Jump to content

Mariner 50hk vil ikke stoppe og dødmanns knapp virker ikkr


Kopperud22

Recommended Posts

Var ute på båttur idag. Alt gikk som normalt. Startet fint og fikk stoppet også. Litt senere så skulle jeg stoppe motoren igjen og da var det ingen reaksjon når jeg vred om nøkkelen. Kunne ta ut nøkkelen også . Dødmanns knappen virket heller ikke.  Når jeg kom til brygga måtte jeg koble fra bensintilførsel for å stoppe motor. Etterpå ville ikke motoren starte. Det var helt dødt når jeg vred om nøkkelen. Har lest litt på andre poster og det kan virke som det enten er en sikring som har gått eller en ledning som har løsnet. Noen andre forslag? Er ny med båt, så er usikker på hvor jeg skal lete. 

Antar jeg må skru av dekselet på boksen der tenningsnøkkel sitter, dødmanns knapp er og hvor giret/gassen er. Stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Hvis du skriver hvilken årsmodell og gjerne modellkode du har på motor så er det lettere å hjelpe deg gjennom at se på koblinsgschema.

Men vanligtvis så er det en ledning som går til gods for att stoppe motor.

 

Gjør det som er lettest først.

Sjekk kontaktstykket in på kontrollpanelet. Ev flere kontaktstykken på veien til motor.

Åpne opp, inspiser og sett sammen igjen.

Fnner du ikke noe der så kan du ju se på stoppbryteren inne i kontrollpanelet samt etter løse kabler/dårlig kontakter inne i motor.

 

At den ikke startet/helt død kan også være at gearspak ikke står i neutral, løs batteripol mm. mm.

Er det noe elektriskt som virker nå?

Redigert av Almvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Almvik : beklager. Jeg hadde ikke modellbetegnelse på motoren. Bare at motor er fra 1996. Båten er en Mørebas 17. 

Det var ikke at den sto i gir. Det testet jeg ut ved å sette i fjor og så i fri flere ganger. 

Jeg må bare få åpnet opp og sjekket både kabler og sikringer. 

 

Takker for foreløpige svar.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt nå og det viste seg at det var løse ledninger. Strømmen er tilbake, men jeg sliter fremdeles med å starte. Når jeg vrir om tenningen så kommer det bare en litt sånn kort "dau" lyd. Har prøvd å se om det er noe annet løst og prøvd å se på tennplugger også. De så så vidt jeg kunne se fine ut (når jeg tok av hettene). 

Noen tips. Skal legge ved lydklipp av hvordan det gjøres ut når jeg prøver å starte. 

 

startlyd.zip

Link to post
Share on other sites

Herlig!

Godt du løste det!

Her er det god hjelp å få som regel =)

Kjøper du en multimeter, (enkle modeller fra 99kr er nok) så kan du måle om den lader som den skal og mange andre enkle ting med strøm.

Hjelpen får du her, men mye lettere hvis du har multimetern i båten =)

 

Du kan feks begynne med å måle ladespenningen på batteriet med motor igang og litt turtall. Skal helst være litt over 14V.

Måler du batterispenningen samtidig som du kjører startmotor tipper jeg att på en så liten utenbordere ikke bør gå mye under 12V i strartøyeblikket. Da får du en indikator på om batteriet er brukbart.

 

Link to post
Share on other sites

On 7/10/2020 at 5:11 PM, Kopperud22 said:

.....prøvd å se på tennplugger også. De så så vidt jeg kunne se fine ut (når jeg tok av hettene). 

 

Klarer ikke å la være komme med lite velmente råd etter at du skrev dette. :crazy::wink:

Enten skrev du vendlig feil eller så trenger du et råd =)

 

Det hjelper svært lite å se under hettene. Du må ta av hettene og sen skru ut tennluggene for å kunne si noe om hvordan motorne har det inne i sig.

Så til neste gang motor ikke starter, det du ser etter er om de er torre. Fargen skal være fra grå til oboyfarget.

 

Er absolutt anbvefalt å ha med en pluggnøkkel på en gammel totakter.

 

I tilfelle den ikke starter og etter gjentatte startforsøk så vil den "sure ned sig" dvs få bløte plugger og ikke starte av den grunn.

Da må forbrenningsrommen luftes genom at holde full gass og kjøre startmotor med plugger ute.

Tennplugger torkes med klut, i solen eller med lighter .

 

I tilfelle de er våte så har du også fått bekreftet at den får bensin, men ikke klarer å tenne. Kan f.eks. være feil med stoppknappen slik at du ikke får gnist eller så kan bensinen kanskje være gammel om det er første oppstart med bensin fra forrige år.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...