Jump to content

Har noen prøvd å bygge høyttalerkasser av Tetti våtromsplater?


Mastiff

Recommended Posts

Det er de platene som er skumplast i midten og en form for betong på utsidene. Jeg skal ha kasser i båten, et sted der de står utsatt, til noen JBL 6x9 som jeg har hatt liggende etter et prosjekt som ble avlyst. Og da tenkte jeg å lime sammen kassene av 5 cm tykke våtromsplater og bruke smøremebran på utsiden for å gjøre dem helt vanntette. Er det noen som har hørt om eller prøvd noe lignende? De er stive som f... (brukes ofte til å bygge opp skillevegger på bad som så kles med fliser) og med plastskummet inni må de jo være totalt døde.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt tetti-plater på utekjøkkenet hjemme, etter inspirasjon fra "tid for hjem", der de gjorde samme saken. Du har helt rett, de er stive og de er helt "døde". 

 

Men platene tåler ikke høy punktbelastning.. Betong/glassfiber ligger i ett lag, og det er der styrken er (eller mangelen får jeg vel si). Skummet er hovedsakelig et avstandsmateriale, så med ett lag glassfiber på hver side så skal det ikke store punktbelastningen til for å knekke.. 

 

Nå har jeg benyttet 3 cm platene, men jeg har også støpt utenpå med 5-7mm fiberpuss (glassfiberarmert støpemasse) over og under platen. 

 

Hvis du skal lage mindre kasser, og det ikke er til å tråkke på, så kan det sikkert fungere godt. Er veldig lett å jobbe med, du trenger jo bare tapetkniv eller feinsag. 

 

 

Hva skal du ha utenpå smøremembran?

 

Og hvis du ikke styrer veldig med vinkler, så får du eksponerte ender. Der er det bare skum, som blir veldig ujevnt og den flaten vil være ganske myk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har ikke prøvd det for når jeg bygde basskasser var ikke disse platene i varahandel. Skal du ha disse kassene i båten syntes jeg det er en god ide, men jeg ville brukt trykk impregnert i hjørner og satt inn de skruer som er beregnet for disse platene, da vil det bli kjempestivt. Husk og isolere med noe innvendig slik at du ikke får "hul" lyd. Platene er belagt med glassfiber strie utvendig og innvendig, hvis du hadde støpt et lag eller to med glassfiberstrie utvendig og innvendig og malt over med topcoat, hadde jo resultatet blitt suverent! Men det er mange måter å gjøre dette på..Skal du ha det i trebåt eller plastbåt? skal det bygges inn eller stå åpent?

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jeg bygde faktisk en luftfilterkasse for å fjerne all lukten fra renseanlegget på hytta med dem, derfor kom jeg på å bruke dem.  :smiley: Smøremebranen er jo omtrent som gummi når den er lagt på, og jeg tenkte å bruke alufarget gummilakk på toppen bare for at de ikke skal skille seg så mye ut i båten. De vil bli plassert sånn at det ikke er fare for noen punktbelastning, antakeligvis på taket (de skal hovedsakelig dekke det store dekksområdet i baugen, som skal brukes til å trekke teiner og fisking). Så punktbelastning er jeg ikke noe redd for. Og hvis noe skulle skje, er det jo lett å lage til en ny topp på dem. Jeg tenker på å lage dem så selve høyttalerne skråner litt nedover mot dekket.

Link to post
Share on other sites

Andersen72, simultanposting... ;) Jeg tror ikke det blir aktuelt å rote med glassfiber, men smøremembran er jo potte tett. Og jeg har også tenkt på det med å lage en ramme av tre, ja. Jeg har masse lekter til overs etter et byggeprosjekt, så det burde funke. Inni bruker jeg faktisk vanlig glava, jeg har isolert høyttalerkasser med det før, og så lenge de ikke er porta, funker det ypperlig. En porta kasse ville nok støvet en del... :giggle: Jeg har også en JBL båtsubwoofer med innebygd kabinett (JBL MPS1000 10-toms), så kanskje jeg bygger en kasse som dekker langs hele taket, med suben i midten. Den filterkassa jeg nevnte, er diger og fylt med aktivt kull. Og den er mer enn stiv nok, med et par forsterkninger fra vegg til vegg inni. 

9a5b8d3546664042b6d27db51995fd2c.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri satt mine bein i glassfiberarbeid, og jeg er litt skreptisk til å prøve meg på det, både på grunn av støv og generelt manglende evner innenfor faget. Men kanskje jeg kan finne noen som kan sånt her i nærheten. Det ville jo være greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...