Jump to content

Hvordan får Navionics til å følge båten..?

R.O

Recommended Posts

Da fant jeg nok svaret :yesnod:  Problemet er nok at jeg rører skjermen, somer inn og ut uten å sjekke at pilen er lyseblå.

Mobile: Activating the GPS function to show your location

First, make sure you have allowed the app to use Location Services within your device. For more information see further instructions for Apple or Android.

Then, select the GPS arrow icon in the lower left corner of your Navionics app. The icon will then turn to a light blue color. (If the icon is a dark blue, GPS is not active.) The map should now travel with you as you move. Tapping anywhere on the screen, such as when using the pinch-to-zoom feature, will turn off location tracking. In order to reactivate the map to travel with you, you will need to tap the GPS arrow icon again.

Forstår det slik at nettbrettet ditt viser båtens posisjon med symbol, men kartet følger ikke symbolet? Om jeg ikke husker feil, så blir vel knappen for sentrering av kartet lyseblått når den er aktivert? Det er ikke at du kommer bort i kartet og flytter det etter at du har aktivert autosentrering da, slik at det blir deaktivert igjen?

Edit:

Glemte å lese svarene på side 2 og ser at du nå har funnet problemet ditt.

Redigert av bellen (see edit history)
Ms Fortuna skrev 32 minutter siden:

Da fant dette sin løsning,  så bra. Ja det er riktig at hvis man berører skjermen, zoomer e.l. så må man trykke på den 

blå pilen igjen etterpå for å få den til å fortsette med å følge kartet.

Skulle selvsagt tenkt på det som en løsning....

En kan si hva en vil men grensesnittet til Navionics er ikke lett å finne ut av. Ser pent ut, enkelt å bruke når en først vet at en må trykke x ganger på "noe". Rotete i oppsettet osv. Syns Navionics er gammelt og utdatert nå. 

Finnes langt bedre alternativer i dag. 

cosmic skrev 1 time siden:

Som hva da?

Om en seiler norskekysten, Sverige og Danmark så er Gulesider på sjøen til 139,- med offline kart for Norge, pluss "AIS" og ruteplanlegger med autoruote på PC helt klart et alternativ. Mye enklere grensesnitt i bruk. Funksjonsrik nok for 99% av vanlige fritidsbåter vil jeg tro. 

Hvis en vil være "proff" så er Wärtsilä iSailor bedre enn Navionics. Langt bedre grensesnitt både å lære seg og i bruk. Veldig funksjonsrik, med virkelig god AIS funksjon, muligheter for å koble opp mot NMEA i båten, nattmodus osv, osv. Men dyre kart. 

Navionics er funksjonsrik og helt klart valget om en vil ha billige kart hvis en skal seile langt. 

----

Selv Opencpn er langt mer avansert og funksjonsrik enn Navionics, men samtidig temmelig "nerdete" med høy brukerterskel for folk flest. Men en får tilgang til "alt" av funksjoner, også gjennom tredjeparts plugins osv. 

Så for "folk flest" er gulesider et bedre alternativ. For de som vil være "proffe" er iSailor ett bedre alternativ, for nerdene som også skal seile langt er Opencpn ett bedre alternativ. For billige kart er Navionics en grei løsning, og det er jo på mange måter "pent" og gjenkjennelig iom at det ser ut som et fargerikt Nintendospill fra 90- tallet. 

Jeg er ikke noe spess interessert i data eller datakyndig, men synes Navionics er superlett å bruke. Jeg planlegger bestandig på Ipad og har backup på mobil. Ipad står ved siden av kartplotteren og jeg bruker den som oversiktsbilde, mens jeg har finzoom på plotteren! da har jeg til en hver tid oversikten på hvor jeg er!  tror det kosta 495 for kart over hele europa den gangen jeg kjøpte det på appstore! det er ikke dyrt! Lurer på hva som er så mye enklere eller bedre på andre programmer. Mulig jeg er gammeldags men liker at ting ser ut som et gammelt papirkart. jeg lasta ned Garmin sin Bluchart også, men liker Navionics best! veldig enkelt og aldri noe trøbbel

Som en funfact har jeg vært med på å designe bropultene på Gitte Henning! Her er det hakket over de fleste lystbåter når det kommer til navigasjonsutstyr!

Gitte.jpg

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...