du selvfølgelig rett i, jeg har tenkt 3 minutter ikke sekunder . Da faller jo den teorien i vasken, ser du har sjekket overopphetings sikringen, minner om at denne fort blir slitt dersom den har løst ut noen ganger, og må kanskje skiftes. Har du sjekket den igjen? Quote Link to post
Brigg Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Dersom den stopper allerede etter 3-4 sekunder kan det være et spenningsproblem. Du skriver at du har sjekket spenningen. Sjekk for sikkerhets skyld spenningen mens varmeren starter opp. Dersom du har dårlig kontakt et sted kan spenningen tilsynelatende være ok, men når glødepluggen kobler inn og trekker sine 11 A eller deromkring faller spenningen dramatisk. Ellers så kan feilen ligge i varmerens "datahjerne". Denne tror jeg trenger spesialutstyr for feilsøking. Når det gjelder flammevakten: Denne er enkel å ta ut for rengjøring. Etter å ha demontert dekselet på varmeren løsnes skruen som holder ledningen ved flammevakten. Selve flammevakten bendes forsiktig løs med et skrujern. Gjør rent glasset på flammevaktens fotocelle med en Q-tips og monter sammen igjen. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Windy37GM Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Kan det være spenningstrøbbel? Hva er spenningen ved varmeren når den starter? Mvh Bavaria32sport Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
milo Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Skal sjekke opp alt dette ved neste annledning. Tusen takk for alle svar og tips. Har ikke målt spenningen ved oppstart, men båtmotoren var i gang, og så på spenningen på voltmeteret i båten, skal sjekke spenning ved varmeren ved oppstart. Quote Link to post
Windy37GM Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 En råtten kobling er nok, serru :-) Mål idet den starter, så ser du om noe er gæli. Ikke stol på hva du ser, mål med et multimeter mvh Bavaria32sport strømhue :-) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
MK Bjugnskjær Posted July 6, 2010 Share Posted July 6, 2010 Vet ikke om noen fortsatt er interessert i denne tråden. Jeg har selv nå samme problem med min pumpe, og ja, årsaken er sannsynligvis sprukket membran i trykkutjevneren på toppen av pumpen. Ny pumpe er ikke lenger å få tak i, selv ikke via termomarin. Løsning: Vaske godt med elektrorens m.m. slik at det blir helt fritt for diesel, og lime igjen med tec7, marin og teknikk eller annet fleksibelt og drivstoff-resistent lim. Easy and cheap, og holder i flere år. Evt kan man "støpe" en hette over hele toppen av pumpen ved hjelp av nevnte lim, og når dette er tørket sette på en passe stor slangeklemme :-) T Quote Med vennlig sommerhilsen Thomas N Bjønness Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.