Jump to content

12V landstrøm i alubåt?


Mastiff

Recommended Posts

Det ser ut til at det blir en alubåt på meg. Jeg skal iallfall opp til Trøndelag i helga, og jeg kjører ikke fra Mandal til Trøndelag uten å være ganske sikker. :wink: I den er det to batterier, med eget batteri til teinehaleren. Jeg kan tenke meg å bruke batteriet uten at motoren går når det er stille og rolig utpå, men da tror jeg ikke 10-15 minutters kjøring til og fra er nok til at påhengsen kan holde batteriet ladet. Så jeg vil koble det til en lader i havn, trolig en CTEK, som jeg har hørt mye bra om. Det enkleste er jo å montere vedlikeholdsladeren på brygga og så bare føre 12V pluss og minus til kabler som går direkte til batteriet. Men vil det føre til fare for galvanisk tæring, eller er det bare når det er en jordkabel inne i bbildet at det er et problem? Og vet noen om en enkel og grei, vanntett stikkontakt som jeg kan montere i båten og så bruke ledning med plugg fra brygga? Eller kanskje omvendt, en plugg fra båten til laderen?

Edited by Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det enkelste er jo bare å ta en skjøteledning ombord med 230V til laderen, Så lenge denne er i god stamd så er det ingen fare for galvanisk korrosjon fra denne. Med en Ctec lader har du full isolasjon  mellom 230VAC og 12 Volt siden.

 

Om man er litt paranoid så er det jo en hypotetisk mulighet for at skjøteledningen eller kontakten skades eller kommer i kontak med vann eller metall ombord, da først er din ide god, men ulempen er at lange 12 volts ledninger fra brygga gir spenningsfall og det vil ta litt lengre tid å lade batteriet.

Link to post
Share on other sites

Takk, men jeg vil helst ha noe som ikke tar skade av vann hvis noe skulle skje (totalt åndsfraværende utkjøring uten å plugge fra, for eksempel), og da blir det litt kjipt med 230V... Og avstanden fra der laderen skal monteres (gammel livbåtkasse på brygga) og til batteriet i båten er på under to meter, så det er nok ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke utdannet elektriker og skal ikke si at dette er den beste løsningen for i mine øyne så er det et anlegg som er fastmontert i båten. Når det er sakt så er det så langt jeg vet ingen ting i veien med å føre en skjøteledning til utendørsbruk fra brygga og ombord i båten for vedlikeholdslading. Ledningen må vel ha riktig kontakt og jeg mener at kontakt har man lov til å bytte selv. Laderen må være en type som er dobbeltisolert og du kan ikke fastmontere noe.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

:lol: Simultanposting kan være plagsomt! Jeg har som sagt skjøteledning som går ned til strømboks i en kasse på brygga. Og jeg vil ikke ha 230V om bord. Så spørsmålet er bare hva slags kontakt jeg kan bruke for en 12V overføring.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste og mest robuste er vel å bare bruke vanlig jordet Shuko stikkontakt for utebruk, så kopler du bare minus på jordklemmer og pluss på begge pinnene slik at det ikke betyr noe om den snus. Og bruk den motsatt vei slik at ingen kan finne på å kople 220V til 12V inntaket.

 

Alternativt finnes det jo et utall typer lavspenningskontakter men få er vel like robuste. Denne fra CO ser jo kjekk ut: https://www.clasohlson.com/no/Kontakt-til-solpanel,-2-polet/p/36-5195

 

Personlig ville jeg sett om det var plass til et solcellepanel - så er hele problematikken eliminert, både mhp tæring og avrevne ledninger. Trenger ikke koste noe særlig mer heller. 

Link to post
Share on other sites

Det går fint slik du tenker.  Det kan lønne seg å ha litt tjukkare kabler på laderen, men den type lader kan du vel ikkje bytte kabel på.    Eg skjønner ikkje spørsmålet rundt kontakt, det enklaste er vel å dra kabel frå lader ombord og sette klypene rett på batteriet? 

  Kanskje du ønsker å legge fast ledning på batterier og ha ein skjøtekontakt lett tilgjengelig så du slipper å lette luker? Mange slike ladere har allerede kontakt på kabelen så det er ingen problem vist du kjøper "riktig" lader. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 minutt siden:

Personlig ville jeg sett om det var plass til et solcellepanel - så er hele problematikken eliminert, både mhp tæring og

Mmmnnnaai 12v tærer vel også.  All straum i båt må haldast inni kablane. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Fantino, den fra Clas var jammen ikke dum, takk! :) Men solceller er neppe effektivt nok når jeg skal ut og trekke hver dag i det meste av oktober. ;)

 

Sjeldenutpå, jeg bruker tykkere ledning fra laderen i kassa på brygga og ut til båten, jeg har en gummikael som jeg vil bruke. Men godt tenkt med  bruke en jordet kontakt som da kan snus. Og jeg kom på en ting til: Hvis jeg fører kabelen sammen med fortøyningstauet, skal det godt gjøres å glemme frakoblingen! Så bevisstløs er selv ikke min 54 år gamle hjerne... :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 5 minutter siden:

Mmmnnnaai 12v tærer vel også.  All straum i båt må haldast inni kablane. 

Det er jo ganske enkelt med et solcelleanlegg uten jording og der kabling ikke trenger føres ut av båten da.. Men er nok ikke høysesong for solceller i oktober 😁

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 1 time siden:

. Så spørsmålet er bare hva slags kontakt jeg kan bruke for en 12V overføring.

Hvis du kjøper ctek lader ligger svaret i esken som følger med laderen.
 

kabler.jpg

kabler (1).jpg 

Hvis du ønsker å kjøpe ferdig skjøt er denne på 2,5m.
Hvis ikke kan du forlenge ledningen på den som fulgte med.

Edited by pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Den var drøye hundrelappen billigere hos Clas.

Det er ingen som har billigere CTek enn Mekonomen på hele internett.(tror jeg)
Forutsetningen er å melde seg inn i kundeklubben til Mekonomen for da får man - 25% på hele første kjøpet man gjør.
Kan være greit å ta med seg hvis man også trenger en lader.

https://www.mekonomen.no/kunde-hos-oss/kundeklubb/bli-medlem-av-mekonomen-kundeklubb

En annen ting som kan være kjekt for oss båteiere er appen yoyn som medlemskapet dukker opp i har samarbeide med Redningsselskapet. 
Både båt-kortet og medlemskapet i Redningsselskapet dukket automatisk opp i appen. 
Det sparte meg for flere gram ekstravekt i båten :giggle:

Edited by pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du på død og liv skal trekke 12 Volt fra brygga og ombord, så må du i alle fall opp med kvadratet på ledningene, og da trenger du grovere kontakter en den fra Clas Ohlson. Det blir nevnt Shuko kontakt og den er jo bedre, helt til en eller annen putter den i 230 Volts uttak.

Men så til sakens kjerne. Om du drar en 12 volts kabel ombord og denne begynner å lekke, da kan du også rent hypotetisk også få galvanisk tæring.

Link to post
Share on other sites

Pipe, takk for tipset! Da bestiller jeg det med derfra.

 

JRK, som sagt er det snakk om et par meter, og spenningstapet er neppe merkbart da. Men jeg har liggende masse kabel med grovere kvadrat. Hvis det blir nødvendig (jeg sjekker med voltmeter hvordan det ligger an når det er lagt opp), kan jeg lodde den på pluggen. Og jeg bruker så klart flere lag krympestrømper på alt sånt. :smiley:

 

Edited by Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev On 9.7.2020 at 15.52:

 

Vil ikke denne trekke strøm kontinuerlig når den kobles rett på batteriet, også når batteriladeren ikke er tilkoblet ?

Jeg tenker da på at den har en indikator som må ha strøm for å fungere. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 52 minutter siden:

Vil ikke denne trekke strøm kontinuerlig når den kobles rett på batteriet, også når batteriladeren ikke er tilkoblet ?

Jeg tenker da på at den har en indikator som må ha strøm for å fungere. 

Siden det er en blinkende led indikator så er strømforbruket ytterst beskjedent.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 17 timer siden:

Siden det er en blinkende led indikator så er strømforbruket ytterst beskjedent.

 

Da er det vel ikke så mye å tenke på. Men det er jo mulig å sette på en bryter også, slik at strømtrekket om ønskelig blir null når laderen ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 5 timer siden:

Det vil aldri være noe problem. Når den ikke er koblet til vedlikeholdsladeren, vil det være motor i gang som lader den.

 

 Det forutsetter at laderen alltid er koblet til landstrøm når båten ikke er i bruk og ikke har motoren i gang.

Jeg har ikke laderen alltid koblet til landstrøm, det skjer mer sporadisk etter behov.

Edited by Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 1 time siden:

Jannmar, det er nettopp det som er planen, ja. Dermed er batteriene alltid fulladet og klare til å trekke teiner.

 

Sorry. Jeg så ikke i farten at det var du som hadde skrevet at din lader alltid ville være tilkoblet når motoren ikke er i gang.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...