TrikkerN Lønning Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 enslagsgjest skrev 21 minutter siden: Rart at det skal være forskjellig plugg. Har alltid trodd at alt var standard CEE blå. Så du forskjellen mellom pluggene til Ratio og "Ratio-Defa"? Ettersom jeg kan se har du riktig.. Link to post
Goddis77 Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 På båtsiden sa de at det var forskjeller på maritim, og at det ikke var vits i å teste ut dette. Tok det budskapet for god fisk jeg uten å utfordre den påstanden. Link to post
enslagsgjest Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Er en grunn at jeg holder meg unna personalet i butikker og heller spør baatplassen.no hvis jeg lurer på noe Jeg er en slags gjest Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Goddis77 skrev for 2 timer siden: På båtsiden sa de at det var forskjeller på maritim, og at det ikke var vits i å teste ut dette. Tok det budskapet for god fisk jeg uten å utfordre den påstanden. Kjipt hvis du kunne klart deg med denne.. Link to post
Goddis77 Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Har allerede en slik som jeg har brukt inntil landstrøm ble installert i båten. Problemet er at jeg ikke har tenkt over at inntak til båten har andre innganger, og der mente i tillegg ansatt hos maritim at ratio og defa ikke var like. Jeg mente at dette burde være standardisert slik at en kan bruke ting om hverandre, men det mente personen at ikke stemte. Ser jo ut til at jeg hadde rett. Link to post
mbelbo Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Hei, Jeg plukker opp denne tråden, fant ikke så mange andre som "passet". og er helt ny her og til prosjekt båt. Jeg vurderer hvordan få løst strøm i seilbåten. Båten er et prosjekt og jeg ønsker å gjøre "rett" fra første stund. Derfor blir det nok å rive ut det som er der i dag og begynne på nytt. Ser ikke bra ut og trygt det som er der i dag... Få inn ca 300 ah forbruksbatterier, Gel el. og et nytt startbatterie. Ønsker å få en god løsning for lading fra landstrøm og fra solceller. Ønsker å kunne ligge for landstrøm hele tiden når man ikke er om bord uten å være redd for at batteriene taper seg på noen måte. Ønsker å ha flere landstrøm stikk i båten slik at varmeaparat, luftavfukter, "frostvern" osv kan stå på uten risiko for liv og helse og tæring. Kjøleskap blir nok å kun gå på 12V. (vil nok bruke en form form "ring hytta varm" løsning) Landstrøm skal også kunne brukes på varmtvannstank. Ergo en del utstyr. Jeg har IKKE råd til alt nå og må ta det litt etterhvert, men hvor starter jeg? Hva slags utstyr MÅ jeg ha og hva bør jeg ha? Tenker altså type lader. regulator, landstrøm løsninger, skilletrafo, batteriovervåker osv osv... går jo meg helt vill her jeg prøver å google og ser tusenlapper fly fortere enn F16. Jeg trenger med andre ord en full "oppskrift" slik at man kan bygge ut med tiden uten problemer. Men samtidig bruke båten. Hva koster ca en slik totalpakke? Mye man skal ha, noe som er kjekt å ha. Håper på god hjelp. Link to post
Goddis77 Svart 9.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Hei. Jeg gikk for disse pakkene her fra Defa - https://www.maritim.no/defa-starter-kit-landstrom Har fungert fint hos meg, men koster jo litt de der. Link to post
mbelbo Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Er eneste "pakkeløsning" jeg har sett også. Stemmer det? eller er det andre '"plug and play" løsninger? Ble du å koble til jord på baken (minus batteri) som diskutert i tråden? Ble ikke klok på hva man skal og ikke skal. Men eneste problemet med denne pakken at den har en maks på 16A og kun utgang til en stikk i båten? Hva om jeg ønsker flere stikk plassert skjult? Ønsker ikke ha snubletråder av skjøteledninger med to små barn om bord. Og skjøteledninger er en brann risiko... Og den dagen man får inn en varmtvannsbreder, så har man ikke ledig stikk i båten? Trenger man skilletrafo? Hvor i "nettet" settes denne? Eller ok å bra å bruke gavalansert isolator? Så blir jo spørsmålet, hvilken type lader skal man bruke? Er jo et hav å velge mellom og svært store prisforskjeller. Og hvordan blir man å løse for solceller? Batteriovervåkere virker jo også svindyrt. Merker jeg har vært "bortskjemt" med å ha vært på båter hvor alt har vært på plass. Dette blir min første egne båt og tenke oppussikg prosjekt var smart, men blir dyrt dette. ... Link to post
Goddis77 Svart 9.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Jeg endte opp med å ikke koble jord til båten på dette anlegget. Var delte meninger om dette, men jeg endte på det valget. Jeg har 3 stikkontakter i båten min nå. Er mulig å kjøpe kabler og t-stykker separat. Handlet noen kabler på finn.no fra privatpersoner som ikke hadde brukt hele pakkene de selv hadde. Link to post
Hulda Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Goddis77 skrev 1 time siden: Jeg endte opp med å ikke koble jord til båten på dette anlegget. Var delte meninger om dette, men jeg endte på det Det er helt greit, det. Bortsett fra at det er ulovlig og livsfarlig. Link to post
Goddis77 Svart 9.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Hos meg brukes landstrøm til å lade batteriene og avfukter når jeg er i båsen. Ikke noe mer enn det. Dobbeltisolert begge deler. Som sagt så hvis en leser tråden her så er det forskjellige meninger og løsninger som brukes. Jeg skal ikke si at min løsning er den beste.. Godt mulig at jeg velger å montere plate i vinter. Men det vil tiden vise. Link to post
Hulda Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Plate, hva er det? Om ikke landjord kommer om bord og blir behandlet etter gjeldende forskrifter, så er det i strid med loven. Helt enkelt og greit. Link to post
Goddis77 Svart 9.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Skjønner det at en her må skrive ordrett.. Her er det jeg mener - https://www.maritim.no/defa-dynaplate-small Hvis jeg skal følge opp min egen tråd på dette her, så kan jeg jo ta diskusjonen videre her. Er det mulig for meg å koble platen som jeg henviser til over på kabelen som går som vist på bildet her? Hvis det er mulig så slipper jeg å lage flere hull i båten min, noe som hadde vært skikkelig greit Link to post
Hulda Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Hvis du ikke bringer landjord om bord og behandler denne forbindelsen etter regelverket, er det lovbrudd. Om du kobler båtjord opp mot eks Dynaplate uten å behandle landjordforbindelsen korrekt, blir koblingen å betrakte som 'flytende jord' og dette er forbudt i Bergen, og resten av Norge. Og så er det en rekke andre forhold. Problemet er at andre tror at 'egenfiksing' av 220 V anlegg er greit. Dessuten kan en feilkoblet båt være en livsfarlig innretning både for dem som er om bord og andre, eget og andres utstyr. Det eneste som er lovlig for hobbyelektrikere er ferdig utstyr som blant annet blir/ble levert av DEFA og andre. Link to post
Goddis77 Svart 9.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Men dette er jo Defa "all the way". Eneste jeg ikke har nå er jordingskabelen til anlegget tilkoblet jording i båten. Regnet med at det er det denne platen her skal gjøre.? Link to post
Roger jo Svart 10.September.2022 Link til dette innlegget Svart 10.September.2022 mbelbo skrev On 9.9.2022 at 14.20: Men eneste problemet med denne pakken at den har en maks på 16A og kun utgang til en stikk i båten? Hva om jeg ønsker flere stikk plassert skjult? Ønsker ikke ha snubletråder av skjøteledninger med to små barn om bord. Og skjøteledninger er en brann risiko... Og den dagen man får inn en varmtvannsbreder, så har man ikke ledig stikk i båten? Med Defa sitt system kan du legge opp mange stikkontakter, jeg har 7. og bruker bare Dobbeltisolert utstyr om bord og lever bra med landjord. Det blir som å dra ombord en "skjøteledning" . På 16 amp kurs kan du belaste den med 3680 i torien, Trenger du mer dra om bord en skjøteledning fra en annen stolpe. Varmtvannsbereder venter jeg med til de blir dobbeltisolerte. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn