Jump to content

For stor glippe til gummilist mellom vindu/vegg, trygt å lime fast (for liten) gummilist?


Frk stålbåt

Recommended Posts

Jeg har vært uforsiktig og slipt vekk for mye stål i vindusåpningene da jeg skulle fjerne rust og skifte vinduslister/gummilister av denne typen https://www.maritim.no/vinduslist-gummi-5mm-5mm. (Fant ikke en ny list som passet perfekt, så ved første forsøk på å sette inn vinduene med ny list var det for trangt).

 

Nå har jeg fått for stor glippe/åpning mellom glass og stål i noen av vinduene. Det gjelder mest i "hjørnene"/buene, men det er litt slakt også i høyden/bredden. Gummilista, som totalt dekker en åpning på 25 mm, klarer å dekke over glippene, men glass og stål kommer noen steder helt ute i hver sin kant av gummiprofilen. Andre steder får den bedre feste. Vinduene er ca 50 x 100-120 cm, så de veier jo litt.

 

Det jeg håper å kunne gjøre er å legge en liten "lisse" inni gummiprofilen der det er størst glipper (kanskje også lime denne fast i lista?), sånn at det blir mulig å sette inn vinduene i riktig posisjon uten at de siger ut av lista. Og deretter lime/fuge med f.eks Bostik konstruksjonslim MSR CA eller Tec7 fuge- og tettemasse.

 

Da gjør jeg i så fall dette først på vegg-siden i gummiprofilen, setter inn lista med ekstra "lisse" der det trengs, og limer fast i veggen fra utsiden. Når dette er herdet: Legge "lisse" der det trengs inni glass-siden i profilen, sette inn glasset og lime dette også fra utsiden.

 

Det jeg håper å få innspill på er følgende:

1. Er disse lim/fugemassene sterke nok til å holde vinduet på plass (kun limt fra utsida), da gummilista ikke får gjort jobben sin skikkelig? Eventuelt noe annet lim som fungerer bedre?

2: Vil dette uansett bli for ustabilt, siden gummilista får for lite "gods" å holde fast i?

3: Jeg vil helst ikke lime hele innsiden av gummiprofilen fast i stålet eller vinduet, da dette vil bli umulig å få løs (for å fjerne eventuelt ny rust/skifte list en gang i fremtiden). Men kanskje det likevel ville være den beste løsningen? Det ruster vel ikke så fort når det er limt helt tett? Erfaringer?

4: Jeg har så vidt vært innom noen andre idéer:

- Kjemisk metall for å bygge på stålkantene, men ser for meg at dette tar mer tid enn jeg har akkurat nå.

- Tykkere list vil ikke fungere, da må jeg i så fall slipe på nytt for å få plass over alt, og det vil jeg aller helst slippe.

- Samme med sveising.

Men jeg er åpen for alt av idéer som måtte komme!

 

Mvh. Frk. Stålbåt

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er bilde av løsningen jeg tenker på med det jeg kaller en "lisse" (i mangel av bedre ord) som jeg legger inn i lista. Den kan skjæres til så den blir passelig tykkelse der jeg trenger å fylle inn i lista. Tenker da at vinduet forhåpentligvis står stødig/trangt nok til å limes.

 

På vinduet som det er bilde av over må jeg ha denne lissa i bunnen for å løfte vinduet, og deretter se hvor det trengs.

NB: Sporet på siden av lista er til en låselist som settes inn når vinduet er på plass, for å stramme inn mot vinduet. Det er for øvrig rester av denne låselista jeg skjærer til som "lisse".
 

inbound5683643948510088505.jpg

Redigert av Frk stålbåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...