Arne2 Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) 1 hour ago, TrikkerN Lønning said: Flytende jord (og skilletrafo) er per definisjon lovlig og har dette selv ombord Dog er alt utstyr jeg bruker ombord klasse 2. Hvor står den definisjonen beskrevet, at flytende jord (PE) er tillatt? Det ville jeg vel trodd at ikke stemmer. Tegningene over som er koblingseksempler fra NEK 400 viser jo ellers ikke flytende jord, men oppkobling av jord opp mot "lokal båtjord". (Men tegningene er fra et avsnitt som er informativt ikke normativt.) Det dobbeltisolerte utstyret som du bruker, er dette utstyrt med jordleder? Edit: Googlet litt og ser at Noraltel anbefaler at man kobler opp "båtens system etter skilletrafo" med jording opp mot transformatorjord. Dette blir vel da nærmest et TT system. Alternativt så sier Noratel at man kan koble transformatoren opp med flytende jord, som for et IT system. Men også i et IT system, så skal jo "forbrukerne" være koblet opp mot "sann jord" eller "PE", ut i fra de generelle kravene til utforming av jordingssystemer, som finnes i NEK 400 og en del andre steder. http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/isolating-transformers/no/LSkomplett.pdf Redigert 18.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Arne2 skrev 23 minutter siden: Hvor står den definisjonen beskrevet, at flytende jord (PE) er tillatt? Det ville jeg vel trodd at ikke stemmer. Tegningene over som er koblingseksempler fra NEK 400 viser jo ellers ikke flytende jord, men oppkobling av jord opp mot "lokal båtjord". (Men tegningene er fra et avsnitt som er informativt ikke normativt.) Det dobbeltisolerte utstyret som du bruker, er dette utstyrt med jordleder? Jeg har fulgt produsentens anvisninger.(Noratel) Samt diskutert løsningen med produsent ? Nei, utstyret har ikke jordleder. Redigert 18.Juli.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Link to post
Arne2 Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) 28 minutes ago, TrikkerN Lønning said: Jeg har fulgt produsentens anvisninger.(Noratel) Samt diskutert løsningen med produsent ? Nei, utstyret har ikke jordleder. Da er jo de kravene som gjelder for IT systemer ut i fra for eksempel NEK 400 ikke oppfylt. Her går det jo fram at transformator på leveringssiden ikke skal være jordet, men at det skal finnes en PE eller en "sann jord" på forbrukssiden. Flytende jord er slik som jeg ser det ikke tillatt etter NEK 400. Vil forsøke å sjekke opp mot NEK EN 60204-1 også. (Elektriske installasjoner på maskiner.) Hvis og så lenge man bruker utstyr som er dobbeltisolert og som ikke er koblet opp mot jord, da spiller det vel rent sikkerhetsmessig ingen stor praktisk rolle om man for eksempel bruker Defa sin løsning, eller man bruker en skilletrafo. Det bør rent sikkerhetsmessig bli ganske likt. (Den kapasitive strømmen ved berøreng av faseleder og jord, blir jo alikevell mindre når man har en skilletrafo. Ved bruk av flytende jord, så legger man jo til en ekstra problemstilling rundt en eventuell potensialforskjell mellom flytende jord og sann jord ) Redigert 18.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
Gunnis Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 @Arne2 Gjeldende forskrift NEK410 for el installasjoner i skip og fartøy er isolert/flytende jord (IT-nett) tillatt såfremt det finnes overvåking av isolasjonsnivået mot jord med alarm ved lave isolasjonsverdier. Dette er normalt lampe eller buzzer og jordfeilbryter. Ellers gjelder også NS-EN13297 hvorav dette fremkommer. Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Gunnis skrev 9 minutter siden: @Arne2 Gjeldende forskrift NEK410 for el installasjoner i skip og fartøy er isolert/flytende jord (IT-nett) tillatt såfremt det finnes overvåking av isolasjonsnivået mot jord med alarm ved lave isolasjonsverdier. Dette er normalt lampe eller buzzer og jordfeilbryter. Ellers gjelder også NS-EN13297 hvorav dette fremkommer. Utkobling ved jordfeil over 30mA skal være ok. Link to post
Goddis77 Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Ser at det diskuteres en del her nå, men vet ikke helt om jeg har fått svar på det jeg lurte på. Når jeg var innom Maritim og snakket med dem om Defa systemet så henviste de til jordingsplate som Defa anlegget kobles til. Men dette er jo da ikke tilfelle hvis ikke Defa opplegget jordes til båten regner jeg med? Eller bør anlegget jordes til gods på motor/minus batteri/jordingsplate? Link to post
Arne2 Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) 32 minutes ago, Goddis77 said: Ser at det diskuteres en del her nå, men vet ikke helt om jeg har fått svar på det jeg lurte på. Når jeg var innom Maritim og snakket med dem om Defa systemet så henviste de til jordingsplate som Defa anlegget kobles til. Men dette er jo da ikke tilfelle hvis ikke Defa opplegget jordes til båten regner jeg med? Eller bør anlegget jordes til gods på motor/minus batteri/jordingsplate? Jeg tror at det er rett det som Hulda nevner over, at slik som Defa anlegget faktisk brukes og ofte kobles opp, så er det som en "avansert skjøteledning" der AC forbrukerne (230V utstyret) bare er koblet opp mot landjord. Med andre ord man sørger for at Defa anlegget er koblet opp mot landjord, og så lar man være å koble opp mot noe båtjord. Mitt subjektive syn på saken, det er at dette sikkerhetsmessig er OK, selv om det kanskje ligger litt "på kanten" i forhold til en del formelle regelverk. Det å få et maritimt elektrisk anlegg sikkert i en båthavn og ombord, det vil alltid by på en del utfordringer, og ut i fra en helhetlig vurdering så bør en slik Defa løsning uten tilkobling til båtjord være OK. Jeg har jo sendt en mail til Defa, og jeg er jo spent på om de vil si seg enig. Det har jo vært diskutert side opp og side ned omkring landstrøm her på forumet, og stort sett så har jo diskusjonene handlet mye om dette med skilletrafo eller ikke og jordingsproblematikk, altså det som har å gjøre med "fare for elektrisk sjokk". Når det der i mot gjelder det som går på brannfare, og det som kanskje lett kan bli det mest problematiske i forhold til det som går på regelverk og sikkerhet, så har jeg vel nesten ikke sett dette nevnt med et eneste ord. (??!) Det er jo problemstillingen med "minste kortslutningsstrøm". I en marina så er det jo ofte ganske lange ledningsstrekk og når man på toppen legger inn landstrømskabler og skjøteledninger av varierende lengde og dimensjon, så kan det som går på "minste kortslutningsstrøm" fort bli problematisk. Det vil i praksis si at hvis det skjer en kortslutning, så blir ikke kortslutningen tilstrekkelig kraftig nok til å utløse automatsikringens elektromagnetiske kortslutningsvern. I stedet så utløses automatsikringens termiske overbelastningsvern etter et stykke tid, og i mellomtiden, fram til det skjer, så har man oppbrendte kabler. En skilletrafo vil neppe bidra positivt i så måte (??!) Det er ikke bare jordingsproblematikken som har med sikkerhet å gjøre, det er også en del andre problemstillinger. Totalt sett, en Defa løsningm, basert på lokalt jordfeilvern, overbelastningsvern og kortslutningsvern, som er koblet til landjord landkabel og ikke til båtjord, det må være en brukbar løsning. (Så langt bare mitt syn på saken.) Googlet opp noe av det som går på dimensjonering og minste kortslutningsstrøm, for den spesielt interesserte. https://nelfo-oslo.no/uploads/0tekOePH/2018NettsystemfeilstrmmerDimensjonering.pdf Redigert 18.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Jeg er så imponert av dere gutta som kan dette med elektro! Disse forskjellige standardene har jeg ikke tilgang til. Men Elsikkerhet ligger åpent. Elsikkerhet nr. 66 beskriver installasjon i skip, men også mindre båter. Det var en del diskusjon rundt hvordan man skulle definere nr. 66. Om det var lov å klippe landjord og installere kobberplate for kobling til sjøjord på båter med isolerende skrog. I senere Elsikkerhet kommer DSB med pressisering der de legger den ballen uttrykkelig død. Det gjenstår tre muligheter: Landjord kobles til båtens jordingssystem og videre til sjø. Som over, men det tillates å koble s.k. Zinc Saver til jordledningen før den går til sjø. Installasjon av skilletrafo, der landjord klippes. Her anbefales, ikke krav, jordingslisse for å koble inn landjord når båten står på land. Båtsiden av trafoen kan kobles IT eller TT. Sistnevnte tilsier at det er felles jordskinne, som vanlig. I tillegg føres jord videre til trafo nullpunkt. Det er denne siste som Noratel anbefaler for dine LS-trafoer. Jeg ringte og snakket med Noratel den gangen jeg kjøpte trafoen. Men det er ikke jeg som har koblet opp anlegget, helt sant. Det er slik jeg oppfatter det. Snakket med en av trålergutta i Strömstad. Han mente at dette med landstrøm ikke var særlig hardt regulert i Sverige. Han har skilletrafo for å unngå tæring. Bare èn ting til. LS-trafoen hos meg har 16 A sikring på begge lederne inn. Stolpen på bryggen har en-polet 16 A sikring og ditto 30 mA jordfeilbryter. Om bord er det installert 'personvernautomater' 16 A og 30 mA jordfeilbryter som kutter L1 og N2 (to-polet) ved feil. Nå har jeg personlig erfaring med et verksted der en ledning sikret med 10 A lå og brant på gulvet. Helt sikker blir man aldri. Redigert 18.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Vedrørende kortsluttningsstrøm så er det ofte krav( i form av specc) ved leveranse av strømopplegg marinaer. Der står det ofte krav til kortsluttningstrøm. Dette gjelder neppe alle, men det finnes. @Hulda jeg går ut i fra vi har samme trafo. Forhåpentligvis ryker en av sikringene ? Jeg er imponert over dine kunnskaper generelt.(Ref dine besvarelser og Hulda-tråden) @Arne2 det blir spennede å se hva Defa svarer. NB:Jordfeilbryter/Jordfeilautomater må testes! Redigert 18.Juli.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 TrikkerN Lønning skrev 11 minutter siden: Jeg er imponert over dine kunnskaper generelt.(Ref dine besvarelser og Hulda-tråden) Og da er du uenig i Hulda sine betraktninger eller hva? Ærlig talt, her ble de mye snakk om normer som ikke vi andre båtfolk har tilgang til. Pluss at omtrent ingen av disse normene beskriver opplegg i en vanlig fritidsbåt. Gjør som Hulda sier, skaff dere en ordentlig skilletrafo, koble den opp i et TT-nett og all tæring påført fra landstrøm er borte, slik jeg og Hulda har det! Basta! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Lars H. skrev 6 minutter siden: Og da er du uenig i Hulda sine betraktninger eller hva? Ærlig talt, her ble de mye snakk om normer som ikke vi andre båtfolk har tilgang til. Pluss at omtrent ingen av disse normene beskriver opplegg i en vanlig fritidsbåt. Gjør som Hulda sier, skaff dere en ordentlig skilletrafo, koble den opp i et TT-nett og all tæring påført fra landstrøm er borte, slik jeg og Hulda har det! Basta! Jeg har ikke henvist til Normer? Videre har jeg vel heller ikke sagt meg uenig, så skjønner ikke helt hva du sikter til? Montasje anvisningen jeg linket til innledningsvis tilsier at man enten skal ha tt-nett(som du og Hulda har..)eller "it-nett" med flytende jord. Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Sorry, siste innlegg var ikke ment for deg når det var om normer. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Det må da være noen her inne som har montert Defa sentralen og har noen erfaringer med dette? For vår del skal landstrøm brukes til å noen varmeovner inne, samt batteriladeren mens vi er ute på tur og overnatter i marinaer. Har anskaffet denne laderen her som skal monteres etterhvert - Quick SBC 300 NRG Forrige båten hadde landstrømsentral og skilletrafo, men denne som vi har nå var uten noenting, så da koster det peng å oppgradere det som trengs. Defa sitt opplegg virker enkel og grei og dermed noe som fenget, spesielt med den sink saveren. Ratio opplegget virker jo til å være tilnærmet likt det og, men da må en kjøpe galvanisk skille utenom. Uansett så koster systemet penger, og i hvert fall hvis skilletrafo kommer på banen. Link to post
Gunnis Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Beklager om jeg gjorde noe feil da jeg henviste til gjeldende normer. Det virker for meg at det finnes mange her med tydelig interesse -og nysgjerrighet for dette temaet og da brakte jeg på banen de relevante normene som gjelder for små og store båter. De lar seg skaffe om man ønsker. Koster noen få pils på blant annet standard.no. Defa landstrømspakke m/isolasjonstrafo har dobbeltisolert trafo hvor det antagelig er mulig å koble til medfølgende jordleder til jordplan og således danne et TT-nett. Om jordleder ikke kobles til får man et IT-nett. Defa landstrømspakke bør absolutt være en akseptabel løsning om man ønsker en "plug-and-play" pakke med pluggbare tilkoblinger. Disse pakkene leveres ferdig dimensjonert. Ville forøvrig foretrekt TT-nett som flere andre også mener. Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Kva er TT og IT ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arne2 Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Forskriftene og normene beskriver jo de prinsippene for sikkerhet som gjelder, så derfor så er vel det mest interessante ikke hva som står i normene eller i forskiftene, men hvorfor det står der. Det går jo ellers ikke an å løse noen problemer relatert til disse problemstillingene uten å ta utgangspunkt i det regelverket som er lovgitt. Det er ellers kjempedumt at ikke disse bestemmelsene er åpent tilgjengelig. Bruken av skilletrafo i båten løser jo ikke noen problemstilling vedrørende det som går på en potensiell brann i forsyningsanlegget på land som følge av en for lav minste kortslutningsstrøm i båten. Dette er jo regulert av NEK 400, og her er det mange problemstillinger som henger sammen. Hvis Defa går god for at deres landstrømanlegg kan kobles til landjord, uten at man kobler opp mot båtjord, da er det egentlig mange problemer løst. *** TT og IT refererer til forskjellige typer distribusjonsnett fra lokal kraftleverandør. TT er lite brukt i Norge, IT brukes i en del litt eldre elektriske anlegg, TN i forskjelige forskjellige varianter brukes mest i nyere anlegg. *** For det som går på jording og mulighet for elektrisk sjokk så er man jo et stykke på vei med den problemstillingen hvis man bruker dobbeltisolert utstyr ombord. (Så lenge det er tørt.) For det som gjelder minste kortslutningsstrøm så er jo det tiltaket som man selv kan gjøre å bruke en kort og grovt dimensjonert landkabel, gjerne bare 10 m og 2.5 kvadrat. Jo kortere og jo grovere dimensjon, desto bedre. Redigert 18.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Sjeldenutpå skrev 15 minutter siden: Kva er TT og IT ? Det er forklart over. IT er det du har hjemme. Trolig. Jordledningen fra våtrom og kjøkken går til et jordspyd i bakken. Områdetrafoen har tilsvarende. Så satser man på at det ikke er ren granitt mellom de to. TT i båt. Der samles alle jordledere til en felles skinne. Skinnen er jordet til trafo nullpunkt. Kan legge til: TN er 400 V nett der fordelingen er koblet slik at spenning mellom nulleder og leder gir 220 V. Jord som IT. TN-C som over, men jord og nulleder er koblet sammen. TN er ofte hva man finner på gjestebrygger. Innmart sikkert. Helt til nullederen havarerer. Da blåser systemet ut 400 V på den delen av sløyfen som ligger nedstrøms bruddet. Det er alt som jeg tror jeg vet om den saken. Redigert 18.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Link to post
Gunnis Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 Trådstarter bør ha fått svar på spørsmålet nå, men som han også ser er det mye å ta hensyn til. Dessuten koster det en god del båtpenger og investere i et sikkert og trygt el-anlegg i båten. Ville ikke tatt for god fisk at DEFA anlegget er så veldig mye billigere enn et tilsvarende alternativ som installeres av elektriker/godkjent foretak. Mener DEFA pakke kostet nesten det dobbelte av feks. noratel LS for en tid tilbake. Antageligvis ikke billigere nå i 2020... Nå som kunnskapen forhåpentligvis er litt bedre ville jeg bedt om et tilbud på installasjon fra et godkjent foretak og sammenlignet med pris på DEFA pakke før jeg tok stilling til dette. Uansett ønsker alle at el-anlegg skal fungere år etter år og være trygt -og sikkert. Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Arne2 Svart 18.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2020 (redigert) Merkelig hvordan en diskusjon om landstrøm har lett for å ta helt av. Det regelverket som en autorisert installatør må forholde seg til, det er jo det samme som vi har diskutert her. Risikovureringen og bruken av NEK 400 sine krav til minste kortslutningsstrøm, og krav til elektriske anlegg i marinaer vil jo også være den samme. De aller fleste installatører jobber jo ut i fra NEK 400 (elinstalalsjoner i bygninger og uteanlegg, inklusive marinaer) og NEK EN20204-1. (Elektriske installasjoner på maskiner.) Trådstarter her jo ennå ikke fått svar på sitt spørsmål om han kan koble opp Defa anlegget i egen regi som "plug and play". Sansynligvis så vil det forholde seg slik, men noe klart svar fra Defa foreligger foreløpig ikke. Det er vel lite trolig at en istallasjon i regi av installatør kan gjøres billigere. https://www.maritim.no/defa-batpakke-1 Når det gjelder beskrivelse av fordelingssystemer som er gitt av Hulda over så er jo det meste rett, bortsett fra noen detaljer: IT, TN og TT har med hvordan jord er koblet opp i transformatoren og fordelingssystemet. IT system har du hjemme bare dersom du er koblet opp mot en gammel transformatorstasjon. To land i Europa har etter sigende brukt IT og det er Norge og Albania. Det mest vanlige distribusjonssystemet for elektrisk energi i Europa er TN systemet. Nye transformatorstasjoner som settes opp i Norge i dag er vanligvis basert på TN systemet. Det er rett at TN kan gi 400V ut på 230V kursen ved brudd i nøytralleder. TN-C kan bare brukes fram til inntaket i en bygning, ikke inne i en bygningen. Der, dvs ved bygningsinntaket, så må man splitte og da heter det TN-CS. TT systemet brukes enkelte gamle anlegg i Norge, i Agder og Rogaland, så vidt jeg vet. Her er en oversikt over fordelingssystemene som jeg laget for noen år siden: http://www.elfag.info/elinstallasjon/distribusjonssystemer Jeg ser at jeg har gjort en feil i beskrivelsen. En 3-fase belastning i et TN anlegg vil jo vanligvis ikke være koblet i delta, den vil være koblet i stjerne. Det er også nevnt i tråden over at "krav til minste kortslutningsstrøm" er noe som gjelder for enkelte marinaer og ikke andre. Det stemmer jo ikke. Krav til beregning av minste kortslutningsstrøm er et av de grunnleggende krav til sikkerhet, som skal være oppfylt for alle elinstallasjoner, inklusive dem som er i en marina. Båtens landstrømanlegg er en del av problematikken for hele landstrømanlegget, slik at dette er en problemstilling som må vurderes ut i fra en slik helhetsbetraktning. Edit: Ser at forskrift om maritime installasjoner faktisk også gjelder fritidsbåter. Det må jeg tilstå at jeg faktisk ikke var klar over. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450 Forskriftene gjelder som kjent på nivå over normene, slik at vhis det er en forskjell mellom norm og forskrift, da er det forskriften som gjelder. Forskriften er juridisk bindene. Normen eller standarden er det ikke, det en en "bransjestandard" eller en "anbefaling". Edit 2. Fra forskriften: § 13.Jordingssystem Jordingssystemet skal være tilpasset det fordelingssystemet som er valgt for hele eller deler av anlegget, slik at det ikke oppstår farlig strømgjennomgang eller for høye temperaturer som kan føre til forbrenning eller brann. Til § 13 Om bord i skip med skrog av isolerende materiale og med systemspenning over 50 V, må anleggets jordingssystem være forbundet med kopperplate med areal minst 0,2 m². Kopperplaten må være festet på et sted hvor den vil være neddykket i sjøen under alle forhold. § 5.Oppfyllelse av sikkerhetskrav Forskriften, supplert med tilhørende veiledning, vedlegg og normer, viser samlet det sikkerhetsnivået som skal legges til grunn. Ved valg av annen løsning, eller ved kombinasjon av deler av normer, skal det dokumenteres at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås. .. Da spørs det hva Defa egenlig sier .. Redigert 18.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
Jannmar Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Arne2 skrev On 18.7.2020 at 0.13: Jeg tror ellers at det er helt rett at det som Defa i praksis selger, det er en avansert fastmontert skjøteledning med sikring og jordfeilbryter. Stryk "avansert". Det de selger er en skjøteledning med med sikring og jordfeilbryter. Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Arne2 skrev for 11 timer siden: Ser at forskrift om maritime installasjoner faktisk også gjelder fritidsbåter Følger litt med her fordi eg vurderer å oppgradere 220v som truleg er heimesnekra ombord. Har du link til denne påstanden ? ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arne2 Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 (redigert) Jeg fikk en mail fra Defa i dag. Der ba de meg ringe opp for nærmere info. Det som da ble sagt det var at Defa anegget må være koblet opp mot båtens jord. For mange båter så ville dette i praksis si minus pol på batteriet. (I følge Defa) Jeg argumenterte mot dette og sa at en slik jording av Defa anlegget ikke skulle være nødvendig dersom det dreier seg om et lite anlegg og en båt på for eksempel 30 fot. Jeg la fram følgende eksempel som argumentasjon: Sett at du står på bryggen med et apparat eller et elektrisk verktøy i hånden som er koblet opp via en skjøteledning. Det er en lovlig oppkobling. Så går man fra bryggen og over i båten. Har risikonivået endret seg? Nei, det er nær identisk det samme. Så kobler man opp et ekstra jordfeilvern, et ekstra overbelastningsvern og et ekstra kortslutningsvern, slik som innholdet i Deafa pakken er. Er sikkerhetsnivået når man står ombord i båten det samme som når man står på land med utstyret i hånden? Nei, du har et høyere sikkerhetsnivå ombord i båten enn på land på grunn av at du har redundans (backup) i forhold til de 3 sikkerhetsfunksjonene. Til dette, så sier de hos Defa: Det hjelper uansett ikke, for det som vi må forholde oss til som produsent, det er regelverket, og regelverket sier at landstrømanlegget skal være koblet opp mot båtens jordingsanlegg. Vi kan ikke anbefale noe annet enn det som står i regelverket. Når det gjelder det å referere til og diskutere ut i fra forskrifter og normer, som det har kommet enkelte kritiske kommentarer til, så er jo det den eneste måten som man kan diskutere på, hvis man skal diskutere "som fagfolk". Det er jo å arbeide ut i fra dette regelverket lærlingen blir prøvd i når vedkommende går opp til fagprøve. Hvis man skal diskutere "virkeligheten" så må man nødvendigvis ta utgangspunkt i virkeligheten, slik som den er. Det interessante er jo ikke bare hva som står i regelverket, men hvorfor det står der. For en stor del så dreier det seg om grunnleggende prinsipper for sikkerhet, som er forholdsvis lik fra norm til norm, selv om ordlyden og måten å beskrive på er forskjellig. Slik som jeg leser regelverket, for eksempel forkrift for maritime installasjoner, så åpner det faktisk opp for løsninger basert på "likeverdig sikkerhetsnivå", og jeg mener nok at det ville vært mulig å sagt som produsent av en landstrømsentral av type Defa, at for båter under for eksempel 35 fot og 16A landstrøm, så er det greit nok at vår landstrømsentral ikke kobles opp mot båtens jord, det tar vi ansvaret for. Men det var ikke det de sa. Det som ble sagt det var at Defa landstrømsentral må kobles opp mot båtens jord og at dette kan være minus på batteriet. Det som etter mitt syn på saken er kanskje vel så viktig, det er lengden og dimensjonen på landstømkabelen og at man for eksempel ikke kombinerer skjøteledning og landstrømkabel. Dobbeltisolert utstyrt ombord er også en viktig problemstilling. Så lenge dette er tørt så er vel dette en god løsning. Men Defa landstrømanlegg skal altså alltid kobles opp mot båtens jord, det var det svaret som ble gitt. Det ble også opplyst at landstrømpakken har en "sink saver" som består av to stk dioder som skal hindre mindre krypstrømmer og galvanisk tæring. Redigert 20.Juli.2020 av Arne2 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Da forfekter DEFA reglene gitt av DSB i Elsikkerhet nr. 66. Det man muligens kan argumentere er at man overlater til kjøper å vurdere 'båtens jordingssystem'. Som i gitte tilfeller ikke eksisterer. Rare greier. Og Hulda ville kunne vært en av disse raringene. Når jeg slår av batteristrømmen, isoleres batteri pluss og batteri minus. Men jeg kan fremdeles bruke elektrisk 220 V utstyr. Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 "Båtens jord" .. Har alle båter jord? min båt har ikkje noko jord/jordpunkt såvidt eg veit. Har sjølvsagt minus i 12v anlegget, men både + og - brytes/isoleres med hovedstømsbrytere. Eg oppholder meg ofte i båten og bruker landstrøm til feks tv og trekker kaffi med moccamasteren utan å skru på batteribanker. Kva då? Ikkje for å kuppe tråden, men siden Trådstarter skal også fornye og få oversikt over batteribanker er det verdt å nevne denne problemstillingen. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Da skal jeg forklare. Jord er i den blomsterpotta alle er pliktige til å ha på salongbordet. Jordledningen som avisolert stikkes oppi, må ha grønn basisfarge med gule striper. Det var hobbyelektriker'n. En mer seriøs formulering er kobling til sjø. Batteri minus forutsetter at batteriet ikke kobles fra. Dessuten forutsettes det at om det er isolerende fleksibel kopling, skal denne broes over (kobberblikk, lisse, etc). Altså, lekkasjestrømmer skal kunne gå til sjø. Når man ikke har ZincSaver, vil det renne en elektronstrøm mellom bryggejord og sjøjord. Det er denne strømmen som kan sette av problemer. Og det er slik kobling som kan koble sammen lekkasjestrømmer mellom båter, blant annet. Det er her ZincSaver kommer inn og blokkerer lekkasjestrømmer. Den er 'spenningsstyrt', ikke strømstyrt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn